Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Aradia
Als dit niet goed voelt en het duidelijk niet wil, kan ik me dat goed voorstellen. Bij ons gaat het goed met Poes, zolang ze maar 10 gram blikvoer of een visje of iets anders super lekkers erdoor heeft.

Bij ons blijft de hond de mieper, wordt er gek van, maar goed da's off topic in het kattengedeelte...  :biggrin2:
Door *Yvje*
Ja, het is gewoon niet leuk meer zo, even streng zijn een paar weken ok, maar niet zo hoor.
Baal wel enorm omdat ik zie dat haar vachtje nog mooier wordt dan ie al was en omdat
ik zie wat het allemaal voor de andere kat doet.. ben er van overtuigt dat vers beter is dan brok ..
Door mirdj
Misschien trekt ze over een tijdje bij en wil ze alsnog aan het vlees. Je kan natuurlijk altijd kijken of ze af en toe tussendoor een maaltijd vlees wil. Soms verrassen ze je ineens.

En nu ga ik monsters hier maar eens eten geven, ze zitten een beetje te bedelen.
Door *Yvje*
Ja nou, weet je wat maf is ! Als Axl nu dus zijn vlees porties opeet, komt ze d'r naast staan, wil ze wel even met d'r kop in het bakje... alsof ze ook wat wil. :o
Geef je het haar alsnog wil ze het niet hoor. Ze is nu weer heel blij met d'r brokjes en idd af en toe gewoon even eens een stukje proberen !
Door *Yvje*
Mijn kat is een dikke trut ! Ik heb Izzy anderhalve week geleden teruggezet naar Orijen brokjes omdat
ze veel te weinig Kvv at ! Nu krijgt ze dus 3 x per dag brokjes, Axl eet gewoon zijn Kvv in 3 porties.
Bij de laatste portie als Axl zijn Kvv kreeg, zat Izzy dame er steeds al apart naast, zo van, wat eet jij daar, lust ik dat ook ?
Nu gaf ik haar zo eens een keer een stukje vlees als ze er zo naast zat en rara wat denk je !!
Ze eet het gewoon op, en lijkt het nog lekker te vinden ook ! Nu krijgt ze dus de afgelopen 5 dagen
2 keer per dag brokjes en s'avonds laat nog wat stukjes vlees .. het is dus helemaal geen kwestie van het niet lustten,
ze wil gewoon niet de hele tijd vlees ! Nja, ben wel blij, krijgt ze toch nog wat vlees, is d'r ontlasting ook net
weer wat steviger dan met alleen brokjes .. maar wat was ik verbijsterd, heb geloof ik hardop gezegt wat een trut ze wel niet is !

Hoeveel tijd kun je het beste laten tussen brokjes en vlees ? Ze krijgt nu dus tussen 4 en 5 brokjes en dan tussen 10 en 11 vlees.
Das dus minimaal 5 uur.
Door koekje
Kvv is gemalen.
De 8 uur die wordt geadviseerd tussen brok en vers, geldt voor hele vleesbotten. Bij gemalen spul als kvv geeft dit meestal geen problemen. Katten die hele gevoelige spijsvertering hebben, kunnen wel sneller kotsen van kvv en brok tegelijk geven in 1 maaltijd. Ik denk dat 5 uur zeker wel genoeg is.

Ik denk dat het bij Izzy een kwestie is van op eigen tempo willen wennen. Er zijn meer katten die echt heel langzaam moeten wennen en geen druk aankunnen.
Ik denk ook dat je eigen houding is veranderd. Je ervaart nu minder stress etc en dat heeft zn weerslag op de katten. Katten kunnen niet praten als mensen en zijn daarom heel goed in lichaamstaal lezen. Als jij zenuwachtig of toch anderzijds gestrest een bakje kvv neerzet, associeert zij dat snel met niet leuk. Dat geeft weer stress bij haar en dat betekent weinig tot niet eten en minder honger.
Door *Yvje*
Ja, je hebt gelijk Koekje ! Ik ga gewoon lekker zo door, wil ze het niet ook goed. Ze blijft lekker brokjes eten erbij ..
Ze lijkt geen last te hebben van de combinatie.. geen gekke poep of overgeven ofzo.. denk dat het ook wel kan zelf dus,
maar wou het even zeker weten ..

Heb toevallig net weer Cb maar ook Tinlo besteld. Caroba heeft assortiment uitgebreidt en omdat Tara ( de hond ) minder Kvv moet
kon ik voor ongeveer dezelfde prijs als Lg voor haar Tinlo bestellen, wel voor minder veel kilo's maar 18 kilo in de vriezer werd me iets te veel.
Nu heb ik meer ruimte voor de katten en ik heb het gevoel dat Tinlo toch iets beter is .. dus ook voor de katten eff wat Tinlo besteld.
Denk dat Izzy de makreel wel lekker vind, ze houdt echt van vis namelijk.  Hou jullie op de hoogte. Axl doet het fantastisch op Kvv !
Door Aradia
Onze "muts" barf inmiddels ook voor het grootste gedeelte. Soms doe ik ipv bot gistocal. Omdat ik dan weet wat erin zit ipv dat je een botmix neemt.
Maar ze eet hele kleine stukjes kippenek en ze eet ook stukjes rundvlees, kvv, verschillende soorten vlees, orgaan mix en dat nog zonder blik erdoor!!!!!

Ik ben helemaal happy.
Door *Yvje*
Wauw, te gek zeg ! Klinkt goed hoor ! Gaat beter dan hier met Izzy !
Wil nog steeds erg weinig Kvv ... dus de Orijen blijft maar denk ik, had gehoopt dat
ze toch steeds iets meer Kvv ging eten omdat ze nu 's avonds wel om Kvv vroeg,
ze springt dan op de koelkast waar het dan net op kamertemperatuur staat te komen.
Maar ze eet een paar hapjes, lijkt het wel lekker te vinden, maar bij lange na niet genoeg
om op te kunnen leven. Jammer .. gelukkig doet ze het op deze brok ook wel erg goed..
En doordat ze wel een klein beetje Kvv krijgt is haar ontlasting ook harden dan met alleen brok.
Axl doet het goed, al eet ie de laaste paar dagen wat minder, heeft een haarbal eruit gekotst na
een week aan het spugen te zijn geweest, dacht dat het over was maar zonet kwam er weer iets uit.
Hij heeft geen eens buikpersen, het vliegt er zo uit ! Het vlees bedoel ik dan.. hij is verder helemaal zichzelf en niet ziek ofzo !
Ik vermoed dat ie niet zo goed tegen de verandering kan van Tinlo en af en toe Lotgering van de hond..
Die gaan er overigens ook totaal niet goed in.. dus blijf maar bij de Cb en Bibi denk ik ..
Door flin
[quote="Aradia"]
Onze "muts" barf inmiddels ook voor het grootste gedeelte. Soms doe ik ipv bot gistocal. Omdat ik dan weet wat erin zit ipv dat je een botmix neemt.
Maar ze eet hele kleine stukjes kippenek en ze eet ook stukjes rundvlees, kvv, verschillende soorten vlees, orgaan mix en dat nog zonder blik erdoor!!!!!

Ik ben helemaal happy.
[/quote]

in tijden van de omslag van brok naar vers bennik ook heel makkelijk betreft 'lijmmiddelen' en/of niet helemaal compleet,
maar 'k zou je ten zeerste afraden gistocal te gebruiken:
er zit wat calcium in, maar evengoed zit er fosfor in, de  ca/fo verhouding met 't versvlees wordt er niet beter op, daarnaast bevat 't gist, en da's ècht iets wat je je katzels niet wil geven  ;)

je zou gemalen eischaal als calcium bron kunnen gebruiken, eventueel aangevuld met 'n mineralen supplement
Door koekje
Er is een bot-magnesium poeder in de handel, ik dacht van Groene Os ofzo. dit bevat geloof ik een iets natuurlijke verhouding. Ik weet niet precies hoe en wat, want ik heb dat spul nog nooit gebruikt en ben niet zo op de hoogte van cijfertjes en tabelletjes.
Door *Yvje*
Axl doet de laatste week ook wat moeilijker, eet minder dan voorheen. Misschien dat ie wat kieskeuriger wordt ofzo ?
Of misschien door het weer ? Valt me wel op dat hij s'avonds altijd wel honger heeft, hij krijgt nu 3 x per dag porties.
Hij kan ook wel 2 op zich , misschien heeft ie dan meer honger met meer tijd er tussen. Hij krijgt 140 gram per dag.
Hij eet de 2e keer das tegen een uur of 5 altijd het weinigst, ook omdat ie dan vaak net ligt te slapen en dan moet ie weer eten.
Ik denk dat ik hem maar 2 x per dag ga voeren ..
Laatst gewijzigd door *Yvje* op do 02 jun 2011, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Limpy
Zou ik zeker eens gaan proberen!
Toen pekke hier net was als kleutertje kreeg hij ook 3 of 4 x per dag te eten, hij was errug duidelijk met overzetten naar minder, net wat jij beschrijft met axl.
Bij dit weer krijgen ze hier aan ´t eind v/d middag ook wat kleins en avondmaal pas na 21 uur omdat ze anders niet eten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door