Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Amanda
Zo ik ben een tijd niet geweest hier, maar heb toch weer even besloten weer eens te komen kijken.

Reden: mijn moeder zit hier ook (marga1953) en die barft met de honden. Ik zou het nog steeds graag ook met mijn katten willen doen. Maar omdat ze blaasgruis hebben (gehad) ben ik toch enigzins bang.

Nu is mijn kater Shady in december geopereerd aan een blaaspunt, ( hoogstwaarschijnlijk) de reden van de gruis telkens en inderdaad sinds de operatie geen last meer. Dus ik durf het wel aan. Nu geef ik al sinds een tijdje steeds wat kipfilet aan ze als ik het voor mezelf snij voor het bakken.

Ze genieten er zo van. En maken geluiden die ik niet veel hoor haha.
Maar ik hou hem goed in de gaten, hij heeft er geen last van, ook heb ik al een keer koolvis gegeven.

Ik zou na mijn vakantie beginnen en ik ben gisteren terug gekomen en was in het vliegtuig al met barfen bezig.

Ik wil vandaag gaan beginnen met kip, maar of dat een nek of een vleugel wordt daar moet ik nog even over denken. Ze kauwen hier trouwens al er lang en goed op filet en vinden het niet eens vreemd maar juist heerlijk. Dus ik verwacht geen problemen.

Maar hoeveel? Ik heb de katten net gewogen en dit is het resultaat.:

Smokey 4.3 kilo
Misty 4.7 kilo
Shady 4.7 kilo
Mickey 4.7 kilo

uitgaande van 2 % is dat nog geen 100 gram per dag. (toch???)

Door Mevroi Kruim
Juist voor katten met blaasgruis is vers vele malen beter dan droge brokken, ook beter dan de speciale peperdure brokken van de da. Hoe meer vocht ze binnenkrijgen hoe beter, en in voldoende zure urine (resultaat van vers) ontstaat geen gruis.

Ik zou met een nek beginnen, dat is zachter en makkelijker weg te kauwen dan vleugel. Geef er een paar flinke meppen met een hamer op en knip of snij hem desnoods in stukken. Ook kippenorganen, levertjes, hartjes, maagjes, kun je goed voeren en vinden veel katten lekker.
En verder natuurlijk alles waar je de hand op kunt leggen. Hier zijn bv kwartelkarkassen zeer populair, de grote katten eten ze zo, de kleine/ouwe/tandeloze in stukken geknipt.

Ik heb er hier 5 lopen/rondhangen (vooral het laatste  ;D) en die eten samen ongeveer 500 a 600 gram per dag. De grootste weegt een kilo of 5, de kleinste net aan 1,5 kilo, en dat al een jaar of 15. 2% vind ik voor luie bankhangers of dikke vetkleppen een goed percentage; voor jonge, actieve en/of magere katten kun je gerust wat hoger gaan. Hou er ook rekening mee dat je een Atkins-effect kunt krijgen: de omschakeling van koolhydraatstofwisseling (brokken) naar vetstofwisseling (vers) kan ertoe leiden dat je katten in eerste instantie afvallen, zelfs als ze flinke hoeveelheden eten. Dat komt na verloop van tijd weer bij.
Voer met je ogen! Kijk gewoon hoe ze het erop doen, of ze voldaan zijn, en vooral of ze afvallen of aankomen.

Barfplaats wordt gesponsord door