Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
kiara schreef: iedereen bedankt hoor voor de opstekers,voelt heel goed
en of het rupa was ik zou het niet durven zeggen,het was wel iemand die nog niet zolang hier op bp zit,en ook in de knoop zat wat betreft het ontdooien,ga toch nog is zoeken,kan niet uitstaan dat ik het niet kan vinden
Oh ik weet wie je bedoelt! *zoekt ff mee*
Door Martine-Tom
kiara schreef: ja die bedoel ik en door dat soort dingen wordt ik nou zo onzeker van,ik kijk niet meer
Het nadeel van zelf samenstellen is dat je je eigen keuzes moet maken en dus ook andere meningen tegen komt en daar al dan niet iets mee moet ;)

*Weet ver genoeg richting on-topic Koekje? ;)*
koekje schreef: Kiara, als je vragen hebt over dat topic, dan deze graag in dat topic stellen en niet teveel er hier in dit topic op ingaan.
ik heb geen vragen over dat topic maar iemand vroeg een naam en daar ging het even om meer niet
Kijk, ik snap bepaalde basale onzekerheid natuurlijk wel. Ik ben ook een beginner met beginnersvragen geweest. Wat ik gewoon niet altijd snap is dat 1 of 2 lieden sneller worden 'geloofd'  dan anderen, die vaak jarenlange goede ervaring hebben.
En om het verzoek enigszins ontopic te blijven verder uit te leggen: het is niet altijd leuk voor een TS, die om specifieke dingen vraagt, haar eigen topic een hele andere kant uit te zien gaan. Natuurlijk is er ruimte voor vragen en discussie, maar soms kan dat niet allemaal in hetzelfde topic. Een ander topic openen kan soms een betere optie zijn.
Martine-Tom schreef: Het nadeel van zelf samenstellen is dat je je eigen keuzes moet maken en dus ook andere meningen tegen komt en daar al dan niet iets mee moet ;)

*Weet ver genoeg richting on-topic Koekje? ;)*
Zelf vind ik een nadeel, nee meer ongemakkelijk nog, het schatten van de hoeveelheid vlees/bot aan het vleesbot. Heb al menig karkas en konijnenkop kaal gemaakt en gewogen om er de volgende keer dat ik een vleesbot uit de vriezer haalde achter te komen dat het leek of er "ineens" meer of minder vlees aanzat... ???

Heb ik dik bevleesde kippenruggen van degomeat, schat ze op 60/40 vlees/bot, de eendenkarkassen schat van hun schat ik op 40/60.
Maar klopt dat wel? Dat vind ik dus nog het enige nadeel van zelf samenstellen.
Het verhoudingen verhaal is zeker in het begin ontzettend lastig - daarom moet je eigenlijk altijd naar de ontlasting kijken. Ik heb in het begin een poepdagboek bijgehouden (en ook toen Cailean overgevoelig werd voor bep diersoorten kip gaf bijv. diarree) om zo inzicht te krijgen in hoe snel het verteerd en hoe het verteerd. Een mooie drol herken je meteen, een slecht verteerde drol of natte drol of krijtdrol betekent een aanpassing maken voor de volgende keer.
En het is echt niet zo dat je snel tekorten krijgt - als je maar blijft kijken en aanpassen. Dit zul je toch ook moeten doen als je in andere levensfases komt.
koekje schreef: @Viv: wat je hier opschrijft, is dus eigenlijk een voordeel. Want met barf kan je precies het menu op je kat aanpassen. Dat kan niet met een commercieel voeder.
Inderdaad! En het neemt ook een groot stuk onzekerheid weg als je controleert en terug kan lezen wat je precies gaf :)

Ik heb nog de excelsheets op mijn pc staan mocht iemand dit willen.
Ruisje schreef: Zelf vind ik een nadeel, nee meer ongemakkelijk nog, het schatten van de hoeveelheid vlees/bot aan het vleesbot. Heb al menig karkas en konijnenkop kaal gemaakt en gewogen om er de volgende keer dat ik een vleesbot uit de vriezer haalde achter te komen dat het leek of er "ineens" meer of minder vlees aanzat... ???

Heb ik dik bevleesde kippenruggen van degomeat, schat ze op 60/40 vlees/bot, de eendenkarkassen schat van hun schat ik op 40/60.
Maar klopt dat wel? Dat vind ik dus nog het enige nadeel van zelf samenstellen.
Maar zo nauwkeurig hoef je dat niet te bepalen hoor. Als je over de week bekeken verschillende vleesbotten voert (nekken, karkassen, ruggen, vleugels bv.), dan zit je gemiddeld altijd wel goed. Heb je erg kaal ogende karkassen, geef je er wat meer spier bij, heb je erg goed bevleesde nekken (nekken hebben vaak iets meer vlees dan bot), dan geef je geen extra spier bij maar alleen de hoeveelheid spiervlees die je toch al ging voeren. Om maar iets te noemen. Het komt echt niet op een procentje meer of minder aan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door