Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tieneke
pippy schreef: ok gaan we het weer proberen. Hij is tot nu toe zo bijdehand om dan het blikvoer weg te vreten en het vers te laten liggen. Ondanks het feit dat ik het er echt doorgeen geroerd heb.

Terwijl ik het woordje geroerd lees bedenk ik me dat ik misschien beter kan prakken en dan hutselen??? Kan hij nie meer vissen, toch?
Effies pureren met de staafmixer ;)
Door sylvia
pippy schreef: ok gaan we het weer proberen. Hij is tot nu toe zo bijdehand om dan het blikvoer weg te vreten en het vers te laten liggen. Ondanks het feit dat ik het er echt doorgeen geroerd heb.

Terwijl ik het woordje geroerd lees bedenk ik me dat ik misschien beter kan prakken en dan hutselen??? Kan hij nie meer vissen, toch?

Ja gewoon prakken die hap, misschien ook met een sardientje uit blik erdoor
Door Mayka
Zo heb ik ze hier ook aan de Cb gekregen. Eerst veel blik (paté, dat mengt gemakkelijker ;)) en een beetje Cb. Daarna steeds meer Cb en minder blik tot alleen nog maar Cb. Het duurt even, maar we hebben het (op één kat na) voor elkaar.

Nu eten er twee zelfs ééndagskuikens, kippenekken en kippenvleugeltjes en drie rund-, geit- en lamsvlees ;D.
Door nelis
Er bestaan best goede brokken, helaas zijn de allerbeste niet meer verkrijgbaar in Nederland (Europa).
Ik hoop dat de importproblemen ooit worden opgelost. Ik doe het nu ook met Natural health, dit is de europese variant van Californian Health en dat is van dezelfde fabrikant als Innova Evo (zo'n beetje de beste brok die er is).

Bij mij wordt carnibest redelijk gegeten, vooral als ik de lamsvariant voer. Een paar kleine stukjes hart er extra door doet wonderen. Maar toch is niet iedereen even enthousiast. Naast de CB voer ik daarom blikjes almo nature of carny.

Ik heb een kitten rondlopen die van mij alles mag proberen. Gaat super. Rauwe vis, rauwe kip, alle varianten CB. Super, dat wordt een echte barfer. 2 van mijn 4 katten willen het echter niet, vandaar het blikvoer en de brok.

Beslist niet alle brok is bagger. 't Is alleen jammer dat de EU de beste brokken uit europa weert.

groeten

Suzanne
Door sylvia
nelis schreef: Er bestaan best goede brokken, helaas zijn de allerbeste niet meer verkrijgbaar in Nederland (Europa).
Ik hoop dat de importproblemen ooit worden opgelost. Ik doe het nu ook met Natural health, dit is de europese variant van Californian Health en dat is van dezelfde fabrikant als Innova Evo (zo'n beetje de beste brok die er is).

Bij mij wordt carnibest redelijk gegeten, vooral als ik de lamsvariant voer. Een paar kleine stukjes hart er extra door doet wonderen. Maar toch is niet iedereen even enthousiast. Naast de CB voer ik daarom blikjes almo nature of carny.

Ik heb een kitten rondlopen die van mij alles mag proberen. Gaat super. Rauwe vis, rauwe kip, alle varianten CB. Super, dat wordt een echte barfer. 2 van mijn 4 katten willen het echter niet, vandaar het blikvoer en de brok.

Beslist niet alle brok is bagger. 't Is alleen jammer dat de EU de beste brokken uit europa weert.

groeten

Suzanne

Voor katten is zeker alle brok bagger, brokken zijn de nummer 1 veroorzaker van nierfalen, blaasgruis en diabetes bij katten. Een kat is van nature een woestijndier die weinig dorstprikkels kent en ook al drinken ze meer bij brok nooit zullen ze genoeg drinken. Buitendat zijn we hier op dit forum van mening dat brokken van welke afkomst niet gezond zijn, ze bestaan voor een groot deel uit graan, het is doodgekookt dus is het geen gezonde voeding voor een kat.
Door *Robin*
sylvia schreef:

Voor katten is zeker alle brok bagger, brokken zijn de nummer 1 veroorzaker van nierfalen, blaasgruis en diabetes bij katten. Een kat is van nature een woestijndier die weinig dorstprikkels kent en ook al drinken ze meer bij brok nooit zullen ze genoeg drinken. Buitendat zijn we hier op dit forum van mening dat brokken van welke afkomst niet gezond zijn, ze bestaan voor een groot deel uit graan, het is doodgekookt dus is het geen gezonde voeding voor een kat.
Mee eens ;)
Door nelis
Nou,
wat denk je hiervan:

Ingredients:
Chicken Meal, Fresh Chicken, Chicken Fat (preserved with mixed tocopherols and rosemary extract). Low Ash Salmon Meal, Potatoes, Sardine/Mackerel/Anchovy/Tuna Oils (preserved with mixed tocopherols and rosemary extract) Eggs, Dried Chicken Liver, Dried Whole Milk, Dried Whey Extract, Kelp, Alfalfa Leaf, Casein, DL – Methionine, Potassium Chloride, Lecithin, Taurine, Lysine, Carnitine, Choline Chloride, Creatine, Probiotics: (Lactobacillus Acidophilus Fermentation Product, Bifidobacterium Thermophilum Fermentation, Bifidobacterium Longum Fermentation Product, Enterbacter Faecium Fermentaion Product, Bacillus Subtillus Fermentation Product,  Blueberries, Cranberries, Mixed Tocopherols (a source of vitamin E), Zinc Proteinate, Iron Proteinate, Manganese Amino Acid Chelate, Thiamine, Niacin, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Riboflavin Supplement, Vitamin B12 Supplement, Iodine Proteinate, Vitamin D3 Supplement, Biotin, Folic Acid, Pyridoxine (a source of vitamin B6), Cobalt Proteinate, Papain, Yucca Schidigera Extract.

helaas niet meer verkrijgbaar in nederland.

of wat denk je hiervan:

Turkey
Chicken
Chicken Meal
Herring Meal
Potatoes
Chicken Fat
Egg
Turkey Meal
Natural Flavors
Apples
Carrots
Tomatoes
Cottage Cheese
Dried Chicory Root
Taurine
Herring Oil
Rosemary Extract
Vitamins/Minerals
Viable Naturally Occurring Microorganisms

Zie je ergens graan?

Dit is echt supervoer, maar wat heb je er aan als je het hier niet kunt kopen. Ik blijf natuulijk hopen. Intussen geef ik dus natural health en dat is ook niet slecht:

http://www.tijssengovodi.nl/070_Natural ... folder.pdf

Niet slecht maar het kan beter.

Het blijft inderdaad droogvoer. Bij mij wordt er daarnaast veel blikvoer gevoerd, maar weer niet zo veel dat de CB eters overstappen van CB naar blik. Ik heb immers liever dat ze CB eten.

Als je het over bagger hebt, mag je overigens ook wel wat kritischer kijken naar het etiket op het gemiddelde blikvoer. 4% vlees is toch een lachertje! Ga maar eens rondneuzen in je supermarkt.
Die troep komt er bij mij dus niet in.
Dus, ik betaal me een ongeluk aan de betere sheba varianten, almo nature en carny.
Maar, lekker dat ze het vinden...

Brok is niet per definitie slecht. Er zijn goede soorten in de handel (helaas niet in nederland). Tuurlijk is het belangrijk dat je kat er goed bij drinkt. Ik heb daarom een drinkfontein aangeschaft en dat haalt ze echt enthousiast over de streep.
Brok is slecht om de reden die Sylvia geeft, nl dat het veelt e droog is voor katten. Je kunt er nog zoveel water naastzetten, katten zijn gewend om vrijwel alle vocht dat ze nodig hebben uit hun voedsel tge halen en drinken doen ze dus door de bank genomen te weinig, met brok. Wat leidt tot nier- en blaasproblemen en suikerziekte.
Verder zijn brokken altijd samengesteld uit verhitte en dus gedenatureerde grondstoffen. Daar is niks goeds aan voor katten, die moeten rauw eten.

Wat betreft die brokken hierboven: aardappel ipv graan vind ik niet echt een verbetering, geeft nog steeds zetmeel. Chicken meal = gemalen restanten zoals koppen en klauwen en veren, ook niet de meeste ideale voeding voor katten, een beetje is goed, veel zoals hier niet. Melk heeft een kat niet echt nodig maar OK, appels, tomaten, wortels mogen ze van mij ook houden, een kat heeft geen behoefte aan groente.

Dus, ik ben het nog steeds volledig met Syl eens: brokken zijn en blijven troep, er is onderscheid in meer of minder troep maar fatsoenlijk kattenvoer is het niet.

Blikvoer is beter omdat het meer vocht bevat, maar het is nog steeds doogekookte meuk met allerlei onzin erin die een kat niet nodig heeft / schadelijk is voor een kat. Ook de zgn beter zoals Sheba enzo. Een kat heeft 10 x meer aan een kippennek of een eendagskuien dan aan zo'n onzinpakje sheba. Met of zonder takje peterselie.
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op ma 24 jul 2006, 12:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Door nelis
eh, nee... zitten dus geen smaakstoffen in.

En misschien begrijp je het probleem nog niet helemaal: als niet al je katten even enthousiast zijn over CB of ander vers voer heb je geen keuze en moet je hem of haar met ander voer aan 't eten houden (daar gaat dit topic  immers over). Doe je dat niet en eet je kat niet of te weinig dan gaat hij dood. Een kat is immers geen hond en mag niet vasten.

En dan kun je wel blijven volhouden dat blik en brok bagger is, maar een dode kat vind ik een groter probleem.
Door sylvia
nelis schreef: eh, nee... zitten dus geen smaakstoffen in.

En misschien begrijp je het probleem nog niet helemaal: als niet al je katten even enthousiast zijn over CB of ander vers voer heb je geen keuze en moet je hem of haar met ander voer aan 't eten houden (daar gaat dit topic immers over). Doe je dat niet en eet je kat niet of te weinig dan gaat hij dood. Een kat is immers geen hond en mag niet vasten.

En dan kun je wel blijven volhouden dat blik en brok bagger is, maar een dode kat vind ik een groter probleem.

Maar als je kat dan wel blik eet dan kun je nog een merk zoeken waar nog enigzins wat aan echt vlees of vis inzit en de brokken laat je dan gewoon staan.
Door sylvia
nelis schreef: Nou,
wat denk je hiervan:

Ingredients:
Chicken Meal, Fresh Chicken, Chicken Fat (preserved with mixed tocopherols and rosemary extract). Low Ash Salmon Meal, Potatoes, Sardine/Mackerel/Anchovy/Tuna Oils (preserved with mixed tocopherols and rosemary extract) Eggs, Dried Chicken Liver, Dried Whole Milk, Dried Whey Extract, Kelp, Alfalfa Leaf, Casein, DL – Methionine, Potassium Chloride, Lecithin, Taurine, Lysine, Carnitine, Choline Chloride, Creatine, Probiotics: (Lactobacillus Acidophilus Fermentation Product, Bifidobacterium Thermophilum Fermentation, Bifidobacterium Longum Fermentation Product, Enterbacter Faecium Fermentaion Product, Bacillus Subtillus Fermentation Product, Blueberries, Cranberries, Mixed Tocopherols (a source of vitamin E), Zinc Proteinate, Iron Proteinate, Manganese Amino Acid Chelate, Thiamine, Niacin, Vitamin A Supplement, Calcium Pantothenate, Riboflavin Supplement, Vitamin B12 Supplement, Iodine Proteinate, Vitamin D3 Supplement, Biotin, Folic Acid, Pyridoxine (a source of vitamin B6), Cobalt Proteinate, Papain, Yucca Schidigera Extract.

helaas niet meer verkrijgbaar in nederland.

of wat denk je hiervan:

Turkey
Chicken
Chicken Meal
Herring Meal
Potatoes
Chicken Fat
Egg
Turkey Meal
Natural Flavors
Apples
Carrots
Tomatoes
Cottage Cheese
Dried Chicory Root
Taurine
Herring Oil
Rosemary Extract
Vitamins/Minerals

Zie je ergens graan?

Dit is echt supervoer, maar wat heb je er aan als je het hier niet kunt kopen. Ik blijf natuulijk hopen. Intussen geef ik dus natural health en dat is ook niet slecht:

http://www.tijssengovodi.nl/070_Natural ... folder.pdf

Niet slecht maar het kan beter.

Het blijft inderdaad droogvoer. Bij mij wordt er daarnaast veel blikvoer gevoerd, maar weer niet zo veel dat de CB eters overstappen van CB naar blik. Ik heb immers liever dat ze CB eten.

Als je het over bagger hebt, mag je overigens ook wel wat kritischer kijken naar het etiket op het gemiddelde blikvoer. 4% vlees is toch een lachertje! Ga maar eens rondneuzen in je supermarkt.
Dus, ik betaal me een ongeluk aan de betere sheba varianten, almo nature en carny.

Brok is niet per definitie slecht. Er zijn goede soorten in de handel (helaas niet in nederland). Tuurlijk is het belangrijk dat je kat er goed bij drinkt. Ik heb daarom een drinkfontein aangeschaft en dat haalt ze echt enthousiast over de streep.

Brok is per definitie slecht voor een kat omdat ze never nooit voldoende kunnen drinken ook al zet je 20 fonteintjes neer.
Door Kefraya
nelis schreef:
Turkey
Chicken
Chicken Meal
Herring Meal
Potatoes
Chicken Fat
Egg
Turkey Meal
Natural Flavors
Apples
Carrots
Tomatoes
Cottage Cheese
Dried Chicory Root
Taurine
Herring Oil
Rosemary Extract
Vitamins/Minerals

Zie je ergens graan?

Toen ik me aan het inlezen was over rauw voeren, ben ik in eerste instantie ook overgestapt op brokken zonder graan en ik surfte me een ongeluk op Amerikaanse sites omdat daar allerlei speciaal 'gezond' en 'natuurlijk' voer werd aangeraden.
Totdat mijn da fijntjes opmerkte dat er in de US vrijelijk gespoten wordt met groeihormonen in het vee en dat je dus beter Europees vlees kunt eten/voeren. Exit US food dus. Op een andere site werd het eten van brokken vergeleken met elke dag een gevriesdroogde pastamaaltijd voor mensen. Ook dat opende mijn ogen en vanaf dat moment heb ik ze als een haas van de brokken afgehaald en alleen nog maar blik gevoerd, als overgang naar rauw.
Brokken staat zo verschrikkelijk ver van het natuurlijke eten van een kat (nl. vers vlees) dat ik dat gewoon niet meer wil. En blik is niet ideaal, maar het is wel vocht.
Overigens is het niet zo dat er maar 4% vlees in een blik zit. Het hoofdbestanddel is 'ongedefinieerd' vlees, waarvan minimaal (en waarschijnlijk ook maximaal ) 4% van het soort dat op het blik staat (vis, hart etc). Maar dat terzijde...
Door nelis
Tinker schreef: Er is eens een documentaire geweest op NL 3 een paar jaar geleden.Dat ging over Multinationals die blikvoeding produceerde zoals Pedigree,Ceasar,etc.Nou het was te goor om aan te horen.Die reclames van een prachtige kat en dan zo'n takje peterselie,zijn er echt alleen maar om mensen te misleiden.Want het hoofdbestanddeel van die blikvoeding bleek Soja en kippendarmen te zijn!Nou eet smakelijk!Ik heb 7 katten en zij eten zowel blik als brok,maar na het zien van die documentaire,ben ik juist de blikvoeding tot het minimum gaan terugbrengen en voor 90% brok gaan geven.Je kunt zeggen brok is bagger,maar blik is in mijn ogen"natte"bagger.Beide troep dus.
Die almo nature is beslist geen bagger, 75% vlees, 24% kookvocht en 1% rijst. Probleem is dat er verder niks in zit, dus het is beslist geen volledig voedsel. Staat ook op het blikje, maar met zulke kleine lettertjes dat ik me afvraag of mensen die niet zo goed naar het etiket kijken dit wel beseffen. Geldt overigens ook voor die sheba variant hierop (die heeft ook bepaalde varianten met ongeveer dezelfde percentages). Dat is dus geen mouse of pate maar zichtbaar vlees en vis. Ideaal om te mengen door de CB om de moeilijke eters over de streep te krijgen. Maar... je brengt hierdoor wel het voer uit balans.

Voor katten is nat voer beslist veel beter dan droog voer, maar lang incompleet voer geven is natuurlijk ook niet goed, ik wil dus niet teveel van dit blikvoer geven. Ik heb 1 kat die pertinent weigert om de CB te eten, zelfs de lamsvariant vindt ze niks. Door te mengen probeer ik haar aan het vers voer te krijgen. Intussen blijft de bak brokken gewoon staan. Ik heb er 2 die misschien nog voor 5/10% aan de brok zitten, eentje zit op zo'n 25% en de moeilijke ongeveer 50-60%.
Door nelis
Kefraya schreef: Toen ik me aan het inlezen was over rauw voeren, ben ik in eerste instantie ook overgestapt op brokken zonder graan en ik surfte me een ongeluk op Amerikaanse sites omdat daar allerlei speciaal 'gezond' en 'natuurlijk' voer werd aangeraden.
Totdat mijn da fijntjes opmerkte dat er in de US vrijelijk gespoten wordt met groeihormonen in het vee en dat je dus beter Europees vlees kunt eten/voeren. Exit US food dus. Op een andere site werd het eten van brokken vergeleken met elke dag een gevriesdroogde pastamaaltijd voor mensen. Ook dat opende mijn ogen en vanaf dat moment heb ik ze als een haas van de brokken afgehaald en alleen nog maar blik gevoerd, als overgang naar rauw.
Brokken staat zo verschrikkelijk ver van het natuurlijke eten van een kat (nl. vers vlees) dat ik dat gewoon niet meer wil. En blik is niet ideaal, maar het is wel vocht.
Overigens is het niet zo dat er maar 4% vlees in een blik zit. Het hoofdbestanddel is 'ongedefinieerd' vlees, waarvan minimaal (en waarschijnlijk ook maximaal ) 4% van het soort dat op het blik staat (vis, hart etc). Maar dat terzijde...

Misschien heeft je DA een bepaalde voersoort op het oog gehad, maar deze 2 (serengeti en innova evo) zijn gegarandeerd vrij van hormonen, anti-biotica etc. Niet dat je er wat aan hebt, want het is voorlopig niet verkrijgbaar. Als het weer wel beschikbaar is, sta ik voren in de rij.
Ik ben zelf nog op zoek naar het perfecte blikvoer. Als almo nature compleet was, dan zou dat mijn perfecte blikvoer zijn. Maar dat is het dus niet en ik wil die moeilijke eter van me niet te lang op incompleet voer zetten (en mijn opgroeiende kittentje al helemaal niet).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door