Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Het is altijd uitproberen natuurlijk, want paard vonden ze hier weer net het minst lekker dat ik al gehad heb...  ::)

Je kan wel rekening houden met wat een kat zou vangen, maar staar je daar zeker niet blind op, want de meeste zaken die ze zouden vangen naast muis nl: mus, merel enz... kan je niet voeren he.
Je zal dus variatie moeten zoeken in de soorten die je wel aan kan geraken.  Een grazer heeft toch weer aan andere samenstelling dan gevogelte en kleine knaagdieren, dus dat altijd leuk om het toch ook ergens in te passen.  Al is het maar op zo gevarieerd mogelijk te voeren.

Hier eten ze van grazers ook enkel schaap en geit en hooglanderrund krijg ik er bij Luis ook in, ander rund moet ik nog niet proberen. De andere twee vinden het echt heerlijk.
Dat is loslopend rund, dus leeft praktisch wild en dat merk je in het vlees.

Sommige katten houden van wild, andere net niet.  Hier heb ik het geluk dat ze er wel van houden. Dat geeft toch meer afwisselingsmogelijkheden en wild heeft een betere omega 3/6 verhouding dan gekweekt vlees. 
Maar het is dus wat uitproberen wat je kat lekker vind.
Probeer je niet vast te pinnen op verwachtingen en kijk gewoon waar je jouw kater plezier mee doet en waarmee niet.  Na een tijdje kan je daar dan een lijn in trekken en echt je idee opmaken van wat te voeren en wat niet.
ik heb wel dit gevonden, maar verder nog niets. Toch heb ik gehoord dat je met rood vlees en fosfor rekening moet houden??

BLAASGRUIS/(NIER)STENEN EN BLAASONTSTEKING

Het belang van water haalden we in hierboven al aan. De concentratie van de urine is een kritieke factor in de preventie van het ontstaan van urolithen (blaas- en nierstenen). De urine van katten die droogvoer krijgen, is -door het tekort aan water- veel meer geconcentreerd. Dit betekent dat er een veel hogere concentratie is aan urolith-vormende mineralen en daardoor is er dus veel meer kans op het ontstaan van gruis en stenen. Gruis of kleine steentjes kunnen levensbedreigend zijn, aangezien ze kunnen leiden tot een verstopping van de urinebuis (de urethra), waardoor het urineren onmogelijk wordt. Vooral katers zijn hiervoor gepredisponeerd. Bovendien is urine met een dergelijk hoog gehalte aan kristallen te vergelijken met schuurpapier dat over de delicate wand van de blaas schuurt. Het resultaat hiervan is een blaasontsteking, en kan in extreme gevallen zelfs lijden tot het scheuren van de blaaswand.

Elke kat die herhaaldelijk op de kattenbak gaat maar hier geen plasjes achterlaat heeft onmiddellijk medische hulp nodig!

Maar naast het watergehalte is ook het gehalte aan koolhydraten in de voeding een belangrijke factor. Recente studies hebben immers aangetoond dat er een onmiskenbaar verband is tussen koolhydraten (granen) in het dieet en de vorming van struvietkristallen. Dit heeft onder meer te maken met het feit dat de pH van de urine hoger wordt (minder zuur) o.i.v. een koolhydraatrijk dieet, en struvietkristallen worden nu eenmaal gevormd wanneer de urine van de kat niet zuur genoeg is. Granen zijn daarnaast ook nog eens rijk aan kalium</b>zouten (i.t.t. vlees), en ook dit zorgt voor een hogere pH.

Het is dan ook duidelijk dat het beste dieet om al deze problemen te voorkomen, een dieet is rijk aan vocht en eiwit, en arm aan koolhydraten. Het hoge vochtgehalte van vers vlees/prooidieren zorgt ervoor dat er voldoende urineproductie is, zodat deze niet te sterk geconcentreerd is. Bovendien zorgt een verse vleesvoeding op zichzelf al voor een lichte verzuring van de urine, dankzij de zwavelhoudende aminozuren (methionine en cysteïne) die veelvuldig voorkomen in dierlijk eiwit. De zwavelgroepen van deze aminozuren worden immers omgezet in sulfaat, en dit sulfaat wordt uitgescheiden in de urine, waardoor de pH van de urine daalt.

Brokkenfabrikanten hebben gezocht naar een "oplossing": het probleem van het vocht was onoverkomelijk -anders was het geen brok meer- , en ook de granen moesten en zouden in dezelfde mate in de voeding aanwezig blijven -anders was het niet meer goedkoop-, dus gingen ze het zoeken in de kunstmatige verzuurders: ammoniumchloride en/of dl-methionine (een synthetische versie van het natuurlijk in vlees voorkomende aminozuur methionine) werden standaard toegevoegd aan het gewone droogvoer (en nog in grotere hoeveelheden aan de speciale dieetvoedingen). Maar inmiddels werd er niet alleen aangetoond dat deze kunstmatige verzuurders niet zo effectief zijn in het voorkomen van struviet als een eiwitrijke voeding, ze blijken ook andere schadelijke effecten te hebben... Zo kan dl-methionine voor bloedarmoede (hemolytische anemie) zorgen. Bovendien is het zeer moeilijk om perfect de natuur "na te bootsen" met kunstmatige middelen, en met de kunstmatige verzuurders is er dan ook een groot risico op "over-verzuring". Dit kan leiden tot metabole acidose (een te lage lichaamspH), een tekórt aan kalium (terwijl er oorspronkelijk eigenlijk een teveel was), en niet te vergeten: nierfalen. Ook tonen de statistieken aan dat, sinds de opkomst van de kunstmatige verzuurders in droogvoer, een ander type urolithen spectaculair meer voorkomt: calcium-oxalaat. Dit is logisch, aangezien calcium-oxalaat net wordt gevormd wanneer de pH van de urine té zuur is. Daarnaast werd ook het magnesiumgehalte van de meeste droogvoeders standaard naar omlaag gebracht, en laat magnesium nu net een inhiberende functie hebben op de vorming van calcium-oxalaat in de urine.

Kortom: niets gaat boven het natuurlijke dieet van de kat...

Er is ook een mooi overzichtelijke uitleg op de laatste pagina van het topic: De invloed van voeding op blaasgruis. 
Wel in het engels, maar altijd handig om eens door te lezen.  Maar duidelijk en gestructureerd opgebouwd.

Want bij struviet is het duidelijk, maar ik heb altijd onthouden dat voeding op zich weinig invloed heeft op oxalaat en dat je het niet zoals struviet oplossen met voeding.
Los van het vochtgehalte natuurlijk, want dat is altijd nodig.
Je moet wel duidelijk het verschil maken tussen struviet en oxalaat.

Voor de volledigheid: metionine wordt in de meeste voeders al geband omwille van zijn nierfaalveroorzakende werking.  En ook magnesium verlagen is een achterhaald iets.
Dit soort zaken veranderen bijna jaarlijks, men blijft zoeken naar oplossingen maar er zijn altijd nadelen die men dan weer probeert te omzeilen en zo verder.
Dus let op de datum van een artikel.

Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 19 mei 2013, 16:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Jep.

Ik vind parelhoen vrij hard.  Maar wel zachter dan eend.  Ik zou zeggen: eerst kip en kwartel, dan vrij snel konijn en dan pas parelhoen en nog later eend.
Allemaal tam dan, wild is zowiezo nog harder.  Bio-kippennekken zijn trouwens ook erg hard heb ik gemerkt, die zou ik ook niet als beginnersbot geven... Die ik heb zijn trouwens ook bijna zo groot als een eendennek, terwijl kippennekken van de markt maar een vinger dik zijn. 
Hey hoi starfish nog een keer hier op jouw topic. ;)
Ik wilde ook eerst malen, maar echt die kanjer van jouw gaat vast wel bot eten, desnoods geplet en geknipt.
Zou wel rustig aan beginnen niet meteen alles bestellen, maar bijvoorbeeld 2 soorten.
Zelf heb ik de ervaring gehad dat hij uitgehongerd uit het asiel alles at en toen meneer eenmaal lekker doorvoed was een aantal zaken niet meer wilde en toen zat ik met een aantal kilo's. Afijn volg je gevoel zou ik zeggen, maar das mijn ervaring.
Ik voeg er steeds een soort bij.
Ook ik heb als ervaring dat wild gevogelte hardere boten heeft dan tam en dat de meeste leuke om te beginnen zijn de kippennek en kippenvleugel, het kwarteltje en kleine duifjes.

Wat betreft calcium oxalaat, bot van kleine prooidieren zijn volgens mij het beste voor de calcium opname maar je zal denk ik wel moeten opletten en misschien de percentages naar beneden moeten bijstellen voor jouw kat.
Calcium uit grote dieren zoals wel in sommige KVV wordt doorgedraaid kan je beter niet doen. ;)
Calcium die verwerkt zijn in brok en blik zijn erg slecht in ieder geval, dus je kat moet er echt op vooruit gaan met vers voer.

A Happy Barf day,  :D
Caro
Hoi Caro!
Gezellig  :)

Bedankt voor je tips  ;) Wat bedoel je precies met doorgedraaid?

Koe zit nu ruim een week volledig op barf.
Hij eet boven verwachting goed van zijn barfmenu's. Vooral het vleesbot waarvan ik niet had gedacht dat ie dat echt zou opeten gaat super  :D
Ik heb een kippenrug de eerste keer geknipt, een kippennek na een paar uur toch maar geslagen, de tweede keer kippennek heb ik het in grote stukken geknipt, fazantenpoot knip ik nog steeds. Gisteren heeft ie voor t eerst een hele kippennek opgegeten. Kuiken moest ik in het begin ook in stukjes geven, maar al snel kon ik die heel geven. Het lekkerste vindt ie de pootjes en het kopje (ik moet er zelf niet aan denken..hahahaha)
Dus in 1 week veel vooruitgang geboekt (ook in de bak trouwens  ;))
Caro2012 schreef: Calcium uit grote dieren zoals wel in sommige KVV wordt doorgedraaid kan je beter niet doen. ;)
Maak daar maar van
Calcium uit grote dieren zoals wel in sommige KVV verwerkt zit kan je beter niet doen. ;)

Koe doet het echt super goed. ;)
Wero vind idd ook vleesbot erg lekker en de kuikentjes pootjes en koppie is ook bij hem favoriet.
Wat ik een beetje jammer vind is dat hij zijn gevangen prooien niet op eet.
Hij maakt ze mank en laat ze als maar weg lopen of fladderen om ze weer te vangen.... een ontzettend zielig gezicht.
Gisteren had hij een ekster gevangen, arme beestje is nu naar het vogel opvang. :(
Afbeelding
Als er tips zijn hoe ik het hem kan leren ... hahaha graag :D

Nu lekker het zonnetje in, fijn weekend allemaal!
Groetjz Caro
ehm.. tips

misschien legt hij de link niet tussen vagen en opeten?

als het dood is kun je hetzelfde doen als met een kuiken. Zoals je hem die hebt leren eten.. in stukjes knippen?

Tis idd zonde dat hij ze wel vangt maar niet opeet. Koe probeert al jaaaaaaren IETS te vangen, maar verder dan vliegen vagen is hij tot nu toe niet gekomen  ;D
Vaak kan je beter de natuur zijn gang laten gaan en hopen dat de kat de vogel dood.
Uit ervaring op de dierenambulance weet ik dat 90 % van de " door katten gevangen en gebeten vogels " het niet overleeft.
De bacterieen van een katten beet is fataal voor een vogel.
Wij brachten ze naar de dierenarts maar ondanks een antibioticum prik en uitspoelen van wonden, overleefden ze het vaak niet.
Vaak waren ze binnen 24 uur dood.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door