Lizzy schreef: OK OK! Prachtig!! Nou, het lijkt mij inderdaad werkelijk een heel bijzondere kat. Dank je wel voor je uitleg. Ik ga binnenkort naar een nestje kijken. Neeej, niet om er zelf een kitten van te nemen maar gewoon, om te kijken!Pas maar op hoor! Straks kom je er wel met eentje thuis

(maar goed, da's het 'nadeel' van kittens, die verkopen zichzelf. Daarom mogen geïntereseerden bij mij ook niet terplekke besluiten maar een dag nadat ze geweest zijn, zodat ze er ook nog even 'helder' over na hebben kunnen denken)
Kefraya schreef: Mieuw, wat een prachtige foto's en supermooie katten!Prima plan hoor! Die opvang! Echt doen (dat meen ik! het staat zelfs op m'n website) En soms hebben ze in de opvang ook Noren, of katten die daar op lijken.![]()
![]()
Jouw Taipei is geweldig!
Ik droom al jaren van een Noorse boskat, maar ja, heb nu besloten om alleen maar katten uit een opvang te nemen. Maar als ik dan weer die foto's zie.... smelt......
Over de vacht: ik hoorde laatst dat je heel goed moet uitkijken als je een Noor aanschaft, omdat er steeds meer op uiterlijk (lees kop) gefokt wordt. Daardoor zou je ook Noren kunt treffen die heel veel vachtverzorging nodig hebben, meer dan normaal is bij zo'n 'natuurlijke' langhaar. Klopt dat of is het een broodje aap?
Maar ja, voor wat betreft de vachtverzorging. Het is wel waar dat sommige fokkers doorslaan en steeds extremere katten fokken. Superlange en kaarsrechte neuzen, extreem grote oren. Ik vind het zelf niet mooi en al mijn katten zijn niet zo extreem. Door dat superlange en rechte profiel zie je ook steeds vaker dat de Noor een zwakke kin krijgt, of zelfs overbeet met de bovenkaak. Terwijl toch ook duidelijk in de standaart staat dat ze een sterke kin moeten hebben.
Ik kan me ook voorstellen als men zoch zo op het fokken van neuzen en oren richt, men de vachtkwaliteit uit het oog verliest. Een Noor hoort een zachte wollige warmte vasthoudende ondervacht te hebben, en een wat stuggere vettige bovenvacht. En juist die bovenvacht zorgt er voor dat het weinig klit. Maar helaas is dat bij sommige katten wel té pluizig.
Loeka schreef: 6 mei is er een rasspecial op de felikat show in Alkmaar. Ik ben er zelf met een somali en aby. Volgens mij het meest geweldige kattenras ter wereld! 8)Jaaaaa!! Komt allen naar de show op 6 mei! Ik ga ook, niet als exposant, wel als bezoeker. Leuk dat jij er ook bent Loeka, pb me anders even je echte/cattery naam dan zoek ik je op!
Buiten dit ras, vind ik de Noor helemaal geweldig. Wel in het rood of zoals Taipei en Truls, black tabby toch?
Ik moet trouwens zeggen dat wij ook een zwak voor abbesijnen hebben omdat we zelf ook ooit een (HTK)kat gehad hebben waarvan de voorouders zeker abbesijns waren. In uiterlijk en karakter kon je dat echt duidelijk merken.
Misty: