Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

ik ga niet met cijfertjes toveren, want dan krijg ik mevr Kruim in m'n nek  :P

wat ik wil zeggen is dat kleine prooidieren ( muis t/m kleine haas ongeveer)  een mooie  natuurlijke prooi is voor katzels,
alles wat je zelf samenstelt  kwa frankenstein prooi, zou hier (in mijn opinie ) ongeveer aan moeten voldoen, om optimaal vers aan katzels te voeren

dit heeft met (in mijn ogen) te maken met een bepaalde fosfor/calcium verhouding, een alles-in-elkaar-pakketje per maaltijd, maar natuurlijk ook met variatie
[quote="flin"]

wat ik wil zeggen is dat kleine prooidieren ( muis t/m kleine haas ongeveer)  een mooie  natuurlijke prooi is voor katzels,
alles wat je zelf samenstelt  kwa frankenstein prooi, zou hier (in mijn opinie ) ongeveer aan moeten voldoen, om optimaal vers aan katzels te voeren

dit heeft met (in mijn ogen) te maken met een bepaalde fosfor/calcium verhouding, een alles-in-elkaar-pakketje per maaltijd, maar natuurlijk ook met variatie
[/quote]

Dat kan ik volgen.  Ik probeer dan ook zoveel mogelijk kleine prooi te geven, maar tenzij je gehele knaagdieren gaat voeren, is dat toch beperkt.  Dus moet je wel hier en daar wat grotere prooi voeren.  Voornamelijk in spier, dat wel.
Wat houdt dat dan praktisch in? Dat je minder bot geeft als het van grote prooi komt? En maakt het ook uit als je spier van grazers geeft? Moet je dan meer of minder bot geven?
Hoe hou jij daar zelf dan praktisch rekening mee?

Nekken bevatten toch ook meer calcium dan karkassen?  Kan je nog wat anders doen dan proberen af te wisselen tussen nek en karkas? 
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 25 apr 2012, 09:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Martine-Tom
Ja idd, zover kom ik ook, maar dat probeer ik ook te doen.
Hij eet vnl klein grut, maar tbv de afwisseling ook geit, rund, schaap...

Zoveel cijfertjes ken ik niet, ik doe gewoon mijn best en hoop dat dat genoeg is  :)
[quote="flin"]

[/quote]

Je mag van mij gerust met cijfertjes toveren hoor Afbeelding

en prooien voeren vind ik helemaal prima. Ik denk alleen zelf dat het zo nauw niet komt. Een beetje carnivoor moet flexibel kunnen zijn qua eten, denk ik althans, als je muizen kunt krijgen prima, maar vang je inene een koei dan moet je dus niet gaan miepen over verkeerde botjes enzo, dood beest = dood beest dus bunkeren maar. Ik denk dus dat er redelijke marges zijn. En ik denk ook dat de cijfertjes elkaar nog wel eens tegenspreken en ik hier en daar ook m'n vraagtekens plaats bij de onderzoeksmethodes. Ik zie ze dus liever als richtlijnen dan als wetten van Meden en Perzen.
pearlsofpassion schreef: Dat kan ik volgen.  Ik probeer dan ook zoveel mogelijk kleine prooi te geven, maar tenzij je gehele knaagdieren gaat voeren, is dat toch beperkt.
als je muis, gerbil, 1-dags-kipje, kwartel, duif, knijn, jonge haas kan voeren ben je al een heel end toch?
daarnaast weten we nog maar heel weinig van een katzel, of die überhaupt veel afwisseling nodig heeft

we wachten Erwin en z'n volgende casus af haha
Dus moet je wel hier en daar wat grotere prooi voeren.  Voornamelijk in spier, dat wel.
Wat houdt dat dan praktisch in? Dat je minder bot geeft als het van grote prooi komt?
ik perzoonlijk liever niet, dan voer ik liever af en toe een hele kip van kop tot kont (nah, zonder darmen dan)
En maakt het ook uit als je spier van grazers geeft? Moet je dan meer of minder bot geven?
Hoe hou jij daar zelf dan praktisch rekening mee?
ik probeer (...) nav bepaalde lijsten, toch naar een mooie ratio c/f te komen, paardspier en hert lijken zich daar aardig voor te lenen
Nekken bevatten toch ook meer calcium dan karkassen?  Kan je nog wat anders doen dan proberen af te wisselen tussen nek en karkas?
t gaat niet alleen om de calcium, maar ook t volume in mineralen (bot is niet alleen calcium) koppen zijn oa heel mooi  :P
Aha, het blijft ingewikkeld  :D

Wel, ik voer geen muis of gerbil of dergelijk.  Ik voer liever geen dier dat speciaal voor mijn katten gestorven is, niet als het ook kan met delen die toch resten zijn.  Wel kuiken dus, want dat is toch over.  Duif lusten ze niet graag en eentje eet het gewoon niet.  Bovendien is muis gewoon ontzettend duur!  Ik zal waarschijnlijk wel eens kopen voor heel speciale gelegenheden want mijn poesje is er absoluut gek op, maar voor regelmatig vind ik dat toch wat te gek.  En blijft dus speciaal voor mijn katten afgemaakt.

Qua mineralen en C/F-balansen ben ik niet mee, maar ik begrijp eruit dat je eigenlijk van alles wat je voert zou moeten gaan opzoeken dan wat erin zit?  Nou ja, ik denk ook niet dat ik me daarmee bezig ga houden, om eerlijk te zijn.
Ik blijf maar gewoon logisch nadenken.
Door Martine-Tom
[quote="pearlsofpassion"]
Aha, het blijft ingewikkeld  :D

Wel, ik voer geen muis of gerbil of dergelijk.  Ik voer liever geen dier dat speciaal voor mijn katten gestorven is, niet als het ook kan met delen die toch resten zijn.  Wel kuiken dus, want dat is toch over.  Duif lusten ze niet graag en eentje eet het gewoon niet.  Bovendien is muis gewoon ontzettend duur!  Ik zal waarschijnlijk wel eens kopen voor heel speciale gelegenheden want mijn poesje is er absoluut gek op, maar voor regelmatig vind ik dat toch wat te gek.  En blijft dus speciaal voor mijn katten afgemaakt.

Qua mineralen en C/F-balansen ben ik niet mee, maar ik begrijp eruit dat je eigenlijk van alles wat je voert zou moeten gaan opzoeken dan wat erin zit?  Nou ja, ik denk ook niet dat ik me daarmee bezig ga houden, om eerlijk te zijn.
Ik blijf maar gewoon logisch nadenken.[/quote]
Ja dat  :)

Zo into cijfers ben ik niet en dan zou ik gek worden denk ik..
Doki krijgt in principe gewoon hetzelfde als Tom, alleen de percentages aangepas en geen pens (niet in het menu, wel als extra).
Voor mijn eigen eten zit ik ook niet dagelijks te rekenen wat er aan ca, f, fe en weet ik wat allemaal meer in zit. Heb ik voor de kinderen ook nooit gedaan en die leven ook nog steeds  :D Ik heb me wel goed ingelezen in voeding en hou dat bij. Daar haal ik de richtlijnen uit.
[quote="Mevroi Kruim"]
Voor mijn eigen eten zit ik ook niet dagelijks te rekenen wat er aan ca, f, fe en weet ik wat allemaal meer in zit. Heb ik voor de kinderen ook nooit gedaan en die leven ook nog steeds  :D Ik heb me wel goed ingelezen in voeding en hou dat bij. Daar haal ik de richtlijnen uit.
[/quote]

dankjewel Kruim;

ik doe niet anders  :)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door