Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Noël
Oke nou ik ga het gewoon eens proberen..ik ben al blij als ie weer wat wil eten, want tot nu toe ligt ie alleen maar te slapen en wil hij weer niets hebben.  :nerves:
Laatst gewijzigd door Noël op do 20 jun 2013, 19:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Mowgli
Noël schreef: Hij kotste voornamelijk op een lege maag,zou het helpen als hij de kvv vaker verdeeld krijgt over de dag ?
Ik zou inderdaad meerdere voermomenten kvv inbouwen om te kijken of hij dan nog braakt. De meeste da leggen de oorzaak maar al te graag bij het versvoeren zonder na te denken over de precieze waarom. Ik heb het gevoel dat jij zelf al je vraag hebt beantwoord. en zoals Jacoba ook al schreef, is je kat waarschijnlijk misselijk van de honger.

Toen je kat nog geen kvv kreeg, had hij toen een bak brokjes staan waar hij de hele dag van kon eten?

Katten eten van nature niet 1 keer per dag, maar meerdere malen per dag.

Onze Mowgli heeft 2 voermomenten per dag. Maar hij eet niet alles in 1 keer op. Hij eet meerdere malen kleine beetjes, dus zijn schotel blijft dus gewoon staan tot deze leeg is. Op het moment dat ik merk dat hij hongerig is krijgt hij zijn 2e "dagportie", dit is meestal 's avonds.

Edit: Iedere kat is anders, omdat verse voeding zo veel anders is als brokjes, is het in het begin even aankijken hoe je kat het op de omstelling doet.
verder om nog op je vraag terug te komen over haarballen; ik las in een topic in de kvv- hoek voor honden iets over dierlijke vezels (haren) in kvv (sorry, kan het topic zo snel niet vinden, het was een discussie over Lotgering of over Carnibest) en volgens mij werd Tinlo daar ook genoemd. Dat zou kunnen verklaren waarom je kat haarballen spuugt. Misschien even op de verpakking kijken of er dierlijke vezels in zitten?
Laatst gewijzigd door Mowgli op vr 21 jun 2013, 13:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Noël
Ik was er al op voorbereid dat de schuld bij het vers vlees zou liggen volgens de da, hij snapte de hype niet en hij had nog nooit katten 23 zien worden op vlees maar wel op brok, hij zei ook dat een kat niet meer is zoals de wilde kat omdat ze al een jaar of 200 huiskatten zijn en dus vlees helemaal niet meer van toepassing bij huiskatten, zelfs de deskundige van Universiteit Utrecht zouden brokken beter vinden ..dat zet me toch ook wel even aan het denken, maar toch als ik mijn gezonde verstand gebruik lijkt me dat vlees wel gezonder is voor katten.

Over dierlijke vezel in Tinlo klopt wel maar dat zijn de premium hondenvarianten van Tinlo, daar zit inderdaad haar in, in de Tinlo Cattery niet zover ik weet. Hij heeft gelukkig niet meer overgegeven sinds eergister ochtend, en hij eet weer wat gelukkig. Ik ga hem gewoon meerdere keren per dag vlees geven zodat ie in ieder geval geen lege maag heeft.
Door Jacoba
De kat in heel zijn wezen is niet veranderd. Wel kán een overstap van voeding A naar voeding B tijdelijke ongemakken geven. Eten wij ineens andere maaltijden dan we gewend zijn (bijvoorbeeld in een land met andere eetgewoontes) dan moeten onze maag en darmen hieraan wennen.
Noël schreef: Hij heeft gelukkig niet meer overgegeven sinds eergister ochtend, en hij eet weer wat gelukkig. Ik ga hem gewoon meerdere keren per dag vlees geven zodat ie in ieder geval geen lege maag heeft.
:kitty:
Door Shanti en co
Noël schreef: I hij zei ook dat een kat niet meer is zoals de wilde kat omdat ze al een jaar of 200 huiskatten zijn en dus vlees helemaal niet meer van toepassing bij huiskatten, zelfs de deskundige van Universiteit Utrecht zouden brokken beter vinden
Ja, die evolutie van miljoenen jaren (eerste echt katachtigen ontstonden zo'n 12 miljoen jaar geleden) word echt ten niet gedaan door die 200 jaar dat ze bij de mens wonen. Terwijl ze grotendeels van die tijd gewoon ongedierte en vogels aten, rauw. Brokken worden pas sinds een jaar of 50 veel gevoerd en in die tijd past het verteringsstelsel zich niet aan.
Die dierenarts mag wel eens wat gaan leren over evolutie voor hij gaat zeggen dat de kat zich in 200 jaar heeft aangepast.

En ik ken iemand die diergeneeskunde studeert (zij barft) en de voedingsdeskundige daar zei dat als je het goed doet vers vlees ook heel gezond is. :)
Door Mowgli
Noël schreef: hij zei ook dat een kat niet meer is zoals de wilde kat omdat ze al een jaar of 200 huiskatten zijn en dus vlees helemaal niet meer van toepassing bij huiskatten, zelfs de deskundige van Universiteit Utrecht zouden brokken beter vinden
Raar dat katten die buiten komen en ook verwilderde katten wel vogels, muizen en andere kleine prooidieren vangen en eten, en dat zelfs huiskatten ook voorbijvliegende insecten vangen ::)
Noël schreef: ..dat zet me toch ook wel even aan het denken, maar toch als ik mijn gezonde verstand gebruik lijkt me dat vlees wel gezonder is voor katten.
Mijn vorige kat is voornamelijk op stinkbl*k groot geworden. Ik heb destijds toen ik hem kreeg helemaal niet nagedacht over de voeding. Het was vanzelfsprekend dat Pugsley stinkbl*k kreeg, door de vele reclames op tv en in de tijdschriften wordt je gewoon geïndoctrineerd door Nestlé, Royaal Konijn en Co.
Toen ik met hem ging barfen, vond ik het heel vanzelfsprekend dat katten vers vlees eten, en ik kon en kan nog steeds niet begrijpen dat "nitwits" en ook vele da-en panisch reageren op ver vleesvoeding vanwege o.a. de bacteriën (van de andere vooroordelen als bot is gevaarlijk en tekorten nog niet eens gesproken).

Mijn vader (bouwjaar 1939 en heel erg sceptisch en vooral no-nonsense) zei vanaf het begin af aan altijd dat katten en honden vlees moeten eten (en tafelresten) i.p.v. de blikken en de zakken uit de supermarkt.
Noël schreef: Over dierlijke vezel in Tinlo klopt wel maar dat zijn de premium hondenvarianten van Tinlo, daar zit inderdaad haar in, in de Tinlo Cattery niet zover ik weet.
Heb je al eens op het etiket gekeken wat er precies in zit?

Noël schreef: Hij heeft gelukkig niet meer overgegeven sinds eergister ochtend, en hij eet weer wat gelukkig. Ik ga hem gewoon meerdere keren per dag vlees geven zodat ie in ieder geval geen lege maag heeft.
Fijn dat hij niet meer heeft overgegeven. Gewoon lekker meerdere keren per dag blijven voeren.

Pugsley heeft trouwens ook eens een enorm rauwe keel gehad. Hij heeft dan niet overgegeven (voor zover ik wist, hij kwam ook buiten), maar tijdens het eten begon hij ineens heel luid te gillen. Dan hield hij op met eten en liep weg van zijn voerbak. Maar hij had honger, ging weer terug, wilde eten en begon erg luid te gillen zodra hij wat doorslikte. De da meende hij had een of ander virsu te pakken wat een ontsteking had veroorzaakt. Dus ook spuitje erin en daarna ging het ook weer beter met hem.
Door denise1968
Heb net ook een poes gehad die niet meer wilde eten. Door lege maag ook braken. Deed wat water door het vlees en gaf haar meerdere keren per dag kleine beetjes.
Als het echt niet werkt een prik gaan halen tegen misselijkheid. De prik in het ziekenhuis was het beste die was 5 x sterker dan de DA. Vanaf dat moment is ze gelukkig weer gaan eten want door die lege maag worden ze misselijk.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door