Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door JosJ
Jopje was net 2 jaar, ik weet niet of ze dan nog eens wisselen?
Hij kreeg plotseling moeite met eten, toen zat een voortandje in het midden los. Vlak daarvoor had hij een fazantpoot op.
Het tandje is er later met een kuiken eten uitgegaan, dacht ik.

Welke delen van de kwartel, parelhoen en konijn kan ik het beste kopen, die zacht genoeg zijn? (ik wil liever niet zelf snijden :-[ )
Laatst gewijzigd door JosJ op za 13 jul 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mevroi Kruim
Kwartels zijn in hun geheel zacht, gewoon de bloterds zonder kop kopen en zo in de bak knikkeren.
Van knien zijn de ribben en de rug goed te knagen voor katten en ook de voorpoten gaan iha prima. Achterpoten hebben hardere botten, ik knip die altijd.
Parelhoen is net als plofkip redelijk zacht, alleen de grote dijbeenbotten zijn behoorlijk hard. Maar een heel parelhoen is wat veel als maaltijd dus daar zou je toch stukken van moeten hakken.
Handschoenen aan, schort voor, diep ademhalen en hop! Gaat best  ;)
Door JosJ
Bedankt voor het advies. Maar ik heb dat al eens geprobeerd met een kwartel, toen Jopje die niet hoefde,

had ik die eerst gewassen -Jopje hoefde niet-
daarna geplukt  (griezelend  :-\  ) -nee dank u mama-
daarna poten afgeknipt (  :-X  ) - nee, echt niet hoor-
gevild (brrrr!  :'(  ) - o, nou wil ik wel eens een beetje proeven-

Uiteindelijk heb ik hem 's nachts alleen gelaten, had hij de kwartel de woonkamer doorgesleept, een bloedspoor achterlatend, al het vlees en de botjes opgegeten, en alle ingewanden -netjes schoongemaakt mama- als een keurig pakketje op mijn mooie nieuwe matje achtergelaten.
Door Mevroi Kruim
Kijk, dan weet je dus dat je hem kwartel zonder organen moet voorzetten  :biggrin2: Mijn katten houden ook niet van ingewanden in hun kwartel, de darmen moeten er iig uit anders is het hommeles.

Je koopt dus een panklare kwartel, voor menselijke consumptie of een ex-layer, zonder veren, zonder kop, zonder voeten, en zonder ingewanden. Vel eraf is dan nog een eitje.
O, en daar komt ook geen bloed of ander goor gedoe meer uit.
Door JosJ
Dan vraag ik de slager van de Appie wel om voor te snijden  ;)

En, zonder gekheid; als ik bij de poelier koop, wat vraag ik dan van het konijn bijv?
Door Droppie
Ik heb een vraag die ook gaat over de combinatie van voer, dus plaats die hier maar bij.
Zoals ik al eerder heb aangegeven heb ik 4 katten, 2 van 2 jaar en 2 van 1 jaar. Ze krijgen 2 keer per dag KVV. Verschillende soorten/ smaakjes. Eentje is een hele lastige eter en eet nooit zijn bordje in 1 keer leeg. Geloof dat ik ondertussen alles heb geprobeerd wat te krijgen is en wat hij enigszin eets, zijn Wildmix bandit, haaksbarf konijn, tinlo konijn, bibi natuurvoer, cats nature bosduif, cats nature kwartel. De rest eet hij met veel toevoegen van gedroogd vlees of zelfs helemaal niet.
Aangezien 2 katten bij 2 keer per dag KVV, een witte ontlasting krijgen, krijgen ze 2 a 3 keer in de week spiervlees, konijn, kalkoen, rund, kip. Alleen bij spiervlees eet onze lastige eter zijn bordje in 1 keer leeg.

Nu gaan wij over een paar weken met vakantie en dan komt er 's morgens een kattenoppas een uur langs, dus die wil ik dan gewoon KVV laten geven. 's avonds komt de buurvrouw langs. Nu zit ik te denken of ik dan voor 's avonds spiervlees in huis zal halen. Dus heel concreet krijgen ze dan 14 dagen 's morgens KVV en 's avonds spiervlees. Ik weet dat de verhoudingen dan niet meer kloppen, maar weet iemand of ze dan aan de diarree raken of anderszins iets niet goed gaat.

Ik kan in ieder geval aan de kattenoppas vragen om de ontlasting in de gaten te houden en als het te dun wordt een keer KVV eruit leggen die de buurvrouw dan kan geven. Zijn er andere zaken waarom deze combinatie voor 2 weken niet kan of waar ik rekening mee moet houden?
Door JosJ
Ja, testen sowieso, maar als het goed gaat, zou ik het zelf gewoon doen, voor die twee weekjes  ::)

En alvast een fijne vakantie toegewenst!
Door JosJ
Is de "lastige" eter niet een beetje een "verwende" eter  :)

Mijn Jopje eet sinds een poosje ook zijn bordje niet meer in één keer leeg. Hij komt graag nog eens terug voor de rest.
Ik blijf er altijd bij tijdens het eten, en haal de bakjes die niet leeg zijn weg. En zet na een half uur, uurtje, hetzelfde bakje weer terug voor de kat van wie het was. Zo hou ik in de gaten wie wat op heeft.

Dat lukt natuurlijk niet altijd, soms is er eentje heel erg snel met z'n eigen eten opschrokken en dan naar dat van de andere  >:(
Door Droppie
Ja waarschijnlijk is hij ook een verwende eter  ;)
Hij weet inderdaad dat hij het eten nog wel een keer krijgt als hij het niet in 1 keer opeet. De rest eet het wel altijd in 1 keer op. Laten staan is geen optie want dan eet een van de anderen het op. Vind dit dan zo zielig. Maar misschien is dat wel de oplossing voor de vakantie. Gewoon weghalen en dan heeft hij pech. Misschien heeft hij het dan na 1 dag wel door.

Uitproberen is inderdaad de enige optie om te kijken hoe ze erop reageren. Alleen dan voer ik ze nog langer niet in de juiste verhoudingen. Geen idee hoe goed of slecht dit is. Denk dat ik een menuutje ga maken waarin ze 4 keer in de week 's avonds spiervlees krijgen en de rest gewoon KVV.

Heb nu 6 smaken die hij redelijk eet en daar hou ik het voorlopig bij. Tot nu toe heb ik alle soorten en smaken geprobeerd die er beschikbaar zijn. Ik hoop dat als ik het nu beperk dat het wat makkelijker wordt.

Bedankt voor jullie gedachten.

Door JosJ
Hierbij even laten weten hoe het met combineren van kvv en barf gegaan is:
Niet zo heel goed...
Het systeem om in de avonden over de week verdeeld één compleet maal te krijgen, werkt niet fijn, soms verstopping.
En ze willen de kvv niet altijd meer eten... En ze kunnen maar niet genoeg krijgen van die lappen vlees >:(
Het was wel op te lossen met vaker kleine porties en kvv en spiervleesje erbij, maar zo vaak voeren blijkt voor mijzelf niet te realiseren.
Kan je gemanipuleerd worden door katten? :-[
Door Martine-Tom
JoJ schreef: Hierbij even laten weten hoe het met combineren van kvv en barf gegaan is:
Niet zo heel goed...
Het systeem om in de avonden over de week verdeeld één compleet maal te krijgen, werkt niet fijn, soms verstopping.
En ze willen de kvv niet altijd meer eten... En ze kunnen maar niet genoeg krijgen van die lappen vlees >:(
Het was wel op te lossen met vaker kleine porties en kvv en spiervleesje erbij, maar zo vaak voeren blijkt voor mijzelf niet te realiseren.
Kan je gemanipuleerd worden door katten? :-[
Kan je katten hebben zónder dat je gemanipuleerd word dan? :o :biggrin2:

Door de week kvv en in de weekenden en vrije dagen barf? Of gewoon even diep ademhalen en alle dagen barfen dan maar :biggrin2:
Door pearlsofpassion
Martine-Tom schreef: Kan je katten hebben zónder dat je gemanipuleerd word dan? :o :biggrin2:

Door de week kvv en in de weekenden en vrije dagen barf? Of gewoon even diep ademhalen en alle dagen barfen dan maar :biggrin2:
:2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Door JosJ
Kan je katten hebben zónder dat je gemanipuleerd word dan? :o :biggrin2:

pearlsofpassion schreef: :2funny: :2funny: :2funny: :2funny:
Maar goed dat ze zo lief en onschuldig kunnen kijken :D
Laatst gewijzigd door JosJ op za 24 aug 2013, 13:43, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door