Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik begrijp dat veel van jullie dus ook vleesbotten malen, om toch wat meer botsoorten te kunnen voeren.

De info is inderdaad voor mijn website. En een beetje voor mezelf. Ben een beetje aan het expirimenteren op Poes (mijn vakantiezorgpoes van m'n ouders), nu nog vooral spiervlees en orgaan, maar vleesbot wou ik ook eens proberen. Kippennekjes eerst maar eens. Het leek me vooral goed om de tanden schoon te houden, maar jullie ervaring is dus ook dat ongemalen spiervlees de tanden schoonhouden?
Mijn grote katten krijgen zalmstaart goed weg, is dus categorie 2. Zalmkop is voor de honden.
Kippenruggen knip ik wel in stukken maar die gaan er zonder problemen in, ook bij de Frummels van 5 maanden. Is dus hier categorie 1. Vleugels en poten zijn behoorlijk hard, minstens categorie 2, ook wel 3. Eendennekken gaan hier ook niet zonder knippen, maar vroegah aten  de grote katten ze wel zo.

Idd is ongemalen spiervlees in lappen een prima tandenborstel. Paard en rund vooral, dat zijn stevige stukken. Kipfilet en kalkoenfilet bv zetten minder zoden aan de dijk.
Ik zit op de zelfde koers als Kruim [en de groters van vroegah ] zolang er zonder al te veel moeite en met gemak geknaagd wordt doen we t zonder malen.

Spiervlees gaat in zo groot mogelijke stukken, botwerk ook [nou is 45gr natuurlijk helemaal niks ::)]
Wat een interessant topic :biggrin2:

Nu zijn mijn katten nog niet aan het full-time barfen, maar ik heb vroeger wel eens volledige kippen aan ze opgevoerd.
Wist ik veel welke botten wel en niet mochten... :-[
(Nu besef ik heel goed dat ik vrij veel geluk heb gehad en het ook mis had kunnen gaan...)

Nekjes gingen prima.
Vleugels ook, enkel Kleintje wou ze gemept.
Cuzco at zelfs een karkas gewoon helemaal weg (maar er kwam wel een deeltje in wat speeksel terug uit, maar hij was dan ook compleet niet gewend aan botten verteren en het was wat veel in een keer :-[).
Ook de poten gingen er gemept (bij de jongens) goed in en bleven erin. Enkel het kogelgewrichtje bovenaan de femur bleef liggen en gooide ik weg.

En dat is het zowat van bot aan een kip zeker? Ruggen reken in bij karkas trouwens.

Tot ik op barfplaats terechtkwam haalde ik kippenbillen en sneed daar zo goed als ik kon het vlees vanaf. Dat portioneerde ik en dat vroor dat in. Dat krijgen ze dan om de dag.
Als het vlees ervanaf was liet ik ze dan een dagje aan de botten knagen. Dolle pret! En het karkasdeel dat er nog aan hangt wordt dan opgeknaagd met soms een pootdeel er nog bij, soms ook niet. De onderzijde met kraakbeen wordt ook altijd mooi afgegeten.
Na een paar uurtjes pret haalde ik het dan weg zodat ze niet te veel bot met een keer zouden binnenkrijgen omdat het er dan nog al eens terug uitkomt. Nu lees ik dus dat het eigenlijk niet zo'n geschikt bot is, maar mijn niet ervaren katten krijgen het toch redelijk weg... Als ik ze zou laten zou alles op termijn op gaan.
Misschien geen referentie? ???
Bij een kat loop je niet zo snel risico met botten die niet zouden mogen. Als een kat een botje te hard vindt, laat deze het meestal gewoon liggen. Het zijn geen honden die het toch naar binnen werken. Het nadeel van botten voeren die te hard zijn, is ook weer dat dat bot zal blijven liggen. Als dat vaker gebeurt, kan je menu incompleet worden.
Ik had laatst zelfs een geitennek gegeven en daar hadden ze behoorlijk wat vlees afgeknaagd, uiteraard het bot laten liggen. Was ook geen maaltijd, meer een vorm van verrijking.
Normaal krijgen ze toch het kleinere werk. Ik geef ook eendenvleugels 1e deel en daar hebben ze ook heel veel werk aan. het harde stuk bot wat er in zit laten ze liggen en de rest eten ze op. Zijn ze wel heerlijk lang bezig.
Beetje late reactie maar goed  :biggrin2:

Als ik dit topic zo lees dan is Ricky wel een uitzondering  ;D Hij at met 12 weken al hazenschouder en konijnenkarkas zonder moeite  ??? Als ie straks z'n volwassen gebit heeft kan ik em wel koe gaan voeren  :D

Verder voer ik sinds kort ook kalkoennekken. Voor Ricky knip ik het heel klein, maar Thomas krijgt het zonder veel problemen weg. Oscar en Femke vinden het niet lekker, terwijl ze kalkoen vlees wel lekker vinden.
Limpy schreef: Mis eigenlijk eendenkoppen...
Valt hier in cat. 3.
Zijn wel hard maar mits goed gehamerd en in 2en gesnoeischaard krijgen ze het weg.
Kun jij aan eendenkoppen komen? Ik ben nog nooit koppen van gevogelte tegengekomen, om te kopen...
Lupa heeft ze, dacht ik. Ik vind ze wel op het randje. Sien heeft er eens 1 gegeten, maar die ging niet helemaal op in 1x en was wel erg hard. Ik hamer overigens voor Sien niet, aangezien zij normaliter haar tanden wel gebruikt.
Ik haal ze idd bij lupa vandaan (voer dit hooguit 1 kilo per jaar, is voor af en toe voor de lekker)

Blixa en de vleermuisflapdrollen knagen ook heel goed maar ik hamer ze toch omdat sommige stukken schedel idd hard zijn (scheelt mij ook weer moeite met knippen, geef hier halve kop per volwassen kat)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door