Persoonlijk denk ik dat het de calcium is die stoppend werkt.
Aangezien eischaalpoeder enkel calcium is, en op dezelfde manier stoppend werkt als bot (Pike heeft er net een topic over).
Ik ken ook iemand die haar kat dagelijks laxeermiddel moet geven. Die kat staat gewoon op brok maar heeft ook darmen die niet meer naar behoren werken. Zij heeft dus bij haar kat uitgetest hoeveel laxeermiddel hij per dag nodig heeft om de juiste ontlasting te krijgen. Anders verstopt hij gelukkig niet meteen, maar poept dan -zoals zij het noemt- kanonskogels.
Nu weet ze hoeveel hij nodig heeft en daar doet de kat het prima op.
Ik zou in jouw geval een menu maken met een minimale hoeveelheid bot en dan gemalen. Gemalen bot stopt naar mijn ervaring toch een stuk minder dan ongemalen. Ik weet wel niet of ik de kiezebrinkmixen zou vertrouwen. Daar zit erg! veel bot in en er zijn al meerdere ervaringen dat het niet altijd klopt wat men beweerd dat erin zit. Als je tussen spiervlees bot terugvind, kan je dan nog wel vertrouwen dat de hoeveelheid bot in hun mixen klopt?
De minimale hoeveelheid vleesbot ligt bij mijn weten op 30%, en dus 15% kaal bot, maar dat is voor honden. Katten hebben minder bot nodig dan honden. Als ik het goed begrepen heb bevatten kleine prooien gemiddeld maar 15% kaal bot, dus dan zou ik misschien wel iets lager durven gaan. Lager dan 10% zou ik wel zeker niet aanraden.
Flin weet daar erg veel van, van de botsamenstelling in prooien en dat bot van de ene prooi meer calcium bevat dan van de andere, misschien kan zij wat meer vertellen?
Ik weet wel dat wild hardere botten heeft dan tam en ook meer stoppend werkt. Daar zou ik dus minder van geven dan van tam bot.
Verder kunnen vezels natuurlijk zeker geen kwaad. Als hij dat zou willen eten, is prooi in vacht misschien wel leuk om te voeren. Anders gemalen, maar dat geeft al snel rommel... Kuikens lusten de meeste katten wel (misschien na enig wennen), andere prooien hangt van kat tot kat af. Hier is eentje compleet gek van wilde muizen, maar gekweekt hoeft ze ze niet

Groenten zou ik dus ook toevoegen als hij dat wil. En dan vooral bladgroenten en vezelrijke groenten. Geen wortel of biet of dergelijke want dat bevat weinig vezels.
Lust hij graag gras? Dat is natuurlijk super vezelrijk. Je kan hem zelf laten grazen maar dan zou ik in het oog houden dat de sprieten relatief kort blijven omdat de kat de vezels niet verteerd krijgt en de grasspriet dan heel blijft tot hij buiten komt. Tenzij hij er dan natuurlijk zoveel van eet dat hij het terug uitbraakt, dan kan dat wel goed helpen bij haarballen.
Wat je echter ook kan doen is de sprietjes heel fijn snijden (snipperen als het ware) en dat onder zijn eten geven. Echt geblenderd blijft er van de vezels weer niets meer over, maar gewoon fijngesnippert blijven deze wel, en kunnen hun werk doen. Ik zou denken dat de meest efficiente manier van vezels in de voeding krijgen is, maar heb het zelf nog nooit gedaan.
Persoonlijk zou ik dan zelf tarwegras zaaien. Dat krijgen ze hier om gewoon zelf te grazen als ze daar zin in hebben (anders eten ze hooi, als ze de kans krijgen en dat braken ze natuurlijk wel meteen weer uit

) Je kan gewoon tarwekorrels halen in de eko-winkel, uitzaaien in een bakje en na een week of wat kan je oogsten. Het groeit wel ontzettend snel.

Tarwegras is niet scherp (belangrijk) en bevat veel goede stofjes in het sap, dat kan hem alleen maar ten goede komen.
Vette vis, is ook zeker goed voor de smeuigheid, maar let wel op voor Thiaminase. Niet meer dan 10% thiaminase-bevattende vis voeren. Ik weet ook niet precies waar dat in zit, maar ik weet wel dat het niet in zalm zit. Dus ik ga er bij al de rest vanuit dat het er wel in zit, en enkel zalm durf ik iets meer voeren.
Eitjes kunnen ook wat laxeren (zonder schaal dan), maar het hangt er dan vanaf of je al kuikens voert.
Ik zou het gewoon zo proberen. Minimale hoeveelheid bot voeren en dan laxerende zaken toevoegen. Laxeermiddel (als Laxatract) en vette en vezelrijke zaken in de voeding toevoegen. Niet te veel kunstmatige zaken, want die berusten toch vaak maar op zaken die je ook op een natuurlijke manier aan kan pakken. Dat lijnzaad klinkt me ook wel interessant, maar je moet het inderdaad ook nog wel in je kat krijgen. Valt wel te proberen.