Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ow, over de houdbaarheid van zelfgemalen prak.
Ik heb ervaren dat een aangesneden rol kvv zo'n 3-4 weken goed blijft in de vriezer. Ik heb dat ook als leidraad gebruikt voor mn eigen maalsel; ik maal voor ongeveer 4, maximaal 6, weken per keer. Mn eigen maalsel blijft wel langer goed dan rollen kvv, maar toch voor het idee niet te lang bewaren en vooruit malen.
Lelie schreef: Hoe doe jij trouwens je zelfgemalen spul in porties Mowgli?
Ik heb maar 1 kat, dus ik moet hele kleine porties maken. Mowgli eet 160 gr. per dag verdeeld over 2 voermomenten. Ik maak dus porties van 80 gr.
Dat doe ik in een diepvrieszak van 3 liter.
In de 1e hoek gaat een portie van 80 gram, dan draai ik dat bolletje paar keer rond en sluit met zo'n dichtbindertje.
In de 2e hoek ook 80 gram, ronddraaien en dichtbinden. Dan tussen de 2 bolletjes is ruimte, weer 80gram, ronddraaien en dichtbinden.
Daarboven kan nog precies 1 portie van 80 gram.

Ik knip iedere avond voordat ik ga slapen 2 bolltejes af en die laat ik in de koelkast in een afgesloten plastic bak ontdooien. De dichtbindertjes recycle ik, de plastic zakken gaan in de prullie.
Lelie schreef: Kippenmaag is nog niet zeker. Eén van de katten wil er niets van weten zo in zijn geheel. Dus ik ga er eentje fijn snijden en door haar kvv doen. Als ze dat wel wil dan doe ik het bij de mixen, anders laat ik het er uit.
Je hebt al hart, lever en nier, dus ik zou de kippenmaag lekker weglaten, die kun je tussendoor als extraatje voeren aan degenen die het wel eten zodat ze hun tanden kunnen poetsen, of drogen, misschien wil degene die miept het dan ook wel eten.
Lelie schreef: Verder twijfel ik nog over de fazantennekken, omdat ik lees dat veel katten dat blijkbaar minder graag lusten.
Als ik bij Mowgli een nieuwe vleessoort wil introduceren waarvan ik me niet zeker ben of hij het wil eten, gaat er standaard konijnenvlees bij in de mix, want op konijn is hij erg gek en dan eet hij ook wel de mix met de nieuwe diersoort ;)
Ok, ik was van plan om 20 kilo te doen, daar komen we dan ong 4 tot 6 weken mee toe denk ik.

Ik heb even gekeken en alleen de parelhoen, fazantennekken en kalkoen gaan ze niet kennen kwa smaak. Dus dat test ik even uit voordat ik het in grote hoeveelheden in de molen gooi.

Naar aanleiding van jullie ervaring klinkt 15 mm wel goed. Het mag voor mij part best behoorlijk grof zijn, een stuk meer dan de CB nu.
Jacoba schreef: Lelie, wat is jouw meerwaarde van ei toevoegen?

Ik weet niet precies, ik ben me nog aan het inlezen ;). Ik had gehoopt dat iemand anders je vraag ondertussen al zou hebben geantwoord.

Wat ik tot nog toe heb gevonden was dat het een mooie extra eiwitborn is, met erg goeie verhoudingen, en dat veel mensen ei of kuiken gebruiken om hun deeltje 'overige' in te vullen.
kiara schreef: even tussendoorvraagje sorry hoor maar ben benieuwt met wat voor molen jij dit voor de poezen maalt? Wil ook zelf gaan malen maar wil dus erg graag weten welke molen daar geschikt voor is bedankt alvast
Steek je licht eens op bij @Jipgelion, zij heeft een Clatronic, is helemaal niet duur (ca 40-45 Euro), en maalt als een tiet...ook de vleesbotten
Mowgli schreef: Ik heb maar 1 kat, dus ik moet hele kleine porties maken. Mowgli eet 160 gr. per dag verdeeld over 2 voermomenten. Ik maak dus porties van 80 gr.
Dat doe ik in een diepvrieszak van 3 liter.
In de 1e hoek gaat een portie van 80 gram, dan draai ik dat bolletje paar keer rond en sluit met zo'n dichtbindertje.
In de 2e hoek ook 80 gram, ronddraaien en dichtbinden. Dan tussen de 2 bolletjes is ruimte, weer 80gram, ronddraaien en dichtbinden.
Daarboven kan nog precies 1 portie van 80 gram.

Ik knip iedere avond voordat ik ga slapen 2 bolltejes af en die laat ik in de koelkast in een afgesloten plastic bak ontdooien. De dichtbindertjes recycle ik, de plastic zakken gaan in de prullie.
Je hebt al hart, lever en nier, dus ik zou de kippenmaag lekker weglaten, die kun je tussendoor als extraatje voeren aan degenen die het wel eten zodat ze hun tanden kunnen poetsen, of drogen, misschien wil degene die miept het dan ook wel eten.
Als ik bij Mowgli een nieuwe vleessoort wil introduceren waarvan ik me niet zeker ben of hij het wil eten, gaat er standaard konijnenvlees bij in de mix, want op konijn is hij erg gek en dan eet hij ook wel de mix met de nieuwe diersoort ;)
Wil je eens een foto plaatsen van je bolletjes?
Annemarie Rijnveld schreef: Steek je licht eens op bij @Jipgelion, zij heeft een Clatronic, is helemaal niet duur (ca 40-45 Euro), en maalt als een tiet...ook de vleesbotten
dank je wel hoor voor de tip ;) maar hoe kan ik diegene vinden? ben niet zo handig :-[
Laatst gewijzigd door kiara op zo 25 aug 2013, 22:25, 1 keer totaal gewijzigd.
kiara schreef: dank je wel hoor voor de tip ;) maar hoe kan ik diegene vinden? ben niet zo handig :-[
ik ga het topic zoeken en hier plaatsen

hier is ie:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg2696227:
@Jipogelion
Clatronic FW 3151 met RVS binnen en 1000w vermogen is wat ik hier heb. Gaan fazanten, wilde eenden, konijnen, hazen, kippen en vissen doorheen plus spier en orgaan. Geen enkel probleem en met zijn 40 euro is hij (IMO) lekker betaalbaar! :)
Vivianneb schreef: Ik maak voor orgaan ook altijd bolletjes maar ik heb bij de makro zo'n *katchack* zakkensluit apparaat gekocht...
Dat werkt een stuk sneller :)
Ziet er handig uit, helaas krijg ik mijn bolletjes daar niet doorheen. Die zitten zo dicht op elkaar dat ik ze nog net met de schaar kan afknippen. Verder uit elkaar gaat niet, dan passen er niet zo veel in het zakje
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door