Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Cisca
Nou ik was eigenlijk van plan om verschillende mixen te maken. In elke mix 1 soort vleesbot, 1 soort vlees en 1 of 2 soorten orgaan en dan elke dag af te kunnen wisselen voor de variatie.

Dus bijvoorbeeld
1 kg konijnen delen + 1 kg geiten vlees +375 g kippen hart
1 kg kippen nekken + 1 kg kip filet +375 g eenden lever
1 kg eenden nekken +  1 kg kip filet + 375 g lams nier
1 kg kwartel karkas + 1 kg ree vlees + 125 g kippen hart + 125 g eenden lever + 125 g lams nier

Dan heb ik al 4 mixen, totaal 9,5 kg en daarmee zit ik wel aan de max van wat ik aan ruimte heb.

Ik moet zeggen dat ze, nu ze het al een 2 weken elke avond krijgen, s'avonds helemaal staan te springen voor hun bakje eten. S'ochtens met de brokjes van de dierenarts wordt er ook wel gemiauwd maar een stuk minder overtuigd zegmaar.
Tot nu toe heb ik het geluk dat ze alles lusten wat ik ze voorschotel, en het kauwen op de botten gaat ook steeds beter.

Het leek me ook een leuk idee om stukjes vlees en dergelijke te gaan drogen als tussendoortje in plaats van die troep die je in de winkel koopt. Als ik het ga doen wil ik het ook goed doen dacht ik zo haha.

En haleluja wat gaat het goed met ze! Die rooie waar ik me het meest zorgen om maakte (met de blaasgruis) had altijd een wat stuggere vacht dan de andere, maar zij is nu gewoon zooo zacht geworden niet te geloven. Ben benieuwd wat er gebeurt als ik ze straks helemaal overzet :D

Nog even een vraagje, misschien weet iemand hier iets op. Rocca heeft nogal de neiging om bij stress (vooral voor het eten als het haar te lang duurt voor ze haar bakje krijgt) om hele plukken haar uit haar vacht te trekken. Weet iemand misschien wat ik hier aan kan doen? Nu is het sowieso een wat angstig katje, snel van alles onder de indruk en schrikt ook snel (zij is degene uit het asiel) maar nu heeft ze een vrij grote kale plek op haar rug door al dat haren trekken...
Door Caro2012
Ja feliway brengt wat rust in de tent, dat heeft bij onze kat ook geholpen.
Was niet helemaal weg maar wel een stuk beter.

Over de mixen als het voor jou en de katten goed werkt moet je het zeker niet laten. ;) IK wilde je even waarschuwen mocht jou het zelfde overkomen als mij, dan zit je met al je mixen en das vervelend.
Mijn kater at in eerste instantie ook als een tijger, maar ik had maar 2 mixen das toch weer minder variatie.
De enne kat is de andere niet, dus volg ook je gevoel zou ik zeggen ;)
Ik vind het zo wie zo wel fijn om te weten welk vlees hij lust en welke hij laat staan.

IK had iets minder orgaan nl 15% en ik heb mijn vleesbot iets naar beneden moeten doen omdat mijn kater er krijtpoep van kreeg, maar over de verhoudingen van jouw mixen kunnen andere meer ervaren barfpersoneel beter vertellen. :P

Ik heb idd ook gedroogde vlees en orgaan als snoep goed en dat lust hij echt heel graag, vooral long is hij erg gek op.
Zat ook al te denken aan een droger ervoor te kopen hi hi maar ik wacht even rustig af, er is genoeg aanvoer via barfplaats.

Veel plezier en geniet van het barfmenus maken het is zo ontzettend leuk om te doen, helemaal als ze zo genieten!!!  :D
Groetjz Caro
Mevroi Kruim schreef: Ik heb snoeischaren van Wolf en daar heb ik echt 12 jaar mee gedaan. oen waren ze echt bot. Roesten niet, en de nieuwe zijn weer loeischerp voorlopig.
Echt? Ik heb mijn eerste Wolf al na een half jaar uit elkaar moeten halen om hem roestvrij te maken en te oliën, en na nog een half jaar of zo ligt ie nu al een tijdje in onderdelen te wachten op de volgende poetsbeurt. Vooral de vering roest snel, en die is ook lastig te drogen natuurlijk.

Hoe onderhoud jij je Wolfjes? Want ook de nieuwe die ik intussen heb gekocht begint al weer te manken...

Welkom trouwens, Cisca!
Door Mevroi Kruim
Ik onderhoud niks aan de Wolfjes, ze gaan gewoon in de afwas. Hier en daar wel een beetje roest na een paar jaar maar daar maak ik me dan niet druk over. Ik heb de aambeeld-variant trouwens, deze dus :biggrin2:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Mevroi Kruim op wo 16 jan 2013, 16:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Cisca
Korte update :)

Met Rocca haar stress gaat het een stuk beter. Ze plukt nog af en toe een paar haren maar niet meer zo erg als een tijdje terug.

Heb besloten om geen mixen te maken just in case, maar pakketjes bot, vlees en orgaan wat ik later kan mixen. Heb bij de Action een mes gekocht werkt perfect! Bedankt voor de tip. Voor het bot gebruik ik nog wel de snoeischaar anders kom ik er niet doorheen.

Alleen ben ik nu wel op een nieuw probleem gestuit: Tigra vind de eendenlever en rundernier maar niks. Trekt er gewoon haar neus voor op. Die rooie eet het daarentegen wel.  Hart lusten ze allebei maar om nou alleen dat als orgaan te geven... Ik wil natuurlijk niet dat ze straks wat tekort komen. Iemand misschien tips hiervoor?
Door Mevroi Kruim
Rundernier vinden zelfs mijn katten niks. Ze krijgen konijnenniertjes, het vet gooi ik weg. Ik voer ze ook niet heel erg vaak. Lever vind ik wel essentieel, ze eten hier wel eendenlever maar ook konijnenlever, lamslever en kippenlever, de laatste iig biologisch.
Door Cisca
Thx voor de snelle reactie :)

Met de konijn bestelling van de 19e heb ik naast karkassen ook niertjes en lever besteld kijken of dat meer gewaardeerd wordt :) Toch wel zuur als je na een middag hard werken in de keuken zo'n opgetrokken neus krijgt. Maar ach ze mogen best een beetje kieskeurig zijn.
Door Mevroi Kruim
Cisca schreef: Thx voor de snelle reactie :)

Met de konijn bestelling van de 19e heb ik naast karkassen ook niertjes en lever besteld kijken of dat meer gewaardeerd wordt :) Toch wel zuur als je na een middag hard werken in de keuken zo'n opgetrokken neus krijgt. Maar ach ze mogen best een beetje kieskeurig zijn.
Daar heb je dus katten voor, die vernietigende blikken, hooghartig opgetrokken neuzen en dat schuddende ik-graaf-het-symbolisch-onder-pootje ;D Ik heb een tijdje kipkarkassen gemalen, biologische, hele kale ook nog, dus vrij hard bot, ik maalde me het ongans en die rotzakken vraten het niet >:(

Mooi plaatje in je onderschrift: eerst een mooi plaatje maken op je eigen PC of laptop, dat plaatje dan op een internetsite zetten, bv Photobucket of Mijn Album (kun je gratis een account maken en je foto's uploaden). Dan het adres van je plaatje kopiëren en naar je profiel gaan, bovenaan de pagina in BP. Daar ga je naar Profiel wijzigen - Forumprofiel, je scrollt naar beneden en voilà, daar staat je handtekening met een plek voor het adres van je mooie plaatje. Let op dat je dat plaatje tussen tags zet, nl [ img] en [/ img] en dan zonder de spaties.

Hier http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 337.0.html staat het ook nog eens uitgelegd.
Voor de blaasgruispoes zou je ook (tijdelijk) in het drinkwater een beetje biologische appelazijn kunnen toevoegen, dit haalt de pH naar beneden: 1 theelepeltje op 1 liter water, niet in plastic of metalen drinkbak, beter glas.
Door Cisca
Annemarie Rijnveld schreef: Voor de blaasgruispoes zou je ook (tijdelijk) in het drinkwater een beetje biologische appelazijn kunnen toevoegen, dit haalt de pH naar beneden: 1 theelepeltje op 1 liter water, niet in plastic of metalen drinkbak, beter glas.
Ik zal het proberen bedankt. Kun je dat gewoon bij de super of reform winkel krijgen?

Wij hebben stenen eet- en drinkbakjes is dat ook goed?
Ik woon in Italie  :), dus ik weet niet precies waar in Nederland biologische appelazijn wordt verkocht. Maar ik denk dat de super het ook wel zal verkopen, de biologische appelazijn is troebeler. Op de bodem van de fles zie je dan een wolkje grijsachtigs liggen. Dat is ''moeder''. De moeder is het bestanddeel van appelazijn dat ‘leeft’.

In een stenen bakje (niet poreus) zou moeten kunnen, denk ik. Ikzelf gebruik altijd een glazen bak.
Mevroi Kruim schreef: Ik onderhoud niks aan de Wolfjes, ze gaan gewoon in de afwas. Hier en daar wel een beetje roest na een paar jaar maar daar maak ik me dan niet druk over. Ik heb de aambeeld-variant trouwens
Afbeelding
Ha, Wolf-vraag teruggevonden! Ik dacht al dat ik seniel begon te worden... :-X

Dat aambeeldmodel, is dat zonder zo'n veringsmechanisme? Want dat roest met name heel snel, en dan knipt ie nog maar heel moeizaam.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door