Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kira
Vrijdag komen ze. Nou ik ben benieuwd of ze een hapje barf lusten. Ze zullen wel moeten want brok en blik vind ik zelf erg stinken. Donderdag zal ik er wat kipnek uithalen (heb natuurlijk kiloverpakkingen) en in porties doen. Is er nog een richtlijn hoeveel barf zo'n kitten eet? Wegen en dan x ? procent van het lichaamsgewicht?
Door Martine-Tom
Doki woog bij thuiskomst 2.5 kilo (week of 15) en at met gemak 3 ons weg  :D
Hij heeft nu wel eens dagen dat hij een pond wegwerkt...
Voor 2 htk'tjes...reken op 3 of 4 ons dan zit je wel veilig denk ik  :)
Door pearlsofpassion
Om te beginnen, maar erna zal het toch wel meer worden?
Kittens mogen tot 4-5 maand zoveel als ze zelf willen.  Erna moet je wat gaan kijken hoeveel ze nodig hebben om niet te dik te worden. Zeker na de castratie. 
Dus het is eigenlijk een beetje ondervinden hoeveel ze op een dag willen eten. 

Kleine kittens hebben er meestal geen probleem mee om barf te gaan eten.  Je kan het best zoveel mogelijk verschillende smaken aanbieden, des te gemakkelijker zijn ze later.  Kuikens en een klein visje zijn ook altijd leuk als kittenvoer. Dat knaagt lekker gemakkelijk weg. ;)
En ik merk toch wel dat er een verschil zit tussen katers en poezen in wat ze weggeknaagd krijgen. De poes moet er wat meer moeite voor doen (en die van mij wil dat liever niet  ::)).  Das ook logisch want de kaken van katers zijn sterker en ze hebben grotere tanden.  Misschien dat het bij kittens niet zo is, dat weet ik niet. 
Door kira
Wis at hondenbarf, alleen een lamskop kon ze niets mee. Morgenmiddag komen de poesjes, heb kipnek en hart klaarliggen. Zaterdag is vlees maak dag dan komen er andere dingen bij. En dan maak ik een kittenbarf bestelling bij Lupa in orde. Zal wel een hectisch weekend zijn, 2 kittens en drie honden. En dat samen laten wennen. Denk dat de kittens kleiner zijn als een berenneus, hoop dat alles goed gaat.
Door Thea
2 is erg leuk. ;)
Maar bedenk dat het dan ook met zijn 2en in een rotvaart over je meubels gaan als ze gekke half uurtje hebben.
Ik heb toen ook 2 zusjes genomen. Ben er nog steeds blij mee. Behalve als ik sávonds naar bed ga dan gaan hun ff uit de dak.
Nu ik nog wakker ben slapen hun :-\

Maar je zei dat ze er nog maar 1 hadden en nu krijg je er toch 2?

En ach die beren ik denk dat die gewoon heel zachtjes doen met zulke hummels.
Zijn ze al honden gewent? Want anders moet je wel ff oppassen want als ze ineens gaan blazen naar een beer toe ::)
Door kira
We hadden vroeger ook 2 zusjes. Die hebben een hele flat gesloopt, maar waren ook erg lief samen. 2 kunnen samen spelen en dat is toch wel leuk. Ze zijn gearriveerd, beren en poesjes gaat nog niet helemaal top (we zijn misschien ook zelf wat angstig omdat onze Akira die er dus nu niet meer is, bijna Suske had doodgebeten, ze was een herplaatser die dus niet bij poezen kon). Kleine beer en ik zitten nu vlak bij de poesjes en dat gaat oké. Dus het komt wel goed.

Eerste barfhap was gisteren 4 kippenhartjes. Ze hebben wel aan het nekje gekloven van een kip, maar kregen het nog niet weg. Vandaag vette vismix en wat kipfilet, dat lukte wel. Heb zojuist wat muizen en kwartels besteld. De komende week hebben we parelhoen, kip, konijn, zalmmix en vette vismix, vlees, fazentenorgaan op het menu staan.

Heb één kitten gewogen, die is 750 gram. De andere moet ik nog wegen, maar zal wel ongeveer hetzelfde wegen. Zet zo in de bar even foto's neer.
Door kira
Jong zijn ze nog, het zijn htk katjes van het platteland, juiste leeftijd onbekend, maar ze zijn zeker nog geen 15 weken.
Door kira
Niet meer blauw, dus al wel iets ouder, ogen zijn al groen. Dus denk een weekje of 7/8. Moeders was ook al weer buiten op stap (hoop wel dat ze inmiddels geholpen is, dan wel op korte termijn wordt, voor je het weet is er weer een nestje te vergeven).
Door pearlsofpassion
Ik zou de kippennekken nog wat meppen als ze er last mee hebben.
Mijn volwassen katten hadden er zelfs last mee.  En parelhoen gaat nog steeds niet.  Tis maar dat je het weet. ;)
Door kira
Ze hebben vanochtend getracht een stukje konijnrug te knagen, nog niet zo'n succes, wel al het fazantorgaan op. Gelukkig want het bleek na aankoop dat alleen Foppe dat eet en die vindt het ook niet zo'n succes. Hoop dat deze week de bestelling Lupa komt, had voor de zekerheid ook was duivenmix enz besteld. WIs at dus werkelijk alles qua knaagwerk, die kreeg ook hele konijnkoppen weg. Komt vast goed, waar ze zaten kregen ze een erg chemisch uitziend brok iets. Vanochtend waren het mooie reukloze drolletjes. Inmiddels hebben ze de krabpaal ontdekt en durven ze al dichter bij de beren te komen. Ze zitten nog wel in een aparte kamer, maar de deur staat open, beren lopen af en toe binnen en poesjes kunnen, als ze willen, de woonkamer in komen.
Door pearlsofpassion
Komt helemaal goed.  :)
Gewoon nog even helpen met het bot.  Ze leren het vast wel snel.
Konijnenruggen knip ik in de lengte door, zodat ze maar de helft zo dik zijn. En dan lukt het wel.  Maar het zijn dan ook volwassen katten, geen kittens.  En zelfs bij hen moest ik nekken ook meppen. De kaakspieren moeten ook ontwikkelen.
De eerste keer dat Luis als kitten spier kreeg, kreeg hij zelfs dat niet weg.  Hij knaagde en knaagde en het vlees bleef heel. Vond dat zo zielig! Maar er zijn ook kittens die met gemak meteen een kippennek eten, blijkbaar.  Ik vind dat erg knap....  Das tenslotte toch echt wel hard voor zo'n klein bekje...
Kuiken zal vast wel lukken. Dat zijn zo'n zachte botjes.
Door Limpy
Jong geleerd is oud gedaan!
Pekke was met 8 weken ook al zo stoer dat die kippennekjes wegknaagde (zn broertjes en zusjes trouwens ook) maar die zijn op kvv met barfhapjes afgespeend, dat zal ook zeker wel schelen.
De meisjes komen er wel! Leuk dat de introduktie zo relaxed gaat.
Hebben ze al een naam of heb ik wat gemist in het bar-topic? Moet ik dat maar eens gaan doorspitten...
Door kira
Kiphart gaat weg, zalmmix ook. Kipnek net in heel veel stukjes gedaan en de ene had een stukje weggekregen. En toen waren ze vol, ze eten echt muizenhapjes. Namen vermoedelijk Minoes voor het zwartwitje en de ander Saartje. Maar het kan nog wijzigen dus pin ons er niet op vast.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door