Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik doe het regelmatig - het is even handigheid en zoeken naar de snelste manier. Maar met een goede snoeischaar en schaar gaat het heel rap.
Ik knip met de snoeischaar het nek gedeelte in want dat zijn de hardste botjes (waar de nek aan vast zou zitten zeg maar) in 4en

Afbeelding

En dan dat harde borstgedeelte wat als een soort wapen uitsteekt knip ik er ook af met de snoeischaar en de rest kan ik met de normale schaar dan zo in 4 repen knippen.

Als het nog echt bevroren is dan moet je met een vuistje en bijltje flink hakken :P

Sorry voor de anatomische incorrecte benamingen hahaha
Vivianneb schreef: Ik doe het regelmatig - het is even handigheid en zoeken naar de snelste manier. Maar met een goede snoeischaar en schaar gaat het heel rap.
Ik knip met de snoeischaar het nek gedeelte in want dat zijn de hardste botjes (waar de nek aan vast zou zitten zeg maar) in 4en

Afbeelding

En dan dat harde borstgedeelte wat als een soort wapen uitsteekt knip ik er ook af met de snoeischaar en de rest kan ik met de normale schaar dan zo in 4 repen knippen.

Als het nog echt bevroren is dan moet je met een vuistje en bijltje flink hakken :P

Sorry voor de anatomische incorrecte benamingen hahaha

bedoel je daar de eend mee? en vinden katten dat in het algemeen lekker, voordat ik evt een hoop werk op mijn hals haal ( het is tamme eend)
nou dan ga ik maar is poging wagen, wat ik heb is zeer goed bevleesd moet er dan verder nog wat van spiervlees bij? orgaan doe ik dan wel dat zit er niet meer in
ga er maar 1 uit de vriezer vissen heb ik wat te doen morgen :biggrin2:
Ik heb 2x eendkarkassen gekocht. De tweede keer wilde eend. Beide keren vond ik een enorm zwaar karwei!
Het lijkt wel of het erg grote karkassen zijn en ik had er een flink groot stuk "pijp" of "box"  (het is al weer jaren geleden) bij wat vol zat met een soort van "honingraad" achtig onderdeel.
Vol met honingraad structuur en het was heel hard. De tweede keer dus de wilde eend en dat was erg bloederig....... Ik vond het absoluut geen succes.

Nou moet ik wel zeggen dat ik liever niet maal. Ik wil mijn katten laten knagen. Dus als het even mogelijk is knip ik het in stukken en bewerk ik het met een bijltje.
Daarna moeten ze het maar uitzoeken. Eten ze het niet ...? dan hebben ze pech en haal ik het weg. Zo doe ik het een paar dagen. Ik smeer het zonodig, wel in met gourmet gold. Maar willen ze het niet eten, dan gaat het snel de koelkast in en krijgen ze de volgende ronde weer een kans.

Op die manier heb ik  ze al heel veel leren eten  ;D

Vandaag voor het eerst kalkoenfile gegeven. Drie van de 5 aten het meteen. De twee andere katten weigerde. Dus gaat het weg..... daarna nog een keer aanbieden en weglopen. Laat ze hun gang maar gaan. Als je er bij blijft staan gaan ze je manipuleren met hun "ik heb zo'n honger, maar ik ken en dus lust ik dit niet" gedrag.
Ik heb al heel veel voor elkaar gekregen. Vandaag hebben ze alle 5 kalkoen gegeten!! Nou moet ik wel zeggen dat spiervlees het meest makkelijke is om ze aan te laten wennen.

Eend en wilde eend karkassen vind ik nog 1 van de moeilijkste dingen, tenminste bij mijn katten! Nekken zijn een stuk gemakkelijker!

Als ik nog eens een poging waag aan eendkarkassen zal dat zeker niet meer dan 1kg zijn. Ik ben geneigd het weer eens te proberen.

Groetjes Linda
Wilde eend is hier zowel bij de honden als bij de katten gewoon geen succes, en daarnaast is het gewoon te hard om te knippen/malen (zeker bij oudere dieren). Ik kreeg echt medelijden met mijn maal machine..
Dus als ik wilde eend neem dan doe ik de wilde eendenbillen, dat is wel heel weinig bot, maar maalt tenminste wel :P
Bij de tamme eendkarkassen doe ik ongeveer 1/3 nog spiervlees erbij..
(geheel 3/3 =karkas is 2/3 + spier 1/3)

Als je het dan idd maalt met iets heel lekkers als kalkoen of konijn (of iets anders dat ze heel lekker vinden) dan eten ze het makkelijker.

!let op: makkelijker wil niet zeggen makkelijk... het zijn en blijven katten he  ::)
het is geen wilde eend en karkas kan ik het eigenlijk niet noemen(niet net als bij kipkarkas) zit ook nog vel omheen, als er inderdaad nog vlees bij moet kiep ik het maar weer terug in de vriezer , heb nu niks meer, ben hard op zoek naar kalkoen maar kan niks vinden :-[
Ik geef karkassen en ander bot nooit met extra vlees. Ze moeten eerst het bot opeten en daarna geef ik ze een maaltijd vlees.
Als ik er al vlees bij zou geven krijg ik ze nooit die karkassen aangesmeerd!  ::)
Ze krijgen hier dus altijd alleen bevleesde botten te eten en de volgende ronde weer vlees voor de verhoudingen.
Door Thea
kiara schreef: het is geen wilde eend en karkas kan ik het eigenlijk niet noemen(niet net als bij kipkarkas) zit ook nog vel omheen, als er inderdaad nog vlees bij moet kiep ik het maar weer terug in de vriezer , heb nu niks meer, ben hard op zoek naar kalkoen maar kan niks vinden :-[
Degomeat heeft mooi kalkoenfilet.
Als je hele eendkarkassen heb zit er meestal ook aardig wat vet en vel bij.
Kiara, heb je je goed ingelezen in de percentages van een barfmenu? Een goed menu bestaat niet alleen uit orgaan en vleesbot, maar ook uit spiervlees. Zeker voor katten is dat laatste een belangrijk onderdeel.
koekje schreef: Kiara, heb je je goed ingelezen in de percentages van een barfmenu? Een goed menu bestaat niet alleen uit orgaan en vleesbot, maar ook uit spiervlees. Zeker voor katten is dat laatste een belangrijk onderdeel.
ja dat weet ik hoor,maar het gaat hier alleen om de eendkarkas,omdat daar zoveel vlees opzit twijfel ik of ik dat nog extra moet bijvoegen met malen (spiervlees)

En thea dat komt mooi uit ga niet aankomende week bestelling doen maar de week erop,kan dat gelijk erbij ;)
Ik weet niet waar je die eendenkarkassen vandaan hebt, maar ik heb ze pas besteld bij degomeat en schat de verhoudig bot/vlees op 60/40. De kippenruggen van Degomeat schat ik qua verhouding andersom, dus 40/60 bot/vlees.
Vorige week weer voor de katten gemalen en half eendkarkas en half kippenrug als vleesbot gebruikt.
En ja, als je niet wilt stoepkrijten of verstopte katten, moet je wel spiervlees en orgaan in verhouding toevoegen  ::)

Ik voeg meestal een paar nekjes (3 à 4 per kilo vleesbot) en Gucci en Bubbles krijgen tijdens hun barfdaagjes vaak nek, spiervlees, orgaan.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door