Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ziet er prima uit!! Je kunt altijd meer vleesbot geven als het voor jouw katten toch te weinig is.
joel schreef: de hond krijgt elke vleesbot, met 1x pw pens en 1x orgaan, en 5 x pw vlees erbij, voor de kat heb ik het bot verdeeld over 4 dagen, hoop dat ze dan niet aan de rees gaan?
Geven jullie het bot, vlees en orgaan altijd elke dag compleet of ook zoiets als ik met de hond doe en zo ja, hoe gaat dat?

edit: ik bestel bijna alles hier op bp met de lijntjes mee, en wat ik " vergeet' bestel ik bij Vers Voer
Omdat ik het hier voor de meeste katten maal, is het dus elke dag kompleet. En de barfdagjes voor de katers zijn meestal kwartel, vis, kuiken of een halve konijnenkop met wat extra vlees.
Door joel
Oke, dan gaan we vandaag maar beginnen  :biggrin2: wissel vandaag even met  het menu van gisteren zodat ze rustig met een vlees dag kunnen beginnen ipv harde eenden-nek ( de kwartel heb ik nl nog niet in huis)
Ben benieuwd,  hou jullie op de hoogte  ;)
Door joel
Annemarie Rijnveld schreef: Wat je ook nog in je hoofd kan houden is eischaalpoeder, mochten de katten problemen hebben met bot...en als jij niet kan (laten) malen.
Check, heb ik!
Altijd een klein potje achter de hand voor Qadir.

Vlees (de helft van de dagelijkse portie) ging vanmorgen goed, Gorgie duurde wel even voordat ze eraan begon ::) maar schaaltje was leeg! Vanavond de rest .....
Persoonlijk denk ik wel dat je hier problemen mee gaat krijgen bij je katten. Met die dagen van enkel vleesbot en dagen van enkel vlees.
Ik weet alleszinds dat mijn katten er meteen van verstopt zouden zitten.  Hier krijgen ze al last als ik het vleesbot op 1 maaltijd en het vlees en orgaan op een andere maaltijd geef. Dat gaat bij vele katten wel goed, maar een hele dag, enkel vleesbot, dat gaat geloof ik nergens goed.  Bij honden wel, katten niet.
Je hoeft niet elke dag percé compleet te voeren, maar het vleesbot over alle dagen verdelen lijkt me wel een must.  :-\

Verder vind ik ook dat er wel erg veel ei of kuiken in je menu zit.  Kuiken is vergelijkbaar met ei (met een vachtje) en niet met een compleet prooidier zoals een muis of gerbil of dergelijke.  4 keer per week ei/kuiken vind ik toch echt wel veel.  3 zou mijn max zijn, 2 ideaal.

Ook vind ik dat ze erg veel grote grazer krijgen (geit, lam, paard, rund enz....) maar ik begrijp dat dat voortkomt uit je barfen met honden.  Als ze het erg lekker vinden is het op zich geen probleem, maar ideaal is het toch ook niet, vind ik zelf.  Ik zou proberen iets meer gevogelte en zeker ook konijn in je menu te krijgen.  Zeker als ze het orgaan (ik zie lamslever staan) niet meteen lusten, zou ik eens proberen of ze een kleiner dier niet beter accepteren. 
Iets wild is ook leuk als ze het lusten.
Ik kan me vinden in de opmerkingen van pop. Ik zou inderdaad ook proberen wat meer kleinere dieren toe te voegen als dit mogelijk is. Ik probeer Mowgli ook zoveel mogelijk kleinere dieren te voeren, hoewel ik hem wel ree of hert voer als het wild seizoen weer geopend is. Mowgli is een grote mieperd met eten. Kip, kwartel en muis blieft hij niet (zo graag), maar ik heb gemerkt dat hij "rood vlees" van de grote grazers graag eet. Dus als ik met grote grazers op minimaal 6 diersoorten kan komen, en op deze manier de zelfgemalen prak eetbaar kan maken, zitten die in Mowgli's menu.

Ik maal dus ook en daardoor krijgt Mowgli ook iedere dag compleet en zo kan ik smaken die niet lekker zijn evengoed voeren. En net als Martine hou ik ook 20% orgaanvlees aan verdeeld over 1/3 hart, 1/3 lever, 1/3/ nier. Kippenmaag of kalkoenmaag geef ik af en toe als snack / tandenborstel.
Door joel
Iedereen bedankt voor de tips, zo moet het wel gaan lukken, als ze het allemaal eten zoals we het bedacht hebben dan he. Dat had ik ook met de hond: heel mooi menu, mooi kloppend gemaakt. lust ie de helft niet ::) (geen konijn, kwartel, fazant. Haas en eend gaat met lange tanden, maar na een lange wandeling met veel rennen kan het nog net :biggrin2:)
pearlsofpassion schreef: Persoonlijk denk ik wel dat je hier problemen mee gaat krijgen bij je katten. Met die dagen van enkel vleesbot en dagen van enkel vlees.
Ik weet alleszinds dat mijn katten er meteen van verstopt zouden zitten. Hier krijgen ze al last als ik het vleesbot op 1 maaltijd en het vlees en orgaan op een andere maaltijd geef. Dat gaat bij vele katten wel goed, maar een hele dag, enkel vleesbot, dat gaat geloof ik nergens goed. Bij honden wel, katten niet.
Je hoeft niet elke dag percé compleet te voeren, maar het vleesbot over alle dagen verdelen lijkt me wel een must. :-\

Verder vind ik ook dat er wel erg veel ei of kuiken in je menu zit. Kuiken is vergelijkbaar met ei (met een vachtje) en niet met een compleet prooidier zoals een muis of gerbil of dergelijke. 4 keer per week ei/kuiken vind ik toch echt wel veel. 3 zou mijn max zijn, 2 ideaal.

Gorgie lust ze toch al niet, maar Trio vind ze eigenlijk wel errug lekker. Vandaar die 2 kuikens en een ei.

Ook vind ik dat ze erg veel grote grazer krijgen (geit, lam, paard, rund enz....) maar ik begrijp dat dat voortkomt uit je barfen met honden. Als ze het erg lekker vinden is het op zich geen probleem, maar ideaal is het toch ook niet, vind ik zelf. Ik zou proberen iets meer gevogelte en zeker ook konijn in je menu te krijgen. Zeker als ze het orgaan (ik zie lamslever staan) niet meteen lusten, zou ik eens proberen of ze een kleiner dier niet beter accepteren.
Alles wat op het menu staat lusten ze, alleen kregen ze er altijd brokjes naast, nu het alleen barf is weet ik niet of ze alles ook helemaal op eten.....Waarom eigenlijk liever kleine dieren ipv grote grazers, omdat ze dat in de natuur ook niet eten ?
Iets wild is ook leuk als ze het lusten.
Hert vinden ze ook lekker, heb nog hertenhart in de vriezer , zal die de volgende keer erbij snijden voor ze, het hertenvlees is helaas net op. Haas en fazant vinden ze allebei vies!! en wordt niet aangeraakt ::), misschien later nog eens proberen
Mowgli schreef:
Ik maal dus ook en daardoor krijgt Mowgli ook iedere dag compleet en zo kan ik smaken die niet lekker zijn evengoed voeren. En net als Martine hou ik ook 20% orgaanvlees aan verdeeld over 1/3 hart, 1/3 lever, 1/3/ nier. Kippenmaag of kalkoenmaag geef ik af en toe als snack / tandenborstel.
Ik wil nog niet meteen alles malen, maar eerst even kijken en proberen wat ze wel en niet allemaal weg kunnen krijgen, ze hebben allebei nog best veel tanden en kiezen voor hun leeftijd vind ik. Mocht het een drama worden, dan misschien is kijken voor een molen.
En dan mijn vraag gelijk, wat voor molen heb jij, krijg je daar ook wat hardere botten (haas) mee klein? Zal daar de topics ook eens even over na lezen ;)
Jipgelion gebruikt de Clatronic, kost maar iets boven de 40 Euro, en maalt er vrij veel mee. Dit is nu ook de grote hit geworden in Italie, er is nog geen echt lange follow up over, maar tot nog toe is men heel gelukkig er mee. Klik maar eens met de zoekfunctie op Clatronic...
joel schreef: Ik wil nog niet meteen alles malen, maar eerst even kijken en proberen wat ze wel en niet allemaal weg kunnen krijgen, ze hebben allebei nog best veel tanden en kiezen voor hun leeftijd vind ik. Mocht het een drama worden, dan misschien is kijken voor een molen.
En dan mijn vraag gelijk, wat voor molen heb jij, krijg je daar ook wat hardere botten (haas) mee klein? Zal daar de topics ook eens even over na lezen ;)
Verstandig om niet meteen te gaan malen. Mowgli wil helaas niet knagen en zoveel is niet lekker, dat ik dus wel moest gaan malen.
Ik heb vorig jaar de Jupiter 885 2e hands op Ebay afgeschoten voor 200,00 Euro. Ik maal met een 16mm gatenschijf, zodat Mowgli nog wel wat moet kauwen ;)

Tot nu toe heb ik ermee gemalen aan vleesbot: kippenvleugels (vers), hele kwartels (met veren) in bevroren toestand, muizen in bevroren toestand, fazantenkarkasjes in half bevroren toestand. Gaat allemaal prima, maar het moet wel in pasklare stukken worden gesneden / gezaagd, omdat de Jupiter 885 een kleine vulopening heeft.
Ik ben er wel erg tevreden mee.
joel schreef: Alles wat op het menu staat lusten ze, alleen kregen ze er altijd brokjes naast, nu het alleen barf is weet ik niet of ze alles ook helemaal op eten.....Waarom eigenlijk liever kleine dieren ipv grote grazers, omdat ze dat in de natuur ook niet eten ?
De voorouder van onze kat, de wilde kat, leeft voornamelijk van knaagdieren, haasachtigen en vogels. :)

En... ik zou ook niet gaan malen als het niet nodig is! Ik maal omdat de dames en Ruis toch wel het eea missen in hun bek. Onlangs heb ik een molen via ebay engeland besteld, waarbij ook staat dat ie botten en vlees maalt. En het is echt een geweldig ding! :biggrin2:
http://www.ebay.co.uk/itm/TRUE-1HP-COMMERCIAL-MEAT-GRINDER-ELECTRIC-NO-12-ETL-/370850029986?pt=UK_HGKitchen_SmallApp_RL&hash=item56586261a2
Door Haasm
joel schreef: Zal ik op de dagen dat Gorgie niet wil barfen dan brokjes geven of wat is jullie advies?
Ik heb ook nog gemalen kipfilet dat vind ze wel lekker, dat zou ook nog kunnen bedenk ik me nu...?
Hoi Joel,

In je eerste bericht vroeg je of je Gorgie op andere dagen wat brokjes mag geven. Ik heb altijd begrepen dat het maagzuur van een barfende kat veranderd waardoor het eten van barf en brok niet goed gaat en er vaak overgegeven wordt. Zou dus inderdaad je gemalen kipfilet geven o.i.d.. Af en toe geef ik wel een brokje over iets wat ze niet lusten als lijmmiddel!

Hier malen we ook (met een jupiler 885 en 16mm schijf) omdat we het portioneren voor 4 poezen toch wel heel veel werk vonden. Nu zijn we met een paar uurtjes klaar en hebben we aparte zakjes met vlees, bot en orgaan die ze dagelijks krijgen. Heb hem een paar maanden geleden via Duitsland gekocht en hij bevalt super. Kost helaas wel aardig wat, maar ja geen blaren en wat meer vrije tijd is wel wat waard ::)
Door Martine-Tom
Als de kat er geen last van heeft kan het opzich best, mijn katten zijn van mini af aan alleen vers gewend, ze zijn nu ruim 1 jaar en onlangs zijn we op vakantie geweest in het huis van vrienden die 2 commercieel gevoerde katten hebben, 1 diabeet dus er stond de hele dag brok klaar voor haar. Ik heb er best tegenop gezien, zag al diarree bakken in mijn geestesoog. Maar het is me alles meegevallen, ten eerste bleven ze de voorkeur geven aan vers  :biggrin2: maar de keren dat ze brok aten hadden ze er gelukkig geen last van. Ok de bak meurde 6 dagen de volgende week in maar geen dunne poep ofzo.

Voorkeur heeft het om alle dagen vers te geven, is er niet een kvvtje wat ie lust wat je op niet-barf dagen kan geven?  :)
Door joel
Jee wel mooie molens hoor. Heb ze even onder de favorieten gezet.
Wil niet te vroeg juichen maar.....gister lag Gorgie languit in de woonkamer en later op de trap.
En dat is voor haar wel bijzonder,  daar ze normaal op de voerplank ligt of in haar katten mandje.
Toch het gevoel dat ze zich lekker voelde en lag uit te buiken  :-*
Vanmorgen hebben ze weer alles opgegeten,  snij het vlees voor Gorgie wel wat kleiner en dat gaat ( tot nog toe) goed !
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door