Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door maddoc
flin schreef: maar dan nog... een bot is niet alleen calcium, dus wat ze naar de maatstaven te weinig in de cb vinden, vullen ze aan, met 't 1 of ander om wel aan de zgn maatstaven te voldoen, dat redt je niet met je eigen maalsel, waar je geen analyse van laat maken?

desalnietttemin afwisseling lijkt de truc.. ;)
helemaal mee eens dat een bot uit meer dan calcium bestaat, en afwisseling is nooit verkeerd, en zou je jarenlang van plan zijn om alleen bot van (bio)kip te gebruiken zou ik me er iets bij voor kunnen stellen,
maar persoonlijk zie ik het probleem niet om een tijd alleen bot van kip te gebruiken (en als je dan biologisch kipkarkas zou kunnen krijgen helemaal mooi) en maak ik me wel druk over of ze wel de juiste verhoudingen binnen krijgen, het botpercentage en voldoende orgaan mn en ook weer niet idioot veel, want daar zie ik wel eerder problemen van komen als daar iets niet klopt.

Ik ben zelf ook een poging aan het doen om ze allemaal vd Carnibest af te krijgen en zie het ervan komen dat als dat gaat lukken dat het dan de katten kennende eerst wel 100% kip zal gaan worden en ook daar wordt ik niet direkt warm of koud van voor de korte termijn als de verhoudingen maar kloppen en dan gaan we van daar uit wel weer verder.
En die verhoudingen zal dan nog wel de grootste hobbel worden, want 7 vd 9 willen nog geen orgaan eten. Maar wie weet verrassen ze me nog als Herby binnen komt en vinden ze de konijnlevertjes en niertjes super lekker ::)
Door YaYa
Ik kan dus wel even op deze manier brouwen met alleen kip- en kwartelbot. En dan volgende keer bij herby wat fazant en parelhoenkarkas bestellen om te proberen of ze dat wel lusten. Gelukkig maar. Was al weer een overbezorgde moeder :-X
Als ik het zo geef lusten de meeste poezels bij mij ook geen orgaan op een paar na die dan wel hart (rund en lam) lusten. Maar door mijn eigen brouwsel gaat van alles aan orgaan en dat eten ze braaf op.
Zag wel dat er in kippenmaagjes mais zit. Is op zich logisch natuurlijk maar dat voer ik dan toch maar liever niet meer. Mais lijkt me niet iets voor de poes :)
Door flin
maddoc schreef: helemaal mee eens dat een bot uit meer dan calcium bestaat, en afwisseling is nooit verkeerd, en zou je jarenlang van plan zijn om alleen bot van (bio)kip te gebruiken zou ik me er iets bij voor kunnen stellen,
maar persoonlijk zie ik het probleem niet om een tijd alleen bot van kip te gebruiken (en als je dan biologisch kipkarkas zou kunnen krijgen helemaal mooi) en maak ik me wel druk over of ze wel de juiste verhoudingen binnen krijgen, het botpercentage en voldoende orgaan mn en ook weer niet idioot veel, want daar zie ik wel eerder problemen van komen als daar iets niet klopt.
lijkt me ook niet hoor...'k weet de ideale fosfor/calcium verhouding ook niet,
'k probeerde nog wat op te zoeken betreft waardes etc.
'k kwam niet veel verder dan:
gewoon voor 't idee.....

muis: 12 weken - 1-dagskuiken: rat:11 weken kwartel:

calcium: 32.1 mg/kg 24.5 mg/kg 22.9 mg/kg 38.1 mg/kg
fosfor: 0.61% 0.26% 0.51 % ?
ijzer: 84.6%/76.4mg/kg 97.6 mg/kg 43.0mg/kg 98.7 mg/kg
magnesium : 431.9mg/kg 535.9 mg/kg 247.3mg/kg 665.6 mg/kg
zink: 44mg/kg 74.1 mg/kg 35 mg/kg 54.7 mg/kg

en deze van merg: p 100 gr
vet: 84 gr
protheine: 7gr
vit A: 240 i/u
ijzer: 4.5 mg
niacin: 0.2 mg
fosfor: 107 mg

Ik ben zelf ook een poging aan het doen om ze allemaal vd Carnibest af te krijgen en zie het ervan komen dat als dat gaat lukken dat het dan de katten kennende eerst wel 100% kip zal gaan worden en ook daar wordt ik niet direkt warm of koud van voor de korte termijn als de verhoudingen maar kloppen en dan gaan we van daar uit wel weer verder.
En die verhoudingen zal dan nog wel de grootste hobbel worden, want 7 vd 9 willen nog geen orgaan eten. Maar wie weet verrassen ze me nog als Herby binnen komt en vinden ze de konijnlevertjes en niertjes super lekker ::)
wat hier opvalt, betreft orgaan, is dat 't echt vers of in elk geval heel fris moet zijn...'k haal wel (kippe) levertjes van de vrijdagmarkt, en die zijn meestal smakelijk,
bij m'n slager liggen levertjes in de vries, die zijn ook lekker, en 'n supermarktlevertje, ('k durf geen namen noemen) vinden ze echt niet lekker....
hart vinden ze altijd lekker...
en de maagjes komen ook van de poelier v/d markt...en altijd lekker...

miss dat 't ingewandenspul wat snel bederfelijk is, voor 'n poezeneus?
Door flin
YaYa schreef: Zag wel dat er in kippenmaagjes mais zit. Is op zich logisch natuurlijk maar dat voer ik dan toch maar liever niet meer. Mais lijkt me niet iets voor de poes :)
'k denk dat af en toe een maisje niet opweegt tegen geen maagjes?
tenzij je veul mais gaat voeren en de verhoudingen ver te zoeken zijn....'k kan me niet voorstellen dat je dat van plan was? :D ;)

ze eten hier ook wat groente met de pot mee, of eigenlijk knikker ik een restje op hun bord, en eten ze 't niet, ook prima, maar eigenlijk denk 'k dat zolang 't een kleine traktatie is, 't wel goed zit...miss pakken ze er nog een voordeeltje uit?
er was vanavus nog een ieniemienie restje gekookte bietjes uit de tuin over (hoe is't mogelijk...) zalig, vinden ook de katten...
Door maddoc
Had je al die vleessoorten = smaken in de dezelfde mix gedaan? En dan vonden ze het dus lekker?

Dat vind ik al een knappe prestatie eigenlijk :),

Zie ik hier nog niet zo gauw gebeuren;

als ik iets botmix kip/eend door de C.natuur doe begint het geklier al weer bij de meesten
en een ander kliert juist omdat ie de C.natuur absoluut niet meer lekker vindt en alleen echte kip wil oftewel kipkarkas en -nek, -filet maar zozo en kiporgaan niet.
Door maddoc
@flin;
Waar heb je die waardes nou weer gevonden :P
Zou best kunnen dat het voor orgaan nog nauwer luistert bij een kat, hoe vers het is,
zal ik nog 'ns in gedachten houden..
Door flin
maddoc schreef: @flin;
Waar heb je die waardes nou weer gevonden :P
Zou best kunnen dat het voor orgaan nog nauwer luistert bij een kat, hoe vers het is,
zal ik nog 'ns in gedachten houden..
slangenhouders zijn minstens zo zuinig op hun kale beessies ::)
en dan zijn er nog de valkeniers, en andere roofvogelfanaten, en bijbehorende fora!
of 't allemaal klopt is de vraag natuurlijk,
maar om te kijken naar verhoudingen wel weer leuk miss, die waardes blijven me wel intrigeren..jah ;)
Door Mevroi Kruim
Hier eten de tandelozen de botmixen van Herby graag, eigenlijk tot mijn verbazing  ;D
Orgaan gaat ook bijna altijd heel goed, zelfs rundernier en runderlever eten ze. Ook als het al een paar dagen in de koelkast heeft gestaan.
Vreemde snuitertjes  :D

In kvv zit ook alleen kippenbot, als er bot inzit. Niet ideaal maar ze overleven er prima op, iig heel wat beter dan op br*k en bl*k.
Die mais uit de maagjes eten ze echt niet op, die blijft gewoon over. En zo'n enkel korreltje is ook echt geen halszaak. Eppo hiero vindt dat hele gedoe van geen koolhydraten trouwens typisch mensengezeur, die eet als ze de kans krijgt rijst en boterhammen en pasta  :P
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door