Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
ja, het legt een soort van zachte laag erom heen. normaal voor haarballen, dan zijn ze makkelijker opkotsbaar. het werkt ook voor drollen in een zekere zin.
Door spreeuwtje
en het heeft geen bijwerkingen??
hoeveel zou hij daarvan moeten en mogen eten??
of zal ik ipv meer 40% spiervlees 30% bot en 30% orgaan..
30% spier 30% bot en 40% orgaan gaan geven..
dat zal toch ook laxerend werken?
Door koekje
lijkt me echt teveel orgaan. straks zit je met overdoseringen.
30% vleesbot, max 20% orgaan en 50% spiervlees.
ik zou beginnen met 3x per week een kloddertje (formaat grote erwt of spruit oid) haarbalpasta.
Door spreeuwtje
ok..
naja.. maar goed dat de porkert ermee uitschee vanmorgen.. :)
ik zal binnenkort eens een pastaatje gaan halen dan..
eens zien of hij het lekker vindt.. en of het werkt..
je merkt het bij hem gewoon heel snel omdat hij regelmatig drollen laat vallen..
vroeger was het dun.. en rende hij net zo hard tot t tegen de muur of tegen mijn bankstel aanzwiepte..  :-X
Door koekje
hij is de kat met gekke vorm in de rug?
weet je hoe de conditie en functie van zn ingewanden is? want eerst altijd diarree en nu vaak te harde drollen klinkt voor mij idd als een spijsvertering die bijzonder raar is.
Door spreeuwtje
hij is idd de quasimodo van huize spreeuw ja..
zijn nier en leverwaardes e.d. zijn pas nog gecheckt.. (week of 5 geleden geloof ik)
alles was prima..
de d.a. vond wel dat hij uit zijn muil stonk.. maar achteraf had hij dus een heftig abces onder zijn kin..
het uit zijn bek stinken is mij nooit opgevallen..
hij heeft wel moeite met bepaalde voedinkjes..
heeft altijd wel jeuk en soms ook kale plekken..
maar waar dat nou precies van komt weet ik niet..
ze krijgen nu geen zalmbotmix meer.. en het lijkt beter te gaan.. ook met rooie max gaat het beter qua vacht..

droopy had ook altijd heftige diarree.. zelfs ontstekingen aan zijn darmpjes..
bloed in zijn ontlasting enzo..
echt heel erg..
maar sinds de barf had droop juist prachtige drollen..
alleen in de laatste weken waren zijn keutels knalhard..
maar ja.. hoe dat kwam was op t einde wel duidelijk.. :-[
Door maddoc
als je berekening klopt en je echt 15% kaal bot voert,
en je zeker weet dat hij dit menu ook zo in die verhouding binnen krijgt (oftewel eet hij een
gemalen homogene prak of staan de diverse onderdelen er en zou hij vnl het vleesbot kunnen uitkiezen en daardoor dus op een veel hoger botpercentage uitkomen en de anderen dus veel lager),

dan denk ik dat zijn darmwerking niet goed is en moet je daar iets aan doen,
haarbalpasta laxeert bij hoog gedoseerd, 3 x in de week een pietsje zal niet veel effect hebben, sowieso dagelijks doseren;
echt laxerend is lactulosedrank (merkloos zo bij de apotheek te halen, bij de dierenarts als tractonorm of laxatract), dagelijks doseren hoeveelheid op effect;
isogel om de darmwerking te stimuleren/reguleren is ook te proberen.
Door spreeuwtje
wat de katten krijgen is een homogene massa gemalen barf..
dus ik ben er zeker van dat hij alles binnen krijgt..
tenzij hij gaat lopen mieren nöken en dus de botjes eruit pikt.. maar volgens mij doet hij dat helemaal niet..
is denk ik ook een onmogelijkheid..

de berekening..
sja.. ik vind dat nogal een ingewikkelde..
maar ze krijgen dus een deel botmix en een groot deel eendenrug..
vw de percentages in de botmix eend/kip/konijn is dat geloof ik..
geef ik extra spiervlees.. dus nee.. ik geloof niet dat ik echt fout zit in mijn berekeningen..

wb de laxatract.. toevallig heeft droopy dat meegekregen maar ik geloof dat mijn vriendin waar droop zat het al heeft weggemieterd..  :-\
dat zou een oplossing zijn..
maar dan moet ik het dus echt in zijn bekkie gaan spuiten.. want anders krijgt de rest het ook binnen en heb ik straks een berg diarree katten..  :-X
ik weet niet of ik dat een optie vindt.. ik ben juist blij dat ik van al die medicijngedoetjes af ben..
Door maddoc
je kunt het wel geen optie vinden maar je zult toch wat moeten,
die ontlasting zal zachter moeten worden.

Anders draait het erop uit dat het hem echt niet meer zelf lukt om het kwijt te raken en dat is niet zo fijn voor hem.
Dan zit je met een zich een breuk persende kat zonder resultaat, die niet meer eet en kotst.
Dan ben je verder van huis.

Apart zetten met zijn eigen portie voer 2 x daags, dan kun je kijken of hij het door zijn voer wil eten ofwel de lactulose drank
ofwel grote hoeveelheden haarbalpasta ofwel olie/ vis op olie uit blik.
Door spreeuwtje
sja..
gezien het feit dat hij.. voordat hij ging barfen altijd enorme vieze diarree had..
wil ik niet gelijk aan de smeer of geklooi met hem..
ik kijk naar zijn algehele conditie.. en die is meer dan goed!
hij is de enige ouwe hobbezak hier die nog geweldig kan spelen..
hij rent door het huis.. heeft het vreselijk naar zijn zin.. zit mooi in zijn vacht.. en zijn buikje is soepel..
is nou niet bepaald het aanzicht van een kat die verstopt zit..

verder zie ik hem ook nooit poepen.. dus ik kan geen verse drollen bekijken..
ik begin dus te denken dat de drolletjes die ik vind waarvan ik zeker weet dat die aan zijn broek zijn blijven hangen.. er al een langere tijd hingen óf misschien aan zijn voeten zijn blijven hangen en dus ouwe drollen zijn..

wellicht ga ik hem eens apart zetten met een bak..
maar vooralsnog hou ik hem goed in de gaten.. een kat die niet kan poepen of moeite heeft daarmee ziet er niet uit als een jonge god..  8)
Door koekje
niet kunnen poepen geeft buikpijn en kotsen (en op den duur een mega colon).
met buikpijn en kotsen ga je niet als blij geval een potje apenkooi spelen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door