Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Lil
sylvia schreef: Dat grovere is zeker beter alleen niet alle katten blieven dat. Die van mij hebben liever grote stukken. Hier krijgen ze hetzlefde te eten als de honden m.u.v. geitenribben. Als de honden geitenribben eten krijgen de katten geitenvlees (vinden ze trouwens niet echt lekker, ik doe er dan zalmolie over en dan vinden ze het te nassen) Nu zal een kat niet snel een koe vangen maar katachtigen eten natuurlijk wel grotere prooidieren. En ik denk dat als je geen hele prooidieren voert en daar gevarieerd in bent dat je gewoon zo gevarieerd mogelijk moet voeren en dan ontkom je niet aan rund, geit en lam.
Ja, hier hetzelfde... katten eten gewoon met hond mee voor zover ze de botten kunnen kauwen en zalmolie (heb ook henne maar dan via een andere internetshop) doet echt wonderen en anders de anti haarbalpasta wel ;)
Als ik zie wat de katten voor een aas mee naar huis nemen vanuit het veld, dan zou het me niets verbazen als ze in de natuur ook een hapje lam en geit en zelfs rund zouden eten als er een kadaver ligt. Behalve muizen en vogeltjes nemen de poezels graag van dat half rotte vlees mee naar huis :-X :-X
Rund vinden beide poezels namelijk heerlijk... enne hier aten ze laatst (niet bedoeld, ze hadden het gejat >:() smuldier compleet, daar zit dus een hele hoop pens in...
Elly schreef: Ik zou het niet weten, maar ik weet in ieder geval wel dat de kattenvariant van Carnibest een hoger eiwitgehalte heeft dan de hondenvariant.
Is dit niet het gevolg dat er in de hondenvariant koolhydraat gebruikt wordt.

De stelling die je hier opnoemt is niet vreemd hoor maar is voornamelijk de regel als je het hebt over voeding als brok en blik. De eiwitten die dar in zitten zijn moeilijke eiwitten en hoofdzakelijk ook nog plantaardig dus moet er in kattenvoer meer dierlijke eiwitten in.
Met versvoer moet je eigenlijk dit hele concept loslaten. een kip is een kip en het eiwit percentage van de kip veranderd niet wie hem ook opeet.
sylvia schreef: Is dit niet het gevolg dat er in de hondenvariant koolhydraat gebruikt wordt.

De stelling die je hier opnoemt is niet vreemd hoor maar is voornamelijk de regel als je het hebt over voeding als brok en blik. De eiwitten die dar in zitten zijn moeilijke eiwitten en hoofdzakelijk ook nog plantaardig dus moet er in kattenvoer meer dierlijke eiwitten in.
Met versvoer moet je eigenlijk dit hele concept loslaten. een kip is een kip en het eiwit percentage van de kip veranderd niet wie hem ook opeet.
In de kattenvariant zit ook rijst. Dat de kip hetzelfde blijft, wie hem ook opeet, snap ik. Maar kvv is samengesteld voer en in het geval van Carnibest zit er wel verschil in de honden- en kattenvariant. Ik neem Carnibest nu even als voorbeeld, ik weet niet hoe het met andere merken kvv zit. Dat de stelling uit de brokkenperiode stamt kan goed kloppen. Maar ik neem toch aan dat de makers van Carnibest zich in de voedingsbehoeften van kat en hond hebben verdiept. De honden- en kattenvariant worden ook aangeprezen door Tannetje Koning. Er staat ook een stukje over katten en de behoefte aan veel dierlijke eiwitten. Ik wilde op de website van bandit kijken of daar ook verschil zit in honden- en kattenvoer, maar ik kon zo gauw de link niet vinden. Ik ga toch nog even verder zoeken.
Groetjes,
Elly
Ik kan er niet zoveel mee wat kvv producenten vinden, ik vind dat die zich ook nog wel eens laten leiden door de regels uit de brok en blik wereld.
Mijn katten eten excact het zelfde als mijn honden, en als mijn kat een muis vangt is dit dezelfde muis als die mijn hond wel eens vangt en opeet, de kip die ik hier aan mijn honden geef is dezelfde als die mijn katten krijgen en ze krijgen alles in dezelfde verhouding. Een kat heeft inderdaad veel behoefte aan dierlijke eiwitten maar ja er zit nergens meer dierlijke eiwitten in dan in het rauwe dierlijke vlees wat ik voer. Maak je echter een voeding anders dan een verse voeding , een voeding waar veel eiwitten anders dan dierlijk in zitten dan zul je voor de obligate carnivoor die de kat is meer dierlijk eiwit moeten doen dan dat je in het hondenvoer doet.

Dus nee ik vind niet dat je meer eiwit moet voeren aan de kat  dan dat je al geeft door een rauw vers dieet te geven.
Elly schreef: Het gaat ook niet over de eiwitbron maar over de hoeveelheid.
Dit snap ik niet. Het gaat idd over de hoeveelheid, nl de relatieve hoeveelheid eiwitten in het voer. Allicht eet de gemiddelde hond meer dan de gemiddelde kat en krijgt hij dus absoluut gezien meer eiwit binnen, maar het ging toch over het percentage eiwit. En dat is toch gelijk, of je de kip, de koe, het konijn of de muis nou aan de hond of aan de kat voert. Een kip krijgt toch niet plotseling een hoger eiwitgehalte omdat ze aan een kat gevoerd gaat worden?
Elly schreef: Het gaat ook niet over de eiwitbron maar over de hoeveelheid.
Je kunt toch alleen de hoeveelheid eiwit vermeerderen of verminderen door meer of minder vlees te geven, de hoeveelheid eiwit in de kip blijft toch altijd hetzelfde.
Als je het nou over brok of blik hebt dan is het een ander verhaal maar dit gaat over rauwe vleesvoeding en dan gaat dit verhaal helemaal niet op.
Romoka schreef: Ik heb vanavond weer besteld. Ook carnibest voor honden en ik ben benieuwd. Als ze het niet willen omdat het te grof is, kan ik het altijd zelf verder malen. Anders meng ik het door het vers voor katten.
Mijn katten vinden het hondenvoer juist lekkerder omdat het wat groffer is.
Ollie schreef: Mijn katten vinden het hondenvoer juist lekkerder omdat het wat groffer is.
Ik hoop dat het hier ook het geval is. Misschien kan ik dan degene die nu geen vers wil, overhalen om het wel te eten. Maar ik hoorde het ook van de plaatselijke verkoopster van carnibest dat haar katten ook liever de hondenvariant willen. Het blijven eigenwijze dieren, die katten van ons. ;)
sylvia schreef: Je kunt toch alleen de hoeveelheid eiwit vermeerderen of verminderen door meer of minder vlees te geven.
Dat is nou net wat ik graag wil weten. Heeft een kat per 100 g voer meer vlees/eiwit in grammen nodig dan een hond. Het voer bestaat niet alleen uit vlees, maar ook uit botten, groente en rijst. Het gaat mij dus om de percentages en niet dat kip, rund, lam hetzelfde blijft of je dat nou aan de hond of de kat voert. Ben ik nog te volgen?
Romoka schreef: Ik hoop dat het hier ook het geval is. Misschien kan ik dan degene die nu geen vers wil, overhalen om het wel te eten. Maar ik hoorde het ook van de plaatselijke verkoopster van carnibest dat haar katten ook liever de hondenvariant willen. Het blijven eigenwijze dieren, die katten van ons. ;)
Ik begrijp dan ook niet waarom de makers.. het kattenvoer dan niet wat groffer maken hè ::)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door