Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door zurca
hallo Loeka,
ik begrijp je bezorgdheid, daar ben ik zelf n.l. ook 'bang' voor... maar Tobias en Noa zijn nu zo'n 3 maanden oud. (m'n dierenarts schatte ze nog jonger maar die zat er toch wel een beetje naast dacht ik zo ;)) als ze nu beide met drie maanden al geslachtsrijp zouden zijn, is dat wel heel vroeg..
ik heb hierover advies gevraagt aan Hitam (Tannetje) zij denkt dat Noa vroeg krols zal worden omdat er een kater in huis is, maar vroeg is volgens haar zo bij een maandje of 6...
de eerste keer dat Tobias over Noa heen ging staan heb ik ze gelijk uit elkaar gehaald, 'k schrok me een hoedje.... maar toen het weer gebeurde heb ik ze hun gaan laten gaan, Tobias pakt Noa in haar nekvel en probeert haar dan zo op haar rug te krijgen.. Noa verzet zich fel en slaat van haar af om daarna Tobias in z'n nekvel te grijpen... is dus meer dominatie dan een vrijpartij...
Door Hitam
Ik lees dit allemaal weer laat, maar even een kleine correctie tav melkkliertumoren bij de kat:
Bij de kat is 80% kwaadaardig en al uitgezaaid als het groter is dan 1 cm!!! Een heel ander verhaal dan bij de hond.
Door zurca
Hallo Hitam,
bedankt voor je reactie, ik had je hierover ook dat berichtje gestuurd, je antwoord was verhelderend ;)
toch nog een vraagje; ze zijn nu zo'n 4maanden (ruim geschat) is het mogelijk dat Tobias nu al sexueelactief aan het worden is? ik heb namelijk al een aantal plasjes in de kamer gevonden, nog niet stikende urine, maar ik verdenk Tobias hiervan. (het katertje)kan dit een voorbode zijn op het sproeien? Noa moet nog niets weten van z'n machogedrag, als ze bij de nek gepakt word dan bijt ze gewoon terug.. maar toch.. ik moet er niet aan denken om straks met een nest jonge katten te zitten...
Door Nelly
Hoi Zurca, wat ik weet over de rangorde bij huiskatten is in de eerste plaats dat die nogal verschilt. Zo is bijv. de ene kat de baas over wie er het eerste mag eten, maar een andere kat kan weer de baas zijn over wie er op het fijnste slaapplekje mag liggen, en zo zijn er nog veel meer situaties. Kortom, de rangorde-kwestie is bij katten veel ingewikkelder dan bij honden en voor ons mensen ook veel moeilijker vast te stellen. Hoe het met paren zit weet ik niet precies, maar het zou heel goed kunnen dat een oudere (evt. gecastreerde) kater de jonge kater verbiedt = belet, om het poesje te dekken als het zover is. Maar erop rekenen zou ik zeker niet. Tegen de tijd dat het poesje krols kan worden (vanaf ca. 5-6 maanden) zou ik ze goed in de gaten houden, en als je het poesje dan nog te jong vindt voor castratie, wat ik me best kan voorstellen, zit er maar een ding op: poesje apart houden. Niet leuk, ik weet het, maar je zult uit 2 kwaden de minst kwade moeten kiezen om geen inteeltnest te krijgen!
Groetjes en sterkte ermee, Nelly :)
Door Loeka
Nelly schreef: Hoe het met paren zit weet ik niet precies, maar het zou heel goed kunnen dat een oudere (evt. gecastreerde) kater de jonge kater verbiedt = belet, om het poesje te dekken als het zover is.
Dat de dominante kater het paren verbiedt weet ik niet zeker, maar het lijkt mij niet. En al zeker niet als hij gecastreerd is. Ik bedoel, zijn hormonen slaan niet meer op tilt als hij een krolse poes ruikt ;D Het paren gaat als er meerders katers zijn namelijk als volgt: De dominante kater mag als eerste paren met de poes. Om te bepalen wie de 'baas' is kan er gevochten worden.

En verder is het eigenlijk heel simpel, de dominante kater dekt de poes totdat hij te moe is of er genoeg van heeft. Dit kan een behoorlijk aantal keer zijn ::) Maar het zal meestal niet langer zijn dan 1 a 2 dagen(hij zal nog wel moeten eten enzo). De poes blijft echter nog wel wat langer krols. Zolang de poes nog wil krijgen de de katers lager op de ladder hun kans om de poes te dekken.

Groetjes,

Loeka
Laatst gewijzigd door Loeka op wo 19 nov 2003, 11:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Nelly
Nou mijn ervaring is echt anders hoor, heb het echt meegemaakt dat een gecastreerde, dominante kater quasi een poes dekte en zo de, door ons uitgezochte, kater verhinderde te dekken! En ik stond erbij en keek ernaar! Van een nestje is het toen uiteraard niet gekomen 8)
Door sylvia
Nelly schreef: Nou mijn ervaring is echt anders hoor, heb het echt meegemaakt dat een gecastreerde, dominante kater quasi een poes dekte en zo de, door ons uitgezochte, kater verhinderde te dekken! En ik stond erbij en keek ernaar! Van een nestje is het toen uiteraard niet gekomen 8)
maar ehhhh Nelly dan snap ik ff 1 ding niet....wat deed die castraat dan bij die poes,als jij een kater uitzoekt die je poes moet dekken zet je die twee toch samen ???
Door margreet
Nelly schreef: Nou mijn ervaring is echt anders hoor, heb het echt meegemaakt dat een gecastreerde, dominante kater quasi een poes dekte en zo de, door ons uitgezochte, kater verhinderde te dekken! En ik stond erbij en keek ernaar! Van een nestje is het toen uiteraard niet gekomen 8)
Nou ik geef die kater groot gelijk, een tweedehands poes zou ik ook niet willen
Door Nelly
sylvia schreef:
maar ehhhh Nelly dan snap ik ff 1 ding niet....wat deed die castraat dan bij die poes,als jij een kater uitzoekt die je poes moet dekken zet je die twee toch samen ???
Ja Syl er was toen niet echt sprake van een professionele cattery, het was meer bekenden onder ons en ik wou graag die kater voor die bewuste poes, en het was bij hun in huis, dus ik had me maar aan te passen :-\
Door Hitam
Hoi Zurca, ik denk niet dat je kater al echt sexueel actief is, hij is wel al een beetje aan het oefenen maar op een speelse manier. Als hij sproeit vind je urine niet op de grond maar tegen dingen aan.
En 4 maanden is echt wel te vroeg.
Door zurca
Hitam schreef: Hoi Zurca, ik denk niet dat je kater al echt sexueel actief is, hij is wel al een beetje aan het oefenen maar op een speelse manier. Als hij sproeit vind je urine niet op de grond maar tegen dingen aan.
En 4 maanden is echt wel te vroeg.
het 'plasjesprobleem' is inmiddels opgelost... er staan hier in huis 3 kattenbakken maar meneer vond deze niet schoon genoeg! ondanks dat ik ze dagelijks verschoon. nu controleer ik de bakken maar 2 maal per dag en als er ontlasting inligt haal ik deze weg. dat is wel naar z'n zin, 'kheb sindsdien niets meer naast de bak gevonden..
ik vond 4 maanden ook al erg vroeg! ben gisteren met ze naar de dierenarts geweest voor hun herhalingsenting. Tobias is nu al een flinkerd maar vertelde zij, als ik zo naar z'n balletjes kijk maakt hij nu nog niets klaar. en Noa (het poesje) is nog erg klein. zij verwacht verlopig nog geen 'problemen'. ik hoop ook echt dat het zo nog even blijft, zo kan ik tobiasen Noa laten castreren als ze beide mooi uitgegroeid zijn..
bedankt, groetjes Zurca
Door zurca
Nou 'jongens'...Morgen is DE dag!

Tobias gaat morgen onder het mes...
Hij is nu ong. 6 maanden oud en vind zichzelf al heel wat. Hij begint nu echt "haantjesgedrag" te vertonen..
Noa moet het dagelijks ontgelden, ze word het hele huis doorgejaagt op een niet al te zachtzinnige manier..
Ook krijgt hij al echte 'dekneigingen' maar gelukkig moet Noa hier nog niets van hebben. (Ze krabt en bijt aardig terug..)

Tobias voelt zich al zo stoer dat hij nu ook mijn andere katten regelmatig op de kop springt, om er daarna wel als een speer vandoor te gaan..Maar Speedy heeft het helemaal gehad met 'm, als ze hem al ziet begint ze al "vuur te spuwen"!

Liever had ik nog even gewacht maar Noa heeft de doorslag gegeven. Haar verzet lijkt minder "krachtig" te worden, en een nest jongen katten lijkt me niets..
(Over het blijven steken in de groei hoef ik mij denk ik geen zorgen te maken..Met zijn 4 kilo is het al een echte 'beer'..)
Dus helaas voor Tobias, morgen is tie aan de beurt...
Door sylvia
dus vanaf morgen is hij een echte jeweet wel kater ,
zo één die ieder voorjaar met vreugde begroet en dan bedenkt waar hij ook weer blij om is,want er was iets gedurende de lente ??? maar wat was dat ook weer ??? o jaaaaaaaaaa dan worden de jonge merels geboren ;D

Geef hem morgen maar een dikke knuf van mij :-*
Door Loeka
Ach gossie. Flink knuffelen die kerel. Geef hem er ook maar 1 of doe maar 2 van mij!

Denk trouwens niet dat hij het haantjesgedrag zomaar kwijt raakt hoor. Mijn gecastreerde kater is nog steeds supermacho zonder ballen. 8)

Hij was wel al 13 maanden toen hij onder het mes ging en pappa, misschien dat dat iets uitmaakt...
Door zurca
Ik ben inderdaad ook best benieuwd hoe dit zijn gedrag gaat beinvloeden...

Dat "haantjesgedrag" zijn natuurlijk niet alleen maar de hormonen. Ik heb vier katten in huis. Tobias word nu volwassen, er moet uitgemaakt worden wie de baas hier in huis gaat worden. Als kitten had hij groot ontzag voor de oudere katten, nu is hij ze aan het testen of hij er boven kan staan...
Mijn oudste kat laat hij gelukkig redelijk met rust, af en toe een "omhelsing" maar die word beloont met een ferme mep. Verder staan die twee geregeld neus aan neus, om daarna ieder een kant op te lopen en dat lijkt genoeg te zijn..Met Speedy helaas niet, zij is nooit echt helemaal blij geweest met de 'gezinsuitbreiding' en moet het nu ontgelden...

Toch hoop ik dat als de hormonen straks wat getempert zijn er hier wat meer rust in huis is...Als wij nu van huis zijn (hele dag, niet voor ff boodschappen doen..) is het eerst altijd een gepuzzel en gesleep met kattenbakken, want welke kat gaat in welke kamer...Dit doe ik niet omdat ze elkaar de tent uit vechten maar puur om elke kat zijn rust te gunnen..

De knuffels zijn in ontvangst genomen en jullie krijgen beide een kattenkopje terug..
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door