Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door vega
koekje schreef: Welkom!

al 120 jaar vegetariër.

Even een snel lijstje met wat zoal de kat te voeren is:

Mocht dit wel het geval zijn, dan kan je wat spiervlees toevoegen (niet meer dan 25% van het totaal) of iets wat lekker laxeert.

Hoe dat nu zit met je gruiskater snap ik niet helemaal. Heeft hij op dit moment wel of geen gruis? Een kater met gruis is overigens een medisch spoedgeval...
Struviet is op te lossen met navenant verzuren van de voeding en veel vocht. Oxalaat is alleen operatief te verwijderen.
In de medische hoek van de katten is wel eens wat meer geschreven over de risico's van gruisbrok op langere termijn en de gevolgen ervan. Ik wil je aanraden te lezen in de medische hoek en de barfhoek. Er zijn vaker zinnige dingen geschreven. Je kan de zoekfunctie gebruiken.
Da's best lang 120 jaar ;)

Dank voor je 'vislijstje'. Ik zal dat eens meenemen naar een vishandel. Moet nog op zoek naar een goede hier in de buurt. Ik weet niet of de kraampjes ook rauw hebben.

Mag spiervlees nooit meer dan 25 % van het totaal zijn??

De kater heeft calcium oxalaat. En dat zou hij idd moeten uitplassen. Hier op de site las ik over goede resultaten over Eurologist bij calox katers. Dus daar naar geïnformeerd en nu krijg ik via een homeopatische d.a. wat opgestuurd dat nog beter zou werken dan Eurologist. Het proberen waard.

Dank voor de tips over de mediahoek, zal er eens induiken!
Door vega
Jacoba schreef: Een tip over Tractonorm Lax (lactulose 667 mg) 100 ml:

Voor ons mensen is dit in Nederland o.a. verkrijgbaar onder de merknaam Duphalac. Verkrijgbaar in 200 ml flacon bij de drogist. Scheelt aanzienlijk voor wat je betaald bij je dierenarts (uit eigen ervaring). Andere merken/grootverpakking: Google.

Sterkte hoor met je kat.
Oh werkelijk??? Dat zou mooi zijn. Dan ga ik morgen meteen naar de drogist! Dank voor deze tip!!!
Door Annemarie Rijnveld
vega schreef: Da's best lang 120 jaar ;)

Dank voor je 'vislijstje'. Ik zal dat eens meenemen naar een vishandel. Moet nog op zoek naar een goede hier in de buurt. Ik weet niet of de kraampjes ook rauw hebben.

Mag spiervlees nooit meer dan 25 % van het totaal zijn??

De kater heeft calcium oxalaat. En dat zou hij idd moeten uitplassen. Hier op de site las ik over goede resultaten over Eurologist bij calox katers. Dus daar naar geïnformeerd en nu krijg ik via een homeopatische d.a. wat opgestuurd dat nog beter zou werken dan Eurologist. Het proberen waard.

Dank voor de tips over de mediahoek, zal er eens induiken!
Wat is dat? Weet je de naam er van? Ben ik best wel nieuwsgierig naar, ivm met het Italiaanse FB-Barfforum waar ik op zit.
Door vega
Nee, ik weet de naam nog niet, heb het nog niet binnen. Kan dus ook nog niet zeggen of het werkt. Als ik de naam weet, laat ik het je hier weten.
Door pearlsofpassion
Er staat ook een topic met een prikkertje onder 'katten medisch': de relatie tussen voeding en blaasgruis. Daarin staat een mooi artikel op pagina 3, van Flin.  In het engels en een hele boterham, maar er wordt je een heel deel duidelijk.
Ook even de eerste pagina's lezen en dan weet je ook weer hoe het werkt met verzuring en dergelijke.

Bij Oxalaat zeker niet verder verzuren, het wordt net daardoor veroorzaakt.  Extra verzuurders in de blaasgruisbrok zorgen dat net oxalaat gaan neerslaan.  Je kat heeft het dus gekregen van de brok, dat is zo goed als zeker. Vandaar dat oxalaat ook steeds meer voorkomt terwijl het vroeger enkel struviet was. 
Men beweert dat die brokken tegenwoordig ook oxalaat verhinderen, maar ik heb geen idee hoe ze dat doen en of het werkt. Men (de fabricant) beweert het echter wel.

Ik denk dat in zo'n geval vers gewoon het beste is dat je kan doen.  Even de natuurlijke manier van de pH van de urine op peil te houden, namelijk rauw vlees. Al dat kunstmatig gedoe kan dat toch nooit mooi afstellen op elke kat, iets wat bij jouw patientje weer blijkt.

Ik zou hem natuurlijk wel goed in het oog houden en ik vraag me af wat je DA nu gaat doen aan de oxalaat?
Want die kan je niet oplossen door voeding, heb ik toch altijd begrepen. Die stenen moeten er in zijn geheel uit, en meestal wordt dat operatief verwijderen...
Erna zou ik dus gewoon vers voeren, met brok ga je volgens mij steeds kans lopen op ofwel struviet ofwel oxalaat. 
Door vega
@Pearlofpassion: ik kan me helemaal vinden in jouw verhaal. Verwarring komt dan weer als een d.a. ass. zegt dat juist de urine zuur moet zijn..... ???

De kater krijgt sinds gister nu alleen maar vers. Daarbij Tractonorm, Clear Intestine en sinds vandaag een Chinees kruid (R0016). Als alles meezit, dan zou ik de Tractonorm op den duur willen afbouwen en de Clear Intestine ook. Maar goed, dan hebben we denk ik nog wel een weg te gaan. Maar, nu het goede nieuws: sinds 2 dagen ook ontlasting om 'u' tegen te zeggen. Als dit zo blijft dan hebben we al de helft gewonnen. Nu de blaas nog!
Annemarie Rijnveld schreef: Wat is dat? Weet je de naam er van? Ben ik best wel nieuwsgierig naar, ivm met het Italiaanse FB-Barfforum waar ik op zit.
Chinees kruid R0016, ik weet niet of je daar wat mee kunt.
Door bellabeest
vega schreef: Zouden al die d.a.'s dan niet eens de boel gaan bestuderen? Mij werd verteld dat ze zelfs katten die vers vlees kregen weer snel terug zagen.

Lotgering hond zit denk ik te veel calcium in voor mijn kater?? En Smuldier kip daar zit ws groente in, dat is weer niet goed voor de kat heb ik begrepen. Denk er wel over om Lotgering totaalvoer kat te gaan proberen (in combi met andere merken).
ik geef inderdaad extra spiervlees bij de lotgering. smuldier kip daar zit geen groente bij hoor
Door pearlsofpassion
Let wel op dat je niets voert met granen erin!
Dat zijn koolhydraten en kunnen dan weer struviet veroorzaken, dus niet doen.

Gewoon een goed merk kvv met enkel bot, spier en orgaan. Das het beste.
Af en toe eens een eitje of kuikentje en een keertje in de week vis is ook leuk.

Om te weten wat er in welk merk zit: www.voerwijzer.com
Let ook op met premixen, ik meen begrepen te hebben dat daar ook suiker onder kan vallen en dat zijn weer koolhydraten.
Door vega
bellabeest schreef: ik geef inderdaad extra spiervlees bij de lotgering. smuldier kip daar zit geen groente bij hoor
Ok, dan zou ik dat ook kunnen geven in een later stadium. Eerst zien hoe het nu gaat want Lotgering is ms net iets te 'grof' voor mijn kater ter vertering.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door