Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Kompleet versvoer, BARF, brok of een combinatie

Volledig BARF
42
13%
Volledig Kompleet versvoer
55
17%
Volledig brok
29
9%
BARF en Kompleet versvoer
75
23%
Barf en brok
23
7%
Kompleet versvoer en brok
39
12%
BARF, kompleet versvoer en brok
42
13%
Anders
18
6%
Door panthera
ingeastrid schreef: Hoi,
ik ben nog maar 1,5 week van de droge brokjes af, maar dat gaat heel goed.
Onze maine coon Kayenta van 8 eet bijna ook het bakje op waar de carnibest inzit, verorbert een kippenek met veel plezier en vandaag was ze heel blij met een stukje runderlapje. Ook kipfilet is prima. De brokjes (catloversgold) eet ze eigenlijk helemaal niet meer.
Haar zoon Jovi - chronisch nierfaalpatient - van 6 snapt alleen de kippenek nog niet, al vind hij het wel spannend.
Brokjes eet hij ook bijna niet meer.
De kleine htk-tjes Han en Leia van 1,5 eten een beetje CB mee, een beetje vers vlees en een beetje brokjes.

Het is er niet makkelijker op geworden, maar ik ben blij dat ik niet alleen weet dat kvv beter is...maar dat ze het ook laten zien!
:-)
Inge

Das toch prima !!Afbeelding
Gaat lekker de goeie kant op. ;)

Panth.
Door Francisca
Francisca schreef: Max eet tegenwoordig barf en brok, en zoafentoe een hapje blikvoer.
Laddy eet blikvoer en brok en zowaar, ik heb hem al een paar keer van de kipcarbo van Max zien eten. ;)
Laddy eet nog steeds brok en blikvoer.
Max eet nog steeds brok en barf, zijn menu is uitgebreid met muis.
En sinds maandag loopt Kieran hier rond en dat mannetje eet Carnibest en barf. Ik heb een hele stoere foto van Kieran met muis :D
En brok blieft meneertje niet ;)
Door *monique*
Die van ons eten blik en brok. Maar dat blik gaan ze steeds meer weigeren, dus ik was op zoek naar een oplossing en toen vond ik de link naar dit forum. Alsof het zo moet zijn.
Door anita1965
Mijn katten eten carnibest en zoveel mogelijk barf. Ze lopen in een groep en nog niet iedereen is overtuigd. Ik ben met carnibest begonnen omdat ze ik ze er met brokken en blik niet goed meer vond uit zien en ze hadden echt heel weinig eetlust wat ik mij nu wel kan voorstellen als je standaardmaal uit brokken bestaat. Maar op 2 uitzonderingen na eten ze het graag. Kuikens ontleden ze alsof ze bij CSI aan de slag zijn, kippennekken en sommmige gaan zelfs voor de lamsrib. Ik blijf steeds zo veel mogelijk verandering geven net zo lang tot iedereen echt overgeschakeld is. We zagen eigenlijk al met Carnibest binnen 2 weken dat ze mooier in vacht kwamen te zitten.  :circle: en het is veel leuker om bij alle dieren te zien, ze zitten echt met smaak te eten en dat is voor mij ook 1 van de hoofdredenen. De meeste mensen zullen ervan gruwen maar gisteren lagen we hier helemaal in een deuk om onze honden, die liepen als een troep wilde dieren aan een lap pens te trekken ;D
Door Rianne145
Mijn 2 katten krijgen sinds een week of 4 kvv en een aantal barf onderdelen. Ik moet zeggen dat ik me gelukkig mag prijzen met het feit dat ze het heel makkelijk eten. De carnibest gaat er lekker in. 1 kat had wat overtuiging nodig dat een kuiken eetbaar was en niet alleen leuk speelgoed, maar ik heb hem 1 keer gekookt en toen viel het kwartje dat de bedoeling was dat ze het moest eten  ;D. Ik moest in het begin er wel aan wennen, vond het een heel gedoe met invriezen, ontdooien enz. maar dat gaat prima nu. Verder krijgen ze kuikens, kippenek en wat orgaan vlees. Morgen krijg ik hart van een koe en kopvlees, ben benieuwd wat ze daar van vinden. Ik heb wel grote moeite om er aan te komen, maar heb eindelijk een slager gevonden die in ieder geval rund voor me heeft. Ik zoek eigenlijk nog eend en andere dingen, maar dat zal wel komen.
Ik ben super tevreden over hoe ze er uit zien. Ze glimmen een stuk meer dan op de brokken. De ontlastig is een stuk!!! minder. De eerste twee weken hadden ze nogal last van diaree, maar dat is nu over en ik moest er aan wennen dat er maar zo weinig in de kattebak zat aan ontlasting :).
Door tieneke
Barf maar ze willen steeds meerrrrr!!!  :P
Buiten de barf scoren ze ook nog aardig wat muizen bij elkaar.
Er lag net weer een ontzield  :mouse1: lichaampje op de koude stalvloer brrrr.... :-X
Door hermine
Onze kater krijgt nu een combinatie van kvv (smuldier), barf en af en toe nog wat brokjes. De bedoeling is om over een tijdje helemaal met het voeren van brokken te stoppen.

Nico, een tweejarige kater, is pas twee weken bij ons en bleek bij de dierenarts ondervoed en verwaarloosd. Hij lag dag en nacht te slapen en was zelfs te verzwakt om op de vensterbank te springen. Voorheen heb ik mijn katten altijd brokjes gegeven in de veronderstelling dat dat het beste voor ze was, maar toen Nico door zijn vorige 'personeel' >:( hier werd gebracht met een aangebroken doos van de allergoedkoopste brokken is er een belletje gaan rinkelen.

Kortom, sinds ruim een week is meneer aan het rauwe vlees en vanaf dag één gaat dat hartstikke goed. We zijn nog in de uitprobeerfase wat betreft welk voedsel en hoeveel (en als vegetariër is het even wennen om vlees te kopen!), maar Nico is nu al een stuk actiever en krijgt weer een glanzende vacht.

Ben benieuwd hoe het over een paar weken met hem gaat!
Door Annicha
hier sinds een paar maanden helemaal barf.
Ik heb superkatten, ze hebben nooit moeilijk gedaan maar zijn gewoon gaan (vr)eten.
Gisteren voor het eerst een konijnekop gegeven en die ging ook gewoon op.
Leuke katten die er super uitzien!!!!!!
Door ***Bianca***
Hier eten alle 4 de katten ook alles wat ik ze voorzet of dat nou eend, konijn of kip of orgaan, rund, kuikens of wat dan ook, ze zeggen er mmmmmmmmmmmmmm tegen  ;D
Door PetraS
Hier heb ik eigenlijk 3 verschillende eters.... :P

Jopie eet vrijwel volledig Barf, hij kluift en kauwt de botten, eet vrijwel alle soorten vlees en vis rauw.

Sammy eet alleen het "zachte"vlees, absoluut geen bot. Hij eet dan wel kip, hert, haas, kobnijn, rund en vis, dus op zich al aardig wat. Zijn favoriet is en blijft echter een zakje van AH...
Af en toe geef ik hem dat dan maar. Inmiddels krijgt hij over zijn vlees ook regelmatig eierschaalpoeder ter vervanging van bot.

Frodo is niet van zijn brokjes af te krijgen, die at hij als kitten bij de fokker en doet dit nog. Als zijn brokjes op zijn dan wacht hij geduldig bij zijn bakje, hij kijkt niet naar de bakken vers vlees ernaast.
Ik kan natuurlijk eisen dat ze allemaal barf moeten eten, maar daar ben ik nog niet aan toe en dat zal ook niet zover komen denk ik. Van mij mogen ze zelf kiezen en gaan ze aan het vers, nou dat is dan prima!
Frodo eet af en toe wel tonijn en vorige week zag ik hem likken aan de kont van een kwartel....nu heet hij dus: kwartelkontenlikker ;D ;). Dat is een begin toch?
Door flin
Hier ook 3 verschillende krullebollen;

We zijn nu 3 maanden aan  't  'overzetten' van r.c. brok naar:

even voorstellen;

twee  devon-rexen van +/-  3.6 kg (6 en 9 jaar) (n0 1+3)
een cornish-rex van +/- 4 kg (bijna 2 jaar) (n0 2)

1 ; vreet eigenlijk alles, incluis bot, vangt zelf muizen (en 'n kwartel van de buurman) en vreet dit ook op
2 ; vreet bijna alles, incluis bot, hikt alleen nog tegen grote stukken aan
3 ; vreet wel verschillende soorten vlees, verhult in saus uit een zakje,      geen botjes, wel grotere stukjes vlees (wel knaagbereidheid)

1 + 2 krijgen 's morgens smuldier compleet (vlees compleet/vlees-pens compleet = 40 gr. p.kat)
3 zit (na een aardige start) weer  in de 'bah' fase; 1 thl. door prutzakje...

3 krijgt 's middags extra 'prutje' met wat vlees (is al niet te 'vol' van lijf)

elke avond:
1 en 2;
vlees en bot, wil zeggen; rund kip konijn gans kalkoen afgewisseld en zoveel als ze willen, binnen bepaalde tijd (die zijn we aan't verkorten)
1 keer in de week portie rund/lamshart
vis vinden ze niet te pruimen, dus krijgen ze per dag per stuk 3 druppels zalmolie over 't ontbijt
3; ook zo'n beetje maar dan verhuld in saus

Toekomst;
hele prooidieren/voedseldieren

Grootste probleem:
't bekomen van voedseldieren
't bekomen van betaalbaar vlees
't bekomen van verschillende diversiteit vleessoorten
3 katten = 3 persoonlijkheden = hoe krijg 'k 't etensgedrag op 1 lijn

Voordeel voorzover;
't aanzien van de kattenbak; veel pies, weinig meurende meuk
knagende tevreden katten
Geleidelijke verbetering vacht
schonere tanden/kiezen

Wat echter heel erg opvalt;
De snorharen lijken wel 3x zo lang te groeien
stinken minder uit de bek
Door flin
Dank, zanim

helaas ben'k er zelf nog lange niet tevreden over;

'K ga binnenkort eerst maar's naar een vrieskist o.i.d. kijken,
dan kan 'k misschien wat meer sleutelen aan prooibeestjes....
Door kittenMila
Ik ben bezig met overstappen van brok naar KVV (carnibest) en geef er af en toe een eitje, kip of vis bij. Begin er lol in te krijgen om zelf samen te stellen dus wie weet ga ik in de toekomst nog wel barfen. Leer in ieder geval een heleboel hier.
Door Mevroi Kruim
kittenMila schreef: Ik ben bezig met overstappen van brok naar KVV (carnibest) en geef er af en toe een eitje, kip of vis bij. Begin er lol in te krijgen om zelf samen te stellen dus wie weet ga ik in de toekomst nog wel barfen. Leer in ieder geval een heleboel hier.

Super! Fijn voor je kat(ten)!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door