Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Haasm
:'( >:( :( Wat een moeilijk proces is dit zeg. Ik wordt er sacherijnig van waarom eten ze niet meer wat ik voor zet??? Bij Puk en Jaffa gaat het best wel goed, maar Gustaf en Madaleine doen vreselijk moeilijk. Vonden ze de eerste week heel veel dingen wel te doen, nu in week 3 vinden ze bijna niets meer lekker en maak ik me mega zorgen of ze wel genoeg binnen krijgen.
Voor wat betreft organen aten ze met smaak de eerste twee weken de konijn-mix van degomeat. Die is ondertussen op en de kippen-lever vindt Gustaf bah. De losse konijn-niertjes gaat wel en de kippen-hartjes is lange tanden werk bij zowel Gustaf als Madaleine.
Voor wat betreft botvlees at Gus de eerste week kipnek en kwartelkarkas maar daar trek tie nu zijn neus voor op. Spiervlees lust tie alleen nog maar kalfssnippers. Madje lust als spiervlees alleen nog maar kangoeroe en van de botvlees wil ze niets meer.
De makreel vonden ze maar zozo en de zalmkarkas bah. Het enige waar Gus nog een moord voor doet is eendagskuikens maar ja daar kan ik geen menu mee maken.
Gisteren heb ik parelhoen en bosduif geknipt en ik wil vandaag eens een mix maken van kiplever, niertjes, kalpsnippers en bosduif om te zien of Gus op die manier wel wil eten. Het stomme is dat hij hongerig binnenkomt, een hapje van datgene neemt wat hem voorgezet wordt en dan wegloopt. We dachten natuurlijk als we dat maar lang genoeg vohouden, dan gaat tie wel eten, maar na een week lig ik bijna wakker van het feit dat tie nauwelijks iets eet. Mogelijk vangt hij buiten wel een muisje ofzo, maar dat zal nooit genoeg zijn voor zijn dagelijkse hoeveelheid.

Hebben jullie tips of advies hoe ik dit aan kan pakken? Ik sta bijna op het punt om naar de kvv terug te gaan.

Sorry dat dit zo'n depressief briefje is geworden...  :-\
Door Mowgli
Eten ze graag yoghurt? Misschien zou je een beetje yoghurt kunnen toevoegen en alles er goed doorheen roeren, of alles insmeren met een beetje echte boter?
Door pearlsofpassion
Rustig, rustig.
Je moet echt vermijden je er zo druk in te maken. Ik weet dat dat niet eenvoudig is (been there too), maar als je je druk maakt gaan je katten zeker niet eten.  Ze voelen dat meteen aan, voelen stress tijdens het eten en eten dan zeker niet.

Sommige katten hebben graag dat je het mengt onder wat anders, bij anderen werkt dat dan weer niet en kan je beter volhouden.  Je leert ook wel je katten kennen en weten hoe je ze het best kan laten eten en wat wel en wat niet gaat.
Ik weet dat het moeilijk is, maar heb vertrouwen, het komt wel goed.
Elke kat is anders, maar op een keer leer je hen wel kennen en weet je hoe hen te omzeilen.  Je weet vast wel al dat je katten niet je wil kan opleggen en dat je het subtiel aan moet pakken zodat zij zelf denken dat ze het willen eten.
En het kan goed zijn dat die tactiek bij elke kat anders is, en het kan ook goed zijn dat ze niet allemaal hetzelfde graag eten. 
Dat is hier ook het geval en dus verpak ik haas express in porties voor enkel Cuzco ipv voor alledrie en nu blijken de andere twee het plots ook gewoon te eten.  Maar ja, zo pas je je telkens wat aan en zolang je daar rustig onder blijft komt het allemaal wel goed.

Ik heb een kat die bot moeilijk verdraagt (krijgt maagontstekingen) en voor wie ik veel moet malen en de rest platmeppen. Dat heeft bij mij geholpen om ook voor de rest een klik te maken en niet percé alles voor alle katten hetzelfde de willen.  Ik moest dan toch bot voor hem malen en apart verpakken, maar de rest zat natuurlijk al in porties voor hun 3.  Dat heb ik niet allemaal herpakt, de 2 andere aten dan maar 2 dagen na elkaar hetzelfde vleesbot.  Probleem omgelost.
Ook in spier leerde ik zo om vb een soort die Luis niet graag at, samen uit te halen met een soort die hij wel graag at en hij kreeg die gemengd. De andere twee kregen de ene dag het ene, de volgende dag het andere.  Zo at iedereen gewoon.
Heb het een tijdje met hart en lever ook zo moeten doen bij Luis.  Dat is nu voorbij, maar is een tijd zo geweest.
Luis leert steeds beter eten.  Ook van bot gaat steeds meer gewoon gemept goed ipv dat het echt gemalen moet zijn. 

Momenteel heb ik weer problemen met vis.
Kleintje lust geen zalm, Luis lust dat dan weer heel erg graag.  Schiet je niet mee op als de ene het echt dagen laat liggen en de ander dat net graag eet maar iets anders niet.  Dus ben ik gaan malen en mengen.  Eerste keer: iedereen vond het lekker. Tweede keer alweer niet meer.  Ik heb verschillende mengelingen met verschillende vissoorten maar het lukt niet echt om iets te vinden dat ze alledrie lekker vinden. En als ik het echt niet vind, dan ga ik gewoon in kleine porties verpakken en krijgt Kleintje wat zij graag lust en Luis zalm.  Punt.
Het is beter jezelf soepel op te stellen en je aan je katten aan te passen dan te proberen je katten in een richting te stuwen. Want dat lukt toch niet.

Ik zou je aanraden niet te veel in een keer te proberen laten wennen. 
Als je iets vindt dat een bepaalde kat graag eet, gebruik dat dan om hem aan het eten te houden en voer dat maar wat meer zodat hij niet in hongerstaking gaat. Ondertussen kan je smaken toe proberen voegen, je moet hem ook niet enkel dat laten eten en verwennen.  Maar geef hem vertrouwen in het eten en plezier in zijn eten houden, anders gaat die protesteren en krijg je er misschien niets meer in.  Zo werkt dat toch bij mijn Luis ook.  Hij kan veel hebben, maar eens in de week krijgt hij gewoon een hele dag alleen erg lekkere zaken. Anders wordt hij zo achterdochtig naar zijn bakje dat hij liever niet dan wel eet.  Hij moet zijn plezier houden in eten en dan eet hij heel veel. Zoals vandaag ook weer gewoon gans in een geheel stuk naast een stuk kalkoen en restje lam (de laatste 2 eet hij graag). Als ik hem dat echter de voorbije dagen lichtjes opgedrongen zou gehad hebben, zou hij dat niet gepikt hebben omdat hij zich dan niet goed voelt bij het eten.

Ik vertel zoveel over mijn eigen katten, gewoon om je aan te tonen dat je je het best aanpast, niet druk maakt en rustig blijft om je katten rust te geven bij het eten. Hoe meer drukte je er rond maakt, hoe meer stress ze aanvoelen, en hoe moeilijker ze eten.  Wees gerust, je geraakt er op termijn wel aan uit. In het begin is het inderdaad wat zoeken, maar dat geldt voor je katten ook. Ze moeten vertrouwen krijgen en jij ook. ;)

Veel succes met je rust te vinden. ;)
Door Haasm
Hej Mowgli en Pearls, bedankt voor jullie lieve feedback. Vandaag gaat het met mij alweer een stuk beter. We hebben gisteren een nieuw plan van aanpak gemaakt en gaan kijken hoe dat werkt. Het uitzicht op een oplossing geeft al wat meer lucht ::)

@Mowgli; De tip van de yoghurt werkte wel om hem weer aan het rund te krijgen, maar helaas niet om de kippenlever op te eten.

@Pearls; Bedankt dat je zoveel vertelde over je eigen katten, goed om te weten hoe dat bij ander gaat. We kijken ook vaak naar de dogwhisperer en verbazen ons erover hoe gevoelig honden op de stemming van hun baasje reageren. Bij katten zal het nog wel sterker zijn en lukt het dus niet als ik gestrest ben. Het ligt dus meer aan mij als aan de kat :-[

Het nieuwe plan van aanpak is om voorlopig Mad en Gus weer op rund en konijn kvv te zetten. Dagelijks willen we ze dan een barf hapje geven om uit vogelen wat er wel in gaat en wat niet. En als iets wel gaat, gaat het dan na een week nog steeds. Als we die gegevens hebben ga ik proberen om voor die twee een privé lijst te maken en apart te verpakken.
Voor die ander twee kunnen we de porties die we nu hebben wel over twee dagen verdelen. Het waren nu porties voor 4 katten.

Lieve groet...
Door Sannetje
Misschien een beetje laat, maar wat ik bij kaatje merk is dat ze bepaalde dingen ook laat staan als ze dat te lang achter elkaar krijgt. Wat ik dus doe is 3 soorten van bijvoorbeeld spiervlees, 2 tot 3 dagen een soort, dan de volgende 2 tot 3 dagen en dan weer een andere. Dan begint ze na een kleine week pas weer aan die eerste. Als die drie soorten op zijn begin ik weer met drie nieuwe soorten.
Door Haasm
Dank je voor het meedenken Sannetje. Omdat nieuwe reacties bovenaan staan is dat niet zo erg en zie ik toch wanneer er iets gebeurt op het forum.
Het is niet zo dat ze te lang iets achter elkaar krijgen. Het is alleen zo dat ze een beetje moeilijke eters zijn. Tijdens het portioneren heb ik zakjes gemaakt met wat ik allemaal in huis heb gehaald. Een maal in de twee weken doe ik dan een zakje orgaan, bot en spier met een wasknijper aan elkaar en dat 14 maal om twee weken eten te geven. Ik zorg er dan voor dat ze geen enkele dag hetzelfde krijgen. Dus dag 1 bv nier, kip en haas en dag 2 lever, konijn en rund en dan dag 3 hart, kalkoen en kalf etc. Het lijkt me dus niet dat het een kwestie is van gewenning of verveling.
Als ik Madaleine en Gustaf echter iets anders voorzet als kvv dan willen ze dat vaak niet eten. Zo lusten ze bijvoorbeeld bijna geen bot, maar wel een aantal soorten spier. Organen gaan ook best goed. Maar bot vlees, heel klein gemept of ongemept lijkt het gewoon niet te zijn.
Omdat we een aardige voorraad kvv hadden gekocht (wel 15 verschillende dingen) hadden we ook wat lucht om even te ontstressen. Maar ja 9 van de 10 andere kvv's vond Gustaf ook niet lekker dus krijgt hij vooral Haaks-rund en -konijn. Hij doet wel een moord voor een eendags-kuikentje en ook een makreeltje gaat er wel in! Dat dan weer wel...
Deze week hebben we zelf wat meer tijd en gaan we weer eens proberen om de kvv te minderen en barf te meerderen. Mogelijk wat minder snel toegeven als er niet gegeten word.
Door Haasm
Omdat jullie allemaal zo meeleven even een update van de huidige stand van barfen.

Na mijn vorige update hebben we zo'n 15 verschillende kvv's in huis gehaald voor Madaleine en Gustaf. Niet geweten dat er zoveel soorten en smaken te koop zijn. Maar een kat is een kat en helaas lustte ze alleen de smaken waar konijn in zat en dan nog zo van 'als het dan moet...'.  Geprobeerd met yoghurt, stinkzak, brok en sasha's maar het was allerminst een succes.
Op een gegeven moment ging bij ons het licht aan en dachten we waarom doen we toch zoveel moeite om ze aan de kvv te krijgen? We wilde ze op barf hebben en omdat dat moeizaam ging dachten we een oplossing in kvv te vinden. Maar als we dan toch moeite doen, dan liever met barf dan met kvv want dat is ons ultieme doel.

En het werkt!!! We moeten ze nog wel lijmen met van alles en nog wat maar het blijkt dat barf een stuk beter gaat als de verschillende kvv's. Vooral bij Gustaf dachten we in de barf begin tijd; als je niet wil eten, dan niet, je kom wel een keer. Maar we hadden hem in december gewogen en nu bleek hij van 4.9 naar 4.5 kg gegaan te zijn. Niet goed dus. Onze nieuwe plan van aanpak is dat als hij wegloopt van zijn bakje met barf met whiskas/RC, we er wat meer rommel over doen en dan gaat hij weer eten, vaak totdat zijn hele bak (dus ook de barf) op is. Er zijn wel dingen die hij absoluut niet hoeft zoals kiprug maar er zijn ook dingen zoals levertjes die hij zelfs zonder iets opeet. We doen dit nu een week en zijn dik tevreden. Het lijkt er ook op dat de whiskas of RC zakjes een beetje minder lekker zijn. Het beste lijmmiddel is RC-exigent brokjes en dat hoeven er maar een stuk of 5 te zijn om hem aan het eten te krijgen.
Madaleine is van 2.5 naar 2.9kg gegaan en dat klopt ook wel want die vond veel van de kvv wel te doen en die krijgt nu net als Gustaf barf met iets. Natuurlijk lust ze weer andere dingen wel en ander niet als Gustaf en onze andere twee katten maar het gaat goed.

Een andere zorg die we hadden was Puk. Door zijn blaasgruis zijn we aan dit hele avontuur begonnen en we waren heel blij om te zien dat het goed ging en zijn pH tussen de 6 en 6.5 was. Tijdens de wintermaanden kwam hij echter nauwelijks buiten en at hij dus alleen kvv en later alleen barf. Met het voorjaar gaat tie weer af en toe de hort op en merken we dat het minder goed gaat. Hij slaapt veel meer en wil soms een hele dag niet eten. Zijn ontlasting stinkt weer en zijn pH is naar 6.8 gegaan. Vandaar dat hij weer huisarrest heeft zodat we zeker weten dat hij niet buiten de deur eet. Misschien kunnen we het zo doen dat hij alleen met een volle maag naar buiten mag om te voorkomen dat hij ergens anders eet. Maar we moeten het in de gaten houden.

Met Jaffa gaat het het best. Die eet bijna alles op wat we hem voorzetten. Omdat hij een probleem met zijn rug had krijgt hij dagelijks medicijn en kan hij zich niet meer goed wassen. Hierdoor kreeg hij klitten en ging tie al blazen als je naar hem wees. Omdat het geen kat is om zonder handschoenen aan te pakken (een echte turk) gaat tie af en toe naar de trimster die hem onder narcose dan van zijn klitten af helpt. Vaak is het dan voldoende om alleen zijn buik te scheren omdat daar de meeste problemen zijn maar nu moest heel zijn lijf gedaan worden. Resultaat is dat we een hele happy tijger hebben die lijkt op Uggs te lopen. Zal een foto posten.

Ook hebben we een nieuw diepvries kistje gekocht voor het barf. Er was namelijk bijna geen plek meer voor onze eigen spullen en dat vonden we toch wel jammer. Gisteren 35 kg binnen gekregen van Degomeat dus we we kunnen voorlopig weer vooruit.
Met het verwerken van de barf heb ik heel veel plezier van mijn fileer-handschoen dus dat kan ik een ieder aanraden. Het hakbijltje is niet meer zo scherp dus dat zal ik slijpen (heb inmiddels mijn Tormek slijpmachine in gebruik). De wildschaar heeft wat roest en veert niet meer terug wat lastig is. Zal hem uit elkaar moeten halen en schoonmaken.

Al met al zijn we aardig op weg om happy-barfers te worden :D
Laatst gewijzigd door Haasm op vr 15 mar 2013, 09:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Sannetje
Wat leuk om even een update te krijgen en echt heel fijn dat het nu beter gaat. Kaatje is een hele makkelijke eter en toch vind ik het al niet leuk als ze iets niet echt lekker vind. Ik kan me niet voorstellen hoe dat moet zijn als je zulke moeilijke eters hebt. Goed dat je toch hebt doorgezet.
Door Mowgli
Fijn dat het ze nu al barfen en dat het zo goed gaat!
Wat een leuk ventje is Jaffa, geweldig die Ugs in combi met het Afro kapsel  ;D
Door Haasm
Inmiddels twee weken verder en op Gustaf na gaat het best goed. Iedereen eet van de meeste dingen en soms een paar oude brokjes of stinkzak trekt ze dan over de streep.
Gustaf is gek op kuikens, organen en vlees maar botvlees eet hij niet of nauwelijks. We hebben van alles geprobeerd maar zonder succes. We hebben daarom nu een vleesmolen besteld en willen het op die manier proberen. Voordeel van de vleesmolen schijnt ook te zijn dat het portioneren minder werk is omdat er veel minder gemept en geknipt hoeft te worden.
Op het hondenforum heb ik de 24 pagina's over de vleesmolen doorgelezen en naar aanleiding daarvan hebben we een Jupiter-885 gekocht samen met een 16mm schijf en een 4 blads mesje. Als het goed is komt hij over een week of wat binnen.
Door koekje
Ot wilde ook nooit, vleesbot knagen. Kvv vond ze ook maar zozo, maar inmiddels eet ze al een lange tijd met smaak haar zelfgemalen prakje. Hopelijk is het bij jullie straks ook zo'n succesverhaal.
Door Haasm
Dat klinkt veelbelovend. Vraag me wel af hoe ik het zal doen. Alleen bot malen en dat bij de rest geven of bot, orgaan en vlees samen malen en zelf een soort kvv maken. Vraag me wel af hoe je dan voorkom dat ze het zat worden.

Hoe doen jullie dat???
Door koekje
Ik maal voor 1 kat en Ot is altijd een slechte eter geweest. Dat was voor mij de reden alles voor Ot te malen.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door