Rustig, rustig.
Je moet echt vermijden je er zo druk in te maken. Ik weet dat dat niet eenvoudig is (been there too), maar als je je druk maakt gaan je katten zeker niet eten. Ze voelen dat meteen aan, voelen stress tijdens het eten en eten dan zeker niet.
Sommige katten hebben graag dat je het mengt onder wat anders, bij anderen werkt dat dan weer niet en kan je beter volhouden. Je leert ook wel je katten kennen en weten hoe je ze het best kan laten eten en wat wel en wat niet gaat.
Ik weet dat het moeilijk is, maar heb vertrouwen, het komt wel goed.
Elke kat is anders, maar op een keer leer je hen wel kennen en weet je hoe hen te omzeilen. Je weet vast wel al dat je katten niet je wil kan opleggen en dat je het subtiel aan moet pakken zodat zij zelf denken dat ze het willen eten.
En het kan goed zijn dat die tactiek bij elke kat anders is, en het kan ook goed zijn dat ze niet allemaal hetzelfde graag eten.
Dat is hier ook het geval en dus verpak ik haas express in porties voor enkel Cuzco ipv voor alledrie en nu blijken de andere twee het plots ook gewoon te eten. Maar ja, zo pas je je telkens wat aan en zolang je daar rustig onder blijft komt het allemaal wel goed.
Ik heb een kat die bot moeilijk verdraagt (krijgt maagontstekingen) en voor wie ik veel moet malen en de rest platmeppen. Dat heeft bij mij geholpen om ook voor de rest een klik te maken en niet percé alles voor alle katten hetzelfde de willen. Ik moest dan toch bot voor hem malen en apart verpakken, maar de rest zat natuurlijk al in porties voor hun 3. Dat heb ik niet allemaal herpakt, de 2 andere aten dan maar 2 dagen na elkaar hetzelfde vleesbot. Probleem omgelost.
Ook in spier leerde ik zo om vb een soort die Luis niet graag at, samen uit te halen met een soort die hij wel graag at en hij kreeg die gemengd. De andere twee kregen de ene dag het ene, de volgende dag het andere. Zo at iedereen gewoon.
Heb het een tijdje met hart en lever ook zo moeten doen bij Luis. Dat is nu voorbij, maar is een tijd zo geweest.
Luis leert steeds beter eten. Ook van bot gaat steeds meer gewoon gemept goed ipv dat het echt gemalen moet zijn.
Momenteel heb ik weer problemen met vis.
Kleintje lust geen zalm, Luis lust dat dan weer heel erg graag. Schiet je niet mee op als de ene het echt dagen laat liggen en de ander dat net graag eet maar iets anders niet. Dus ben ik gaan malen en mengen. Eerste keer: iedereen vond het lekker. Tweede keer alweer niet meer. Ik heb verschillende mengelingen met verschillende vissoorten maar het lukt niet echt om iets te vinden dat ze alledrie lekker vinden. En als ik het echt niet vind, dan ga ik gewoon in kleine porties verpakken en krijgt Kleintje wat zij graag lust en Luis zalm. Punt.
Het is beter jezelf soepel op te stellen en je aan je katten aan te passen dan te proberen je katten in een richting te stuwen. Want dat lukt toch niet.
Ik zou je aanraden niet te veel in een keer te proberen laten wennen.
Als je iets vindt dat een bepaalde kat graag eet, gebruik dat dan om hem aan het eten te houden en voer dat maar wat meer zodat hij niet in hongerstaking gaat. Ondertussen kan je smaken toe proberen voegen, je moet hem ook niet enkel dat laten eten en verwennen. Maar geef hem vertrouwen in het eten en plezier in zijn eten houden, anders gaat die protesteren en krijg je er misschien niets meer in. Zo werkt dat toch bij mijn Luis ook. Hij kan veel hebben, maar eens in de week krijgt hij gewoon een hele dag alleen erg lekkere zaken. Anders wordt hij zo achterdochtig naar zijn bakje dat hij liever niet dan wel eet. Hij moet zijn plezier houden in eten en dan eet hij heel veel. Zoals vandaag ook weer gewoon gans in een geheel stuk naast een stuk kalkoen en restje lam (de laatste 2 eet hij graag). Als ik hem dat echter de voorbije dagen lichtjes opgedrongen zou gehad hebben, zou hij dat niet gepikt hebben omdat hij zich dan niet goed voelt bij het eten.
Ik vertel zoveel over mijn eigen katten, gewoon om je aan te tonen dat je je het best aanpast, niet druk maakt en rustig blijft om je katten rust te geven bij het eten. Hoe meer drukte je er rond maakt, hoe meer stress ze aanvoelen, en hoe moeilijker ze eten. Wees gerust, je geraakt er op termijn wel aan uit. In het begin is het inderdaad wat zoeken, maar dat geldt voor je katten ook. Ze moeten vertrouwen krijgen en jij ook.
Veel succes met je rust te vinden.