Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

[quote="Viking"]
Oh hahaha ;D, nooit van gehoord! Weer wat geleerd vandaag  :biggrin2:
[/quote]

Is ook te koop bij dg, bij het spiervlees Viking.
Ruisje, dank je voor het meerekenen! Daar heb ik wat aan. En indd met deze prijzen is barf goedkope per kilo dan een kilo rol goede katten kvv.
Ik heb alles tot heden bij dg gekocht, de eerste kleine lijntjes komen er aan voor mij maar aan sv is dat alleen paardenvlees. Ik moet toch eerst echt een vrieskist erbij gaan kopen!
En een vleesmolen om te malen.

Mijn eerste barf bestelling voor de hond was kwartelkk, parelhoenkk, eendkk en kipkk .
Paardenvlees, rundvlees, kalkoenfilet en geitenvlees.
Orgaan van kip, eend en lam. Daarvan heb ik nog over..

Jij hebt mooi spiervlees erbij zitten en indd hopenlijk kan ik met die lijntjes ook wat besparen op alle kosten. Ik heb de prijzen ook naar boven afgerond en kwam uit op 4 euro voor t spiervlees, 3,50 euro voor de kk en 3 euro voor het orgaan.
Het verpakken van je eigen mix valt best wel mee hoor. Je kan met bakjes werken of je kan gewoon in hoopjes invriezen en daarna in zipzakken stoppen. 
En je kan het meteen in dagporties voor je hele beestenboel verpakken ipv dat je kvv van vb kiloverpakkingen moet kopen, wat dan nooit helemaal uitkomt met wat je op een dag voert.
Als je barf maalt zal je ook betere kwaliteit voeren dan de kvv van dego. In de hoeveelheden waarop jij zou gaan aankopen, kan je ook echt wel de prijs drukken.  Vleesbot gaat meestal per 10 of 15kg, spiervlees per 5 of 10kg. Orgaan soms 5kg, soms per kg.

Vis kan je gewoon op de markt eens vragen of ze geen visafval van zalm, makreel, haring, forel enz... hebben.  Vooral viskoppen kan je vaak wel gratis krijgen.  Niet bij alle kramen, maar als ze zelf fileren, is dat vaak geen probleem.

Je kan wel best in een goede elektrische molen investeren. Dan gaat het malen ook erg snel (de karkassen in 3 of 4 stukken knippen zodat ze door de vulopening passen is het grootste werk) en kost het je geen lamme arm.  ;)
pearlsofpassion schreef: Het verpakken van je eigen mix valt best wel mee hoor. Je kan met bakjes werken of je kan gewoon in hoopjes invriezen en daarna in zipzakken stoppen.
En je kan het meteen in dagporties voor je hele beestenboel verpakken ipv dat je kvv van vb kiloverpakkingen moet kopen, wat dan nooit helemaal uitkomt met wat je op een dag voert.
Als je barf maalt zal je ook betere kwaliteit voeren dan de kvv van dego. In de hoeveelheden waarop jij zou gaan aankopen, kan je ook echt wel de prijs drukken. Vleesbot gaat meestal per 10 of 15kg, spiervlees per 5 of 10kg. Orgaan soms 5kg, soms per kg.
Ik zit er nog steeds tegen aan te hikken, tegen t portioneren per maand van 9 kilo karkassen, 17 kilo spiervlees en 4,5 kilo orgaan. Dan is het de vraag of ik wel iets goedkoper vlees (wel kwaliteit) op de kop kan tikken . Maar bijvoeren van sv en orgaan iedere dag bij 20 x kleine porties kattenvoer vind ik waardeloos. Dus dat ik op zoek moet gaan naar ander kvv vlees is 1 ding wat als een oaal boven water staat. Of indd barfen en het wat en hoeveel zelf kunnen bepalen . En toch blijft dat me triggeren.
Heb je al eens rondgekeken in de vraag en aanbod-sectie?
Gewoon eens rondkijken en een paar topics volgen geeft je al vlug een idee wat er mogelijk is, ookal zijn de huidige topics misschien niet in je buurt.  Kijk ook eens of er hier mensen bij jou in de buurt wonen, dan kan je samen bestellen of voor elkaar meebrengen.

In het begin is het allemaal een beetje vreemd en onwennig, maar uiteindelijk vind iedereen zijn draai wel.  ;)

Ik denk wel dat je meer vleesbot zal nodig gaan hebben en minder spiervlees dan wat je hier vooropstelt hoor.  Dat er 30% vleesbot in de dego-mixen zou zitten is echt onzin, dat moet je niet geloven. Dus moet je je daar ook niet op baseren om je percentage's vast te leggen.  Je kan vast beter gewoon beginnen van een menu met 40% vleesbot, daar hebben de meeste katten zeker geen te harde ontlasting op.
En je kan ook nog een deel kuikens voeren in je menu, dat is erg gezond en goedkoop.  Als je ze per 10kg koopt, kost het je max 1,50 euro/kg, als je rondkijkt zelfs onder de euro/kg.

Enfin, je moet het natuurlijk inderdaad zelf zien zitten om te gaan malen. Als je een namiddag werk eens in de maand, niet ziet zitten, dan kan je er beter niet aan beginnen.  Kvv zal altijd duurder zijn voor een bepaalde kwaliteit (er zit een producent tussen die ook geld wil verdienen), maar dan heb je er vast minder werk aan.  Dat is je goede recht om zelf die keuze te maken hoor.  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door