Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

ik heb dit besloten niet naar aanleiding van een voedings deskundige maar puur uit angst ze te kort te doen, ik heb de juiste verhoudingen met iemand hier op bp overlegt en daar hou ik mij ook aan, maar wat de druppel was , gister op tv van een dietentuin dat hun dus extra vitamine mineralen toevoegen bij de dieren omdat het vlees/vis toch anders is als in de natuur wat ze vers vangen, en ja laten we eerlijk zijn een paar keer ontdooien ontkom je niet aan, ik krijg het niet helemaal bevroren door de molen, dan zal je zo'n giga molen moeten hebben die de kvv fabriekanten hebben.
Plus als je net begint wordt je toch wel erg onzeker van bepaalde uitspraken van verschillende mensen hier op bp, en wat ik al zei waarom doet bv carnibest het ook die al jaren kvv verkoopt is een reden voor.
Ik weet echt wel dat vers beter is maar nogmaals door de enorme twijfel dit besloten, het is trouwens van de puur lijn,  :(
kiara schreef: ik heb dit besloten niet naar aanleiding van een voedings deskundige maar puur uit angst ze te kort te doen, ik heb de juiste verhoudingen met iemand hier op bp overlegt en daar hou ik mij ook aan, maar wat de druppel was , gister op tv van een dietentuin dat hun dus extra vitamine mineralen toevoegen bij de dieren omdat het vlees/vis toch anders is als in de natuur wat ze vers vangen, en ja laten we eerlijk zijn een paar keer ontdooien ontkom je niet aan, ik krijg het niet helemaal bevroren door de molen, dan zal je zo'n giga molen moeten hebben die de kvv fabriekanten hebben.
Plus als je net begint wordt je toch wel erg onzeker van bepaalde uitspraken van verschillende mensen hier op bp, en wat ik al zei waarom doet bv carnibest het ook die al jaren kvv verkoopt is een reden voor.
Ik weet echt wel dat vers beter is maar nogmaals door de enorme twijfel dit besloten, het is trouwens van de puur lijn, :(
Heb je dat nou voor jezelf en je gezin ook, dat je zo bang bent jezelf en anderen tekort te doen? Of alleen voor je huisdieren? Als je ja kunt zeggen tegen dat laatste, ben je in ieder geval goed gehersenspoeld......

Tel daar bij op dat een hond en kat veel makkelijker zijn qua stofwisseling dan de mens en voila, er is nul reden om je zorgen te maken. Daar komt bij, in een dierentuin voeren ze de dieren echt erg eenzijdig. Dat kunnen wij hier niet zeggen. We voeren tenminste 4 diersoorten (liever nog meer), we voeren de vleesbotten, de botten staan stijf van de vitamines, mineralen en vetten, het spiervlees, het orgaanvlees (en dat staat ook weer stijf van de vitamines en mineralen). En dan voeren we extra's zoals rauwe eieren, vette vis. Zet nou eens voor 1 week voer neer op de eettafel. En zet daarnaast nou eens een zak kattenbrokjes. En kijk en vergelijk en overtuig je zelf.

En dan heb je het over 'verschillende mensen hier op barfplaats'. Gut... Ehhh? Wie is 'verschillende mensen'? Senta? En nou niet om het een of ander, maar wie is Senta? En wie is Senta's bron? En klopt dit nou werkelijk helemaal allemaal of loop je blind Senta achterna omdat Senta zo hard en overtuigend 'praat'? En hoe zit dat met die bron van Senta? Heb je daar al eens naar gevraagd? En heb je hen rechtstreeks gevraagd? En weet je zeker dat die ook weer geen eigen belang of eigen agenda's hebben?

En Carnibest, heb je enig idee waarom zij er een premix in doen? En heb je enig idee waarom andere merken dat niet doen? Carnibest is gewoon heel simpel: als mensen besluiten 1 smaakje voer te voeren, moet dat compleet zijn. En Carnibest wenst daaraan te voldoen. Zo dat jij 1 smaakje kunt voeren (diersoort) en je kat (of hond) niet na jaren tekorten oploopt. Neem nou een merk als TinLo of Haaksbarf. Die zeggen gewoon "wij smijten niet zo'n chemische slecht opneembare vitamine/mineralen supplement in onze voeding, voer maar lekker veel verschillende smaakjes". En ja, premix is niet rauw, bewerkt en slecht opneembaar. En belast het lichaam extra zwaar. En geloof me of niet (het maakt mij niet uit hoor) maar dat kan voor hele nare problemen zorgen. En die problemen wegen niet op tegen die paar keer die jij ontdooit. Als je daar dan zo bang voor bent, koop dan gewoon eens wat vaker vers. Echt vers.

Ik ben er werkelijk zo verbaast over dat mensen zich zo makkelijk wat aan praten......

En dan over dat Bonusan en ander vitamine/mineralengeneuzel. Ja, je hebt orthomoneculaire voedingsdeskundigen. En die zijn pro heel veel vitamientjes en mineraaltjes via voedingssupplementen. En een middagje googlen leert je bijv. dat zij vinden dat een mens heul veul vitamine C moet innemen. Maar lees je ook het andere kantje van het verhaaltje, lees je dat het innemen van veel vitamine C in supplementvorm je kans op borstkanker vergroot. Geloof mij nou, als je gezond wil leven, haal je alles rechtstreeks onbewerkt uit de natuur. Zo natuurlijk mogelijk. Is met vlees lastig. Maar voer dan vooral veel wild en veel biologisch. Ben je veel beter af dan al die onnatuurlijke troep supplementen.

En bij Trovet willen ze gewoon meeliften, een beetje, op het succes van zelf samenstellen. Je krijgt daar vast dezelfde slecht opneembare chemische troep premix die ze ook in hun doodgekookte brokkensmurrie pletteren.
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 okt 2013, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik denk ook dat meespeelt dat de prooi waar leeuwen en tijgers op geëvolueerd zijn, hier in Nederland lastig te krijgen zijn. De natuurlijke prooi voor katten is helemaal niet lastig te krijgen (alleen zijn muizen erg duur - maar ik had laatst volgens mij ook een jonge rat bij de deur zitten, tenzij muizen ook een soort stervendevogelschreeuw kunnen doen, dus dat is ook natuurlijke prooi. Net als duiven, die vangen ze hier ook heel vaak) en ik denk dat ze daarom minder snel tekorten op zullen lopen dan grote katachtigen.
Het toevoegen van vitaminen aan een compleet samengesteld vers menu wat bestaat alle belangrijke onderdelen van verschillende diersoorten lijkt me ronduit gevaarlijk!!

Dus voor diegenen die dat doen: Als je hond/kat straks ziek wordt, geef dan NIET vers vlees, of tekorten daarin de schuld, maar WEL de extra toegevoegde vitaminepreparaten!!
Anne in Duitsland schreef: Doen we toch? We hebben Lizzy, verschillende dierenartsen, honderden ervaringsdeskundigen.
Precies! :D
Door Martine-Tom
En vraag ook even wat ze voeren in de dierentuin, de meesten voeren alleen "biefstuk" omdat een halve geit het publiek wel eens zou kunnen schokken  ::)
Dus ja, dan krijg je tekorten.

Niet zo makkelijk je van je stuk laten brengen hoor  ;)
@Kiara: hou wel in gedachten dat teveel (van bepaalde) vitamines en mineralen ook kunnen schaden. Hier geldt niet het principe baad het niet dan schaad het niet.

Ik (ook een soms wel eens onzeker beginner) vind het veel en veel logischer om te vertrouwen op het vlees dan op een vitaminepoedertje. Het is het vlees die je katten moet voeden tenslotte.
Lizzy schreef: Heb je dat nou voor jezelf en je gezin ook, dat je zo bang bent jezelf en anderen tekort te doen? Of alleen voor je huisdieren? Als je ja kunt zeggen tegen dat laatste, ben je in ieder geval goed gehersenspoeld......

Tel daar bij op dat een hond en kat veel makkelijker zijn qua stofwisseling dan de mens en voila, er is nul reden om je zorgen te maken. Daar komt bij, in een dierentuin voeren ze de dieren echt erg eenzijdig. Dat kunnen wij hier niet zeggen. We voeren tenminste 4 diersoorten (liever nog meer), we voeren de vleesbotten, de botten staan stijf van de vitamines, mineralen en vetten, het spiervlees, het orgaanvlees (en dat staat ook weer stijf van de vitamines en mineralen). En dan voeren we extra's zoals rauwe eieren, vette vis. Zet nou eens voor 1 week voer neer op de eettafel. En zet daarnaast nou eens een zak kattenbrokjes. En kijk en vergelijk en overtuig je zelf.

En dan heb je het over 'verschillende mensen hier op barfplaats'. Gut... Ehhh? Wie is 'verschillende mensen'? Senta? En nou niet om het een of ander, maar wie is Senta? En wie is Senta's bron? En klopt dit nou werkelijk helemaal allemaal of loop je blind Senta achterna omdat Senta zo hard en overtuigend 'praat'? En hoe zit dat met die bron van Senta? Heb je daar al eens naar gevraagd? En heb je hen rechtstreeks gevraagd? En weet je zeker dat die ook weer geen eigen belang of eigen agenda's hebben?

En Carnibest, heb je enig idee waarom zij er een premix in doen? En heb je enig idee waarom andere merken dat niet doen? Carnibest is gewoon heel simpel: als mensen besluiten 1 smaakje voer te voeren, moet dat compleet zijn. En Carnibest wenst daaraan te voldoen. Zo dat jij 1 smaakje kunt voeren (diersoort) en je kat (of hond) niet na jaren tekorten oploopt. Neem nou een merk als TinLo of Haaksbarf. Die zeggen gewoon "wij smijten niet zo'n chemische slecht opneembare vitamine/mineralen supplement in onze voeding, voer maar lekker veel verschillende smaakjes". En ja, premix is niet rauw, bewerkt en slecht opneembaar. En belast het lichaam extra zwaar. En geloof me of niet (het maakt mij niet uit hoor) maar dat kan voor hele nare problemen zorgen. En die problemen wegen niet op tegen die paar keer die jij ontdooit. Als je daar dan zo bang voor bent, koop dan gewoon eens wat vaker vers. Echt vers.

Ik ben er werkelijk zo verbaast over dat mensen zich zo makkelijk wat aan praten......

En dan over dat Bonusan en ander vitamine/mineralengeneuzel. Ja, je hebt orthomoneculaire voedingsdeskundigen. En die zijn pro heel veel vitamientjes en mineraaltjes via voedingssupplementen. En een middagje googlen leert je bijv. dat zij vinden dat een mens heul veul vitamine C moet innemen. Maar lees je ook het andere kantje van het verhaaltje, lees je dat het innemen van veel vitamine C in supplementvorm je kans op borstkanker vergroot. Geloof mij nou, als je gezond wil leven, haal je alles rechtstreeks onbewerkt uit de natuur. Zo natuurlijk mogelijk. Is met vlees lastig. Maar voer dan vooral veel wild en veel biologisch. Ben je veel beter af dan al die onnatuurlijke troep supplementen.

En bij Trovet willen ze gewoon meeliften, een beetje, op het succes van zelf samenstellen. Je krijgt daar vast dezelfde slecht opneembare chemische troep premix die ze ook in hun doodgekookte brokkensmurrie pletteren.
nou daar kan ik dus ja op zeggen het laatste dan,ik ben nou eenmaal gauw onzeker,niet voor mezelf maar ja mijn dieren zijn mijn alles.
En ja niet alleen senta maar er was er nog 1 ben naam kwijt,maar dat ging voornamelijk over het opnieuw invriezen,en ja ook ik doe dat,zal voorbeeld geven,ik krijg bevroren kipkarkas,(laatst sávonds om 9 uur) kon dus niet eerder in porties verdelen als volgende ochtend (lag wel in de schuur) toen was het al behoorlijk ontdooid, niet helemaal maar toch,dan gaat het de vriezer weer in ,in kilo verpakkingen,dan om te malen er weer uit gedeelte ontdooien,en dan dus malen samen met de rest en dan weer in de vriezer.
En daar maak ik mij dus zorgen om mede door dat ene topic (ben effe naam kwijt)
Wat betreft vers vlees dat haal ik ook zoveel mogenlijk (spiervlees dan en ook soms orgaan) maar bot niet zou niet weten hoe ik daar aan kan komen.
En trovet ken ik niet,maar dit is dus waar het in het kort door komt,ik word op dit moment te veel heen en weer geslingerd wat nou wel of niet goed is,en dan de dierentuin erboven op toen was het compleet.
Nou moet ik zeggen zit ook niet zo goed in mijn vel dus misschien vatbaarder daarvoor :'(
Je ziet soms door de bomen het bos niet meer
kiara schreef: nou daar kan ik dus ja op zeggen het laatste dan,ik ben nou eenmaal gauw onzeker,niet voor mezelf maar ja mijn dieren zijn mijn alles.
En ja niet alleen senta maar er was er nog 1 ben naam kwijt,maar dat ging voornamelijk over het opnieuw invriezen,en ja ook ik doe dat,zal voorbeeld geven,ik krijg bevroren kipkarkas,(laatst sávonds om 9 uur) kon dus niet eerder in porties verdelen als volgende ochtend (lag wel in de schuur) toen was het al behoorlijk ontdooid, niet helemaal maar toch,dan gaat het de vriezer weer in ,in kilo verpakkingen,dan om te malen er weer uit gedeelte ontdooien,en dan dus malen samen met de rest en dan weer in de vriezer.
En daar maak ik mij dus zorgen om mede door dat ene topic (ben effe naam kwijt)
Wat betreft vers vlees dat haal ik ook zoveel mogenlijk (spiervlees dan en ook soms orgaan) maar bot niet zou niet weten hoe ik daar aan kan komen.
En trovet ken ik niet,maar dit is dus waar het in het kort door komt,ik word op dit moment te veel heen en weer geslingerd wat nou wel of niet goed is,en dan de dierentuin erboven op toen was het compleet.
Nou moet ik zeggen zit ook niet zo goed in mijn vel dus misschien vatbaarder daarvoor :'(
Je ziet soms door de bomen het bos niet meer
Het is ook een kwestie van jezelf niet gek laten maken. Google op "verkoudheid" en je zult op sites terechtkomen waar mensen hun rechterteen hebben verloren door een keer verkeerd te niezen. Misschien is dat waar gebeurd, maar dan nog is je teen verliezen geen standaardsymptoom van verkoudheid.

Wat vers betreft: Lizzy heeft het barfen en de bijbehorende adviezen niet vorige week bij een glas wijn bedacht. (Toch? Lizzy? :biggrin2:) Ze heeft er alles over gelezen, veel zelf geëxperimenteerd met percentages, en dat alles jarenlang. Als zij dan bij de beginnersinformatie bepaalde adviezen geeft, kun je ervan op aan dat die heel zorgvuldig tot stand zijn gekomen. Die adviezen kun je dus rustig opvolgen.
Wie die andere persoon is door wie je je hebt laten gekmaken, weet ik niet, maar van Senta weten we inmiddels dat die haar uitspraken nergens op baseert. Niet op onderbouwde onderzoeken in ieder geval. Zij is zo iemand die vertelt dat ze haar rechterteen heeft verloren door verkeerd te niezen, en die mensen nu wil waarschuwen hoe gevaarlijk een verkoudheidje is.

Dat dierentuinverhaal: zolang je niet weet wat ze precies voeren, weet je ook niet waarom ze van alles toevoegen.

Affijn, een beetje kritisch nadenken bij de informatie die je tot je neemt kan al een hoop zorgen wegnemen. Dus nogmaals, laat je niet gekmaken. En verder hoop ik natuurlijk dat je snel weer beter in je vel zult zitten! :-*
Anne in Duitsland schreef: Het is ook een kwestie van jezelf niet gek laten maken. Google op "verkoudheid" en je zult op sites terechtkomen waar mensen hun rechterteen hebben verloren door een keer verkeerd te niezen. Misschien is dat waar gebeurd, maar dan nog is je teen verliezen geen standaardsymptoom van verkoudheid.

Wat vers betreft: Lizzy heeft het barfen en de bijbehorende adviezen niet vorige week bij een glas wijn bedacht. (Toch? Lizzy? :biggrin2:) Ze heeft er alles over gelezen, veel zelf geëxperimenteerd met percentages, en dat alles jarenlang. Als zij dan bij de beginnersinformatie bepaalde adviezen geeft, kun je ervan op aan dat die heel zorgvuldig tot stand zijn gekomen. Die adviezen kun je dus rustig opvolgen.
Wie die andere persoon is door wie je je hebt laten gekmaken, weet ik niet, maar van Senta weten we inmiddels dat die haar uitspraken nergens op baseert. Niet op onderbouwde onderzoeken in ieder geval. Zij is zo iemand die vertelt dat ze haar rechterteen heeft verloren door verkeerd te niezen, en die mensen nu wil waarschuwen hoe gevaarlijk een verkoudheidje is.

Dat dierentuinverhaal: zolang je niet weet wat ze precies voeren, weet je ook niet waarom ze van alles toevoegen.

Affijn, een beetje kritisch nadenken bij de informatie die je tot je neemt kan al een hoop zorgen wegnemen. Dus nogmaals, laat je niet gekmaken. En verder hoop ik natuurlijk dat je snel weer beter in je vel zult zitten! :-*
die ander was ook zo'n soort gelijk iemand ben de naam kwijt ook kan ik het topic niet meer vinden,maar ik heb besloten om dat soort topics even niet meer te lezen lijkt mij beter,ben te onzeker

maar wat betreft lizzy dat geloof ik absoluut hoor daar twijfel ik ook geen seconde aan,heb haar wel is meer wat gevr en dat neem ik ook zonder te twijfelen direct aan

en ook bedankt voor de reactie
@Kiara uit officieel onderzoek is gebleken dat vitaminen, mineralen etc.  uit een potje, in de dosis die daarop staat aangegeven, heulemaal niets doet...het wordt niet of nauwelijks opgenomen door het lichaam. Degene die er baat bij heeft, echt de enige, is de fabrikant, niet jij of de hond.

Vitaminen, mineralen etc uit pot kunnen alleen worden opgenomen, als ze in echt heel grote dosis worden ingenomen, maar dat kan dan weer zijn nevenwerkingen hebben, en dus is dat dan altijd onder doktersadvies  en -controle...

In het ziekenhuis bijvoorbeeld wordt het per sonde gegeven bij bepaalde ziektes, en wordt je gecontroleerd.

De enige vitaminen, mineralen etc die goed worden opgenomen, zijn alleen die in je voedsel aanwezig zijn....
Door Martine-Tom
kiara schreef: die ander was ook zo'n soort gelijk iemand ben de naam kwijt ook kan ik het topic niet meer vinden,maar ik heb besloten om dat soort topics even niet meer te lezen lijkt mij beter,ben te onzeker

maar wat betreft lizzy dat geloof ik absoluut hoor daar twijfel ik ook geen seconde aan,heb haar wel is meer wat gevr en dat neem ik ook zonder te twijfelen direct aan

en ook bedankt voor de reactie
Het is opzich helemaal niet verkeerd om diverse meningen te lezen, ook als die haaks staan op wat je zelf denkt of op de algehele opinie...en er zit ook een kern van waarheid in, daar heb je geen hogere wiskunde voor nodig ;)
Vlees wat 3 dagen op het aanrecht ligt of 8 keer opnieuw is ingevroren zal idd minder voedingswaarde hebben, maar vlees licht ondooien om te verwerken of malen....enig idee hoeveel honden er op BP rondlopen die op die manier aan hun dagelijkse kostje komen? ;)

Je moet bij dat soort dingen wel critisch kunnen blijven en als je van jezelf weet dat je dat nu niet kunt...idd gewoon vermijden ;)
En voor mijzelf geld. Senta betrekt haar info van Heiloo en diezelfde Heiloo verkoopt dan de vitamines die ze tekort zou komen...klinkt mij teveel als "wij van wc eend adviseren wc eend" ;)
Annemarie Rijnveld schreef: @Kiara uit officieel onderzoek is gebleken dat vitaminen, mineralen etc. uit een potje, in de dosis die daarop staat aangegeven, heulemaal niets doet...het wordt niet of nauwelijks opgenomen door het lichaam. Degene die er baat bij heeft, echt de enige, is de fabrikant, niet jij of de hond.

Vitaminen, mineralen etc uit pot kunnen alleen worden opgenomen, als ze in echt heel grote dosis worden ingenomen, maar dat kan dan weer zijn nevenwerkingen hebben, en dus is dat dan altijd onder doktersadvies en -controle...

In het ziekenhuis bijvoorbeeld wordt het per sonde gegeven bij bepaalde ziektes, en wordt je gecontroleerd.

De enige vitaminen, mineralen etc die goed worden opgenomen, zijn alleen die in je voedsel aanwezig zijn....
Dit is niet helemaal waar.. ik heb vitamine B+ complex voor mezelf, en dit is niet op recept - maar wel in Hele Hoge dosis. En bij mij werkt het als een tierelier.. ik kwam dan ook waarschijnlijk heel veel tekort ;)
ja, een mens wordt er wel wat onzeker van, want dan denk je ik  ben goed  bezig, en dan weer niet volgens die en die,  och ja ik doe zoals ik denk dat ik moet doen, ze hebben hier net een portie konijn + runderhart binnengespeeld  met de nodige gromgeluidjes,en lekker dat dat was.  ik ga er verder ook niet over piekeren. We geven tenminste geen Whiskas, das pas slecht! niet? :)
iedereen bedankt hoor voor de opstekers,voelt heel goed
en of het rupa was ik zou het niet durven zeggen,het was wel iemand die nog niet zolang hier op bp zit,en ook in de knoop zat wat betreft het ontdooien,ga toch nog is zoeken,kan niet uitstaan dat ik het niet kan vinden
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door