pearlsofpassion schreef:Hoe is de diagnose gesteld dat het hier om een darmontsteking gaat als hij geen diarree heeft?
Enkel op basis van het feit dat hij buikpijn heeft?
Ik zou ook geen AB meer geven. Voorzichtig probiotica opbouwen en dan een goede geven, lijkt me wel verstandig.
Niet- pathogene E. Coli woekert ook enkel als de weerstand omlaag is en de darmflora niet op peil. Dus komt dat ook vanzelf in orde als je de darmflora op peil brengt.
Een pathogene stam is iets anders, maar dan zou hij volgens mij zeker diarree moeten hebben.
Ik moet het meest denken dat hij nog beschadigde darmen heeft door het verleden.
Een voedselintolerantie kan.natuurlijk altijd, maar als je de geschiedenis doorneemt is het meest voor de hand liggend dat de intolerantie in de brok zat en niet meer in het vlees, waardoor de diarree gestopt is. De darmen kunnen daar echter sterk van beschadigd zijn en dat kan heel lang duren voor dat volledig herstelt. Ik geloof dat bij ernstige infecties herstelperioden van meer dan een jaar niet uitzonderlijk zijn.
Wat kan je in dat geval doen? Laten genezen en zo goed mogelijk ondersteunen.
Ik weet natuurlijk ook niet of het maar dat is of er niets anders aan de hand is. Vandaar dat ik me afvraag waarop de diagnose van darmontsteking gebaseerd is.
Ik zou ook zeker een voedingsdagboekje gaan bijhouden. Wat hij gegeten heeft en wanneer hij klachten heeft. Misschien ontdek je zo iets waar zijn darmen moeite mee hebben en dat je kan schrappen uit zijn menu.
Je voert kvv? Dat is natuurlijk lastiger dan barf omdat je bij barf veel zekerder bent wat je voert en beter op kan delen. Ik denk dan niet alleen aan diersoorten maar vb ook dat nier of lever vb moeilijker kan vallen...
Vergrote lymfeklieren in de buurt van de darmen en een verdikte onrustige darmwand waren eerder te zien met een uitgebreide echo. Geen obstructies, alles stroomde door, maar wel enigszins traag. Bij het "voelen" van de buik geeft hij pijn aan in de dunne darm, en de darmen voelen heel onrustig aan, veel gas, geborrel een dikke darmwand. Alsof het stormt daarbinnen, volgens de dierenarts.
Hij krijgt nu dus prednison, omdat hij al maanden loopt te sukkelen met ups en downs, om de darmen tot rust te brengen. De zaak is om daarna de darmen rustig te houden.
Mijn gevoel zegt hetzelfde, zijn darmen functioneren nog niet goed door alle toestanden die hij heeft meegemaakt. Ze moeten herstellen, en dat kost tijd, en meer verfijning wat dieet en supplementen betreft. Fijn om te lezen dat meer mensen hetzelfde vermoeden hebben

Ik stel zelf samen, omdat hij dat veel lekkerder vindt dan kvv en ik wil weten wat erin gaat. Spiervlees en orgaan kreeg hij in grove stukken. Vleesbot maal ik wel tot moes, om zijn darmen niet te veel te belasten. Botpercentage heb ik al een paar maanden verlaagd naar 30%, omdat hij af en toe verstoppingen had.
Mijn plan van aanpak is als volgt. Ik heb besloten vanaf nu alles tot 1 mix te malen. Ik heb gekozen voor duif, gans, eend en kangoeroe (alles wild). Zo blijft het min of meer compleet en hij eet het graag. Ik heb een molen dus malen is geen probleem. Een eliminatiedieet heeft nu weinig zin, omdat hij aan de prednison zit. Misschien helpt het hem al enorm dat alles gemalen is en hij continu dezelfde mix krijgt, qua stabiliteit en een betere vertering.
Ondertussen langzaam probiotica opbouwen om de darmflora een handje te helpen.
Ik heb ook tips gekregen over l-glutamine, en daar moet ik mijzelf nog even iets beter in verdiepen. Ik wil ook niet te veel tegelijk doen, omdat ik anders door de bomen het bos niet meer zie dalijk...wat werkt, wat niet?!
Nu nog even een geschikte probiotica zien te vinden. Puur probiotica deed in het verleden niks opmerkelijks. Hebben jullie tips?