Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door bincie
Ik weet wel wat ik beide katten voer.
Het probleem is alleen dat op de tinlo verpakkingen niet staat aangegeven wat de bot percentages etc is.
Dat zeiden ze in de winkel ook dat dat dus gewoon niet aangegeven staat.
En dat klopt want ik heb ook naar de verpakking gekeken en het staat er niet.
Ik lees jullie berichten allemaal nu pas.
Heb gisteravond niet meer gekeken.
Wel inderdaad geprobeerd Rossi alleen spiervlees te geven maar dat eet ie gewoon niet.
Ik heb er best wel veel uit gelegd.
Lam gehakt, rundergehakt, tartaar, kipfilet, poulet maar helaas.
Vanmorgen heb ik dus toch gehakt door zijn vlees geroerd en stukjes poulet fijn gesneden en er doorheen gedaan.
Hij heeft wel wat gegeten met een combi van een klein beetje tinlo konijn en makreel.
Ik ga vandaag naar de winkel om iets meer spiervlees te halen.

Vito heeft alles opgegeten. Zijn menu was konijn. Een mix van tinlo en de all animal met ook wat poulet en tartaar erdoorheen.
Beetje arnimonda erover. Hij heeft alles opgegeten.  :biggrin2:

Ik weet wel wat ik ze voer elke dag. Ik hou voor beide een voedingsdagboek bij. Dit moest ik destijds voor mezelf doen en het leek me oké als ik dat voor hun ook zou doen. Ik zet een :-( als ze de smaak niet eten en een :-) als het wel word gegeten.

Rossi heeft gisteren niet meer gespuugd nadat de kip met konijn had gegeten en de vezels erdoorheen.

De verhoudingen die hieronder staan geschreven vind ik moeilijk. Op de kant en klare kvv staan gewoonweg de verhoudingen niet aangegeven.
Dat ie verstopt zit baseren jullie dat op het spugen, of dat zijn ontlasting grijs is, of beide?
Ik heb inderdaad gisteren en de dierenarts gebeld en eergisteren ook ivm het bloed bij zijn ontlasting. Mijn dierenarts is niet tegen vers voeren.
Het advies had ik hier geschreven. Zonnebloemolie of inderdaad die vezels met probiotica. Jullie advies is spiervlees.  Maar voorop gesteld dan moet hij dat natuurlijk wel willen eten. Ik he dus gisteren het advies opgevolgd en inderdaad die vezels erin gedaan. Vrijwel direct erna ging hij naar de bak,
Ik ben wel blij dat ie gisteren naar de bak is geweest.
En vandaag ga ik naar de poelier. Maar ik heb ook geen zin steeds vlees te moeten blijven weg gooien  :(
Vanmorgen heb ik die vezels ook door zijn eten gedaan.
Laatst gewijzigd door bincie op do 28 nov 2013, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Tinlo is gekend te verstoppen.
Daar zit een hoog gehalte vleesbot in.
Het is dus niet onlogisch dat een kat daarop verstopt raakt.
Bovendien heeft je kat keiharde krijtgrijze ontlasting, bloed van het persen, en spuwt hij erbij.  Nog duidelijker kan hij niet verstopt zitten.  Dus ja, dat zie ik zelfs van hier.

Op korte termijn moet je zorgen dat hij zijn verstopping kwijt raakt.  Daartoe moet je laxeren en dan kan olie helpen. Dat is het eerste wat je moet doen, zorgen dat hij weer normaal naar de bak kan.
Maar op lange termijn zou ik ook geen olie blijven geven.  Op lange termijn moet je zorgen dat zijn menu klopt voor hem, zodat hij geen verstopping krijgt.  Daartoe is spier toevoegen inderdaad de betere oplossing.  Olie is maar een symptoombestrijder voor het feit dat zijn menu niet in balans is en hij te veel bot krijgt.  Het is gezonder om een gebalanceerd menu te voeren.  En dat is nog iets: als je de verhouding van je kvv niet weet, weet je nooit of je een gebalanceerd menu voert en of je niet te weinig orgaan voert als je spier toevoegt.  Maar ja, je kan maar roeien met de riemen die je hebt.  Staan de verhoudingen in Tinlo niet ergens op internet?

Wat je ook kan overwegen is om elke dag een klein beetje vette vis toe te voegen, maar dat mag niet meer dan 10% zijn.  En dat is best weinig, dus of dat praktisch haalbaar is?  :-\  en ik zou dan zeker vis van een ander merk nemen dan tinlo, want daar zal ook wel te veel graat in zitten en dan helpt het nog niet om te laxeren.

Wat ik toch met aandrang zou aanraden is een merk te zoeken dat wel de juiste verhouding heeft zodat je kat niet gaat verstoppen. Dat is inderdaad gemakkelijker en een stuk betrouwbaarder dan gaan sukkelen met spiervlees mengen onder Tinlo. 
Haaksbarf vb heeft lager botgehalte.  Ik weet dat je zegt dat het te duur is, maar als je nu spiervlees blijft kopen en weggooien, is dat goedkoper?  En minder resultaat... 
De mixen van Degomeat zijn ook eens leuk om mee af te wisselen en je prijs wat te drukken en zo zijn er nog merken. 

En als je dat allemaal te duur vind, dan is de beste oplossing duidelijk dat je zelf gaat samenstellen (en malen).  Dan is meteen het probleem dat je katten moeilijk eten, vast ook van de baan want zelfgemalen prak wordt duidelijk lekkerder gevonden dan Kvv. 
Bovendien beslis je dan zelf hoeveel bot er in je mix gaat.  Lost al je problemen op en ik geloof nooit dat je er dan nog steeds zoveel tijd in hoeft te steken als nu.
Elektrische vleesmolentjes hoeven niet eens duur te zijn.  Er zijn leden die het met eentje van 40 euro doen en zolang je bij zachte botsoorten blijft, gaat dat prima.  Probeer er gewoon geen haas, wilde eend of fazant door te jagen.  Ik ben blij dat ik geïnvesteerd heb in eentje die dat wel allemaal aankan (200 euro) maar dat is je eigen keuze.
Door bincie
Ik ben blij met al jullie adviezen hoor.
Ik vind het wel raar dat tinlo bekend staat verstopping te geven.
Voorzover ik begrijp zou het toch een compleet menu moeten zijn zonder dat er problemen ontstaan bij je kat.
Ik probeerde ook echt op zoek te gaan naar iets minder bot. Vandaar ook dat ik dacht aan bandit.
Uiteindelijk zou ik wel zelf willen malen maar mijn kennis hierin is echt nog onvoldoende.
Ik ben eigenlijk gestart met kant en klaar omdat mij dat de beste methode leek om te beginnen.
Nu heb ik dus een vriezer vol met worsten die eigenlijk helemaal niet goed zijn voor mijn katten  :-\

Begrijp me niet verkeerd, het is niet te duur maar het word wel duur als je veel moet weg gooien. Dat is de reden dat ik zeg dat het duur is.
Zelf malen zal ook niet goedkoop zijn uiteraard en dat wil ik ook wel doen maar er moet eerst weer even wat binnen komen.
Ik heb nog wel bonnen iiggen van oldenhof kookwinkel. Kan ik daar zo een molen kopen?
Mijn voorkeur gaat gezien mijn lichamelijke toestand wel uit naar 1 die elektrisch is.

En ja Rossi heeft vanmorgen zijn eten laten staan. Hij heeft er wat aan gelikt en meer niet.
Net heeft hij wel een paar stukken poulet op met een klein beetje kipfilet. De rund was meer populair dus de kip ligt er nog.
Stel dus dat ik zelf ga malen, dan is denk ik inmiddels wel duidelijk dat Ros niet van de gevogelte is?

Wellicht kan ik met die bonnen een elektrische molen kopen..
@pearlsofpassion kun jij zeggen welke molen jij hebt?
Wat kan ik er zo al in doen?

Rossi krijgt vanmiddag nog wat poulet, hij zit nu wel even vol want hij hoefde niet meer.
er is hier gelukkig vannacht en vanmorgen niet gespuugd!

Het enige wat ik trouwens kan vinden over de verhoudingen van tinlo is dat het compleet is.
En dan denk ik mijn katten goed eten te geven.  :(

Kan ik dan wel de all animaal konijn aan vito blijven geven? Want hij vind het schijnbaar wel lekker. Hoewel het wel gemengd is met tinlo konijn en commercieel voer vooralsnog.
Door cath
tinlo is goed mits je er zelf wat spiervlees aan toe voegt! doe ik ook hoor.
ik heb een kenwood mg700, ong 250 euro. handmolens zie ik ook niet zo zitten hoor! zelf malen is werk, maar je weet wat ze eten!
tinlo is idd compleet alleen wat veel bot, nochtans ook niet spotgoedkoop vind ik, zit er dan zoveel bot in omdat het goedkoper is?
je kan die worsten nog wel gebruiken hoor, gewoon wat extra vlees  bij geven.
het is altijd zoeken int begin.  ;)
Door bincie
Hi cath,

ja maar dat wil ik echt niet doen met Ros. Inderdaad ff geen tinlo.
Eigenlijk wil ik vandaag op zoek naar een goeie vleesmolen.
Maar ik heb echt geen idee wat voor vlees ik er in kan doen en wat een goed menu is.
Ik lees wel van alles met % maar dit snap ik eerlijk gezegd niet zo goed.
Ik moet dan toch dingen gaan wegen?
Stel ik koop een konijnebout.
Moet ik die hele bout in zo een vlees molen doen?
En hoe maak ik er dan worst van of je juiste hoeveelheid op een dag?
Waar verpak ik het in zodat ik het in de vriezer kan bewaren?

Ik heb gemerkt dat als ik spiervlees bij geef bij de tinlo dit in Ros zijn bak blijft liggen en hij echt de tinlo eruit vist.
Hij eet dus niet het extra vlees.
Ik zou graag jullie hulp willen voor het zelf malen.
Denken jullie dat de verstopping bij Ros weg gaat als ik hem alleen vandaag spiervlees geef?
Of moet ik dan alsnog olie bij geven?
Door cath
geef hem nu misschien alleen spiervlees.,
tot de droge drolletjes wat beter zijn.
heb je eo geen klein hakmolentje bij je mixer? braun ofzo
daar kan je ook spiervlees heel fijn mee malen, dan eet hij het misschien wel, hij heeft waarschijnlijk liever fijn gemalen vlees.
kan je daarna ook mengen met tinlo, dit kan hij het er echt niet meer uitvissen hoor, goed mengen.
Door bincie
Nee ik heb geen gehaktmolen.
Daarom wil ik zo een apparaat gaan halen en dan meteen een goeie.
Maar dan moet ik nog nadenken wat ik erin kan doen.
Kan je de botten ook in zo een elektrische molen doen?
Door cath
kan ik niet zomaar effe opnoemen, je moet het berekenen,  je kan de verhouding en hier op barfplaats wel vinden.
misschien eerst eens rustig bekijk en voor je het koopt. niet overhaast kopen zou ik zeggen
ja moet bepaaldse stukken vlees vb konijneschouders ook in stukken hakken voor het er in gaat.
potjes voor de diepvries met etiketten , gewicht, inhoud en datum opzetten enz...
Door bincie
Oke ik heb je advies opgevolgd.
Ik heb nu een klein molentje gekocht met de hand.
Daarbij heb ik konijnenbouten gehaald, fazant kwartel en eend,
Dit ga ik straks van het bot af snijden en door het molentje doen.
Ook ben ik bij de dierenarts geweest en heb Laxulon mee genomen.
Hij heeft net 1 ml in zijn bekje gekregen. Moet 3 op een dag maar doe het in gedeeltes. Ineens 3 ml is wel erg veel.
Dierenarts zegt dat ie naar de bak moet vandaag anders moet ik morgen langs komen.
Dus ik hoop maar dat dit goed gaat komen.
Maak me zo zorgen om hem.
Door koekje
bincie schreef: Oke ik heb je advies opgevolgd.
Ik heb nu een klein molentje gekocht met de hand.
Daarbij heb ik konijnenbouten gehaald, fazant kwartel en eend,
Dit ga ik straks van het bot af snijden en door het molentje doen
.
Ook ben ik bij de dierenarts geweest en heb Laxulon mee genomen.
Hij heeft net 1 ml in zijn bekje gekregen. Moet 3 op een dag maar doe het in gedeeltes. Ineens 3 ml is wel erg veel.
Dierenarts zegt dat ie naar de bak moet vandaag anders moet ik morgen langs komen.
Dus ik hoop maar dat dit goed gaat komen.
Maak me zo zorgen om hem.
Alleen spiervlees is ook geen goed menu. Je hebt je toch ingelezen? Zonee, dan wordt het daar echt hoog tijd voor.

Prioriteit 1: kak
Prioriteit 2: een goed menu
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door