Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Mowgli schreef: Dat is inderdaad het principe. Ik vind echter de 16mm schijf een mooie maat en maak het dus niet meer fijner. met de 16mm schijf blijft er nog wat over om te kauwen.
Afhankelijk van de maat kiezen van je katten. Bij Tinlo zit er bijvoorbeeld ook aardig wat grof stuks bot in. Deze blijven vast zitten tussen de kiezen van mijn katten.
Nou weet ik niet of dat bij elk soort bot gebeuren kan.
Klopt voor de kenwood heb ik ook een aangepaste schijf

Afbeelding

Links boven de grootste gaten die standaard bij de kenwood zitten, rechts boven zijn geloof ik 14mm gaten die ik voor mijn handmolen had gekocht maar ook op de kenwood pasten :biggrin2: En onder dan de aangepaste schijf.
Wat door de 14mm en aangepaste schijf ging vrat mijn tandloze kat zonder probleem dus ik denk dat als je een 16mm schijf hebt dat ook geen probleem hoeft te zijn.
Bedankt voor de foto van de schijven! Dat maakt meteen een verschil, er bestaat dus ook nog eens een aangepaste schijf.....
Ook op ebay gekocht?

Mijn kat met slecht gebit heeft net grof gesneden rundhart gegeten, maar blijkbaar kan ze het toch niet goed aan want het kwam er binnen 5 minuten weer uit  :(
Ze had er niet op gekauwd maar zo naar binnen gewerkt.
Zaniematsu schreef: Bedankt voor de foto van de schijven! Dat maakt meteen een verschil, er bestaat dus ook nog eens een aangepaste schijf.....
Ook op ebay gekocht?

Mijn kat met slecht gebit heeft net grof gesneden rundhart gegeten, maar blijkbaar kan ze het toch niet goed aan want het kwam er binnen 5 minuten weer uit :(
Ze had er niet op gekauwd maar zo naar binnen gewerkt.
Hoeft niet iets met kauwen te maken te hebben. Bambi kan grote grazers ook niet binnenhouden, alsof dat geen natuurlijke prooi is voor een kat of zo. Klein spul is geen probleem.
Anne in Duitsland schreef: Hoeft niet iets met kauwen te maken te hebben. Bambi kan grote grazers ook niet binnenhouden, alsof dat geen natuurlijke prooi is voor een kat of zo. Klein spul is geen probleem.
Nu je het zegt, een andere kat had van de week ook rundhart gegeten, twee dagen achterelkaar en beide keren er uit gegooid.
Ik zal het eens in de gaten houden!
cath schreef: @ haasm, is dat ook voor de Kenwood mg700? voor alle modellen van kenwood?
cath
Cath; omdat ik een jupiter heb gekocht heb ik helaas niet zo veel verstand van de verschillende kenwood typen en welke plaat daar in past. Ik weet wel dat er een bepaalde maatvoering op e-bay staat en dat zou dan moeten matchen met de mg700.

Ik gebruik de 16mm schijf trouwens als normale schijf en maal alles (op de organen na want dat wordt teveel moes) met deze schijf waarna de poezen het krijgen.
Ik heb de kenwood, nieuwe versie en heb geen problemen.
Met de gewone schijf, liep hij wel eens vast, maar met de speciale schijf van Cindy loopt hij als een trein. 
Fazantkarkas heb ik er nog niet doorgedraaid, maar wel de poten. Met vel en al.  Gaat eigenlijk prima. 
Parelhoenkarkassen maal ik geregeld, heeft hij nooit problemen mee.  Dat lukte me met mijn handmolen een stuk moeilijker. 
IK ben wel blij dat ik overgegaan ben op een elektrische.  Die handmolen was eigenlijk toch niet te doen en hij viel na een jaar gebruik zowat uit elkaar (had wel een Westmark, Pockert schijnt degelijker te zijn).

Fazantnekken heb ik trouwens ook eens gekocht bij Degomeat en die waren niet ontvelt.  Ik vond het zo hard tegenvallen, want eens het vel eraf is, blijft er niet veel meer van over...  :-\
Voelde me wel wat belazerd.  Helemaal omdat de patrijsboutjes ook nog eens allemaal een compleet kaal stuk hadden dat ik eraf mocht halen voor ik het kon voeren.  Voor honden gaat dat allemaal nog, maar mijn katten eten dat kale stuk niet hoor.  Wel wat weggegooid bij die levering toen ...  :(
Heb die schijf ook besteld, leuk dat ze wit doet, heeft er al veel mensen mee geholpen. Ben benieuwd hoe spiervlees, eruit zal komen.
Bij konijn loopt het ook soms wat vast hier, dus dat zal daar wel, beter mee, lukken denk ik

Gr

Cath
Met zo'n handmolen kost het je echt veel kracht! Daarbij heb ik nog steeds last van een blessure : Frosen shoulder..... Dus dat blijft tobben.
Als ik maal trek ik zo'n beetje de hele tafel van zijn plaats  :o
Ik heb ook zo'n Westmark pokert. Wat ik een nadeel vind is dat er van dat zwarte spul/slijpsel vrij komt tijdens het malen.
Hebben jullie daar geen last van? (Gehad?)

Die fazantnekken met vel moet je dus zeker niet hebben. De katten eten het niet en door de molen gaan ze niet.
Voortaan vraag ik erbij "zonder vel"
cath schreef: Met een handmolen, moet je daar niet super veel kracht op zetten? Idd meer iets voor mannen zeker.
Als je een grote handmolen hebt (en daarbij een groffe schijf gebruikt), kost het minder kracht om te draaien. Voor de Jupiter 885 had ik een Porkert 32. Voor de Porkert 32 had ik een Westmark 10.
Zaniematsu schreef: Ik heb ook zo'n Westmark pokert. Wat ik een nadeel vind is dat er van dat zwarte spul/slijpsel vrij komt tijdens het malen.
Hebben jullie daar geen last van? (Gehad?)
Dat had ik met mijn Westmark 10 ook. Mijn allereerste post op BP ging over dit probleem. Je moet echt opletten dat je de molen goed in elkaar zet en zodra je voelt dat er iets "sleept" de molen uit elkaar halen. Nadat ik de Porkert 32 besteld had, had ik geen slijpsel meer in mijn vlees.

Edit: link naar mijn topic over slijpsel in het vlees: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2233779
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 18 okt 2013, 23:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Heb jij je molen weggegooid? Ik las ook je loodvergiftiging bij Mowgli! Wat kwam er uit de uitslag? (even oftopic vraagje tussendoor)
Kwam het door de molen? Ik heb ook deze molen en heb ook die zwarte troep. Maar volgens mij meer bij het mes.
Ik moet me even bedenken of ik daar wel 10 kg fazantkarkas door heen wel draaien .....
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door