Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door roger
<<alleen zal er in het kattenvoer dus duidelijk een goeie taurine bron aanwezig moeten zijn,terwijl dat voor honden niet belangrijk is.<<

De taurinebron bij uitstek is runderhart.

Dit is een héél goedkoop product, waar heel veel van is, nauwelijks of bijna niet gebruikt word in de menselijke voeding en is volgens mij meer dan overvloedig aanwezig in gelijk welke hondenvoeding waar rund als basis in verwerkt word zodat gelijk welke kat aan haar trekken zal komen, zeker qua taurine.

Dat in de natuur de prooidieren van een kat kleiner zijn dan die van een wolf dat doet verder niks terzake vermits het in beide gevallen over dezelfde gemalen vleesbronnen gaat, en die dus zowel door' de hond als de kat kunnen gegeten worden.
Ik veronderstel dat een pekinees ook geen ree kan pakken maar een herder wel.
Laatst gewijzigd door roger op di 03 feb 2004, 19:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Door sylvia
het honden voer wat ik jaren zeer naar tevredenheid heb gevoerd bevatte geen hart,wat als iemand dat structueel aan zijn kat voert ??? ik bedoel,een kat is een vlees eter en eet inderdaad vlees van een hoop de zelfde prooidieren,maar wij voeren geen prooidieren,en wij bieden onze hond en kat dus ook niet een keuze aan in wat ze verkiezen te eten.En als je niet precies weet wat je kat nu precies nodig heeft lijkt me het beter als je iets voert waarvan je mag aannemen dat alles erinzit voor het dier waar de voeding voor bedoelt is,ik kan geen fabrikant verantwoordelijk stellen voor het ontbreken van een essentieel onderdeel in kattenvoeding als ik de kat hondenvoer geef .
Door Paul_Barte
Taurine zit standaard in vlees en in vis!!

Voor de liefhebbers onder ons de chemische naam is
2-aminoethanesulfonic acid en de formule is
C2 H7 N O3 S
(de cijfers klein geschreven en een halve regel naar onderen)

Het is GEEN aminozuur zoals bijna altijd wordt beweert maar maar het bevat een aminogroep.

Honden kunnen het zelf samenstellen van Cysteine en Pyridoxine maar katten kunnen dat niet....dat is het verschil.

Katten gaan NIET dood indien deze vleesvoer eten van honden maar de grote vraag is OF ze het willen eten.
Katten hebben een hekel aan vet en vandaar is dit zeer fijn gemalen in een voeding voor katten. Ook de eiwitfractie van kattenvoer is beduidend hoger en het bevat meestal geen groeneten omdat een kat een vleeseter pur sang is. Tevens is het vlees wat geselecteerd maar dat heeft te maken met acceptatie en niet met een must.
Door Yorick
Hey Roger,

Bedankt trouwens voor de tip ivm de DA te Tervuren, is een boogscheutje van bij me thuis, sorry dat ik het langs deze weg maar ik kan je op geen andere manier bereiken.

Nu weer over naar de katten. Oxo is een zeer moeilijke eter, enkel brokken en voor de rest nix behalve een kippenmaagje of kip maar dit is geen volwaardige voeding natuurlijk. Het zijn binnenhuiskatten dus zelf vangen is nihil alhoewel dit niet nodig is als ik jouw stelling lees. Mijn mening was ook: honden hun voer en katten idem, andere behoeftes maar nu twijfel ik toch weer.... Het is een maatje voor niets want zelfs Beatel die een echte slokop is trekt zijn neus op voor Duck, ben benieuwd of het met de carnibest beter zal gaan. Daar beschik ik pas
over begin maart en dan begin ik met een engelengeduld aan de overzetting.
Door sylvia
Dat is de grootste hindernis,de kat overzetten,ze kunnen erg lang volhouden dat ze iets niet willen,n anders dan met honden mogen katten niet te lang zonder eten omdat ze anders gaan vervetten.
Door Paul_Barte
Eens!! Vandaar dat acceptatie zo ontzettend belangrijk is.
Kittens die van het begin af aan vlees krijgen eten later werkelijk alles!!
Kittens grootgebracht op brok en blik zijn zeikers ;D ;D

Een oudere kat overzetten gaat beslist in 90 van de 100 gevallen maar het sleutelwoord is geduld.
Door tieneke
Paul_Barte schreef: Eens!! Vandaar dat acceptatie zo ontzettend belangrijk is.
Kittens die van het begin af aan vlees krijgen eten later werkelijk alles!!
Kittens grootgebracht op brok en blik zijn zeikers ;D ;D

Een oudere kat overzetten gaat beslist in 90 van de 100 gevallen maar het sleutelwoord is geduld.
Mijn katten waren altijd al gek op runderhart en tartaar,en gepikt rauw vlees uiteraard! ;D
Ik vind het nog steeds jammer dat zij niet van jongsaf versvlees hebben gehad.
Ach ja ze zijn wel 13 en 16 geworden!
Maar als zij rauw kregen genoten zij ervan :P
Door sylvia
Ik merk dat erg met tijger en boris dat verschil.
Tijger nam het uiteindelijk wel botjes enzo maar die moest daar altijd eerst aan wennen.Boris vreet werkelijk alles wat ik in zijn bakje kiep.
En dan had tijger 6 maanden zakjes en brokken gegeten,boris heeft twee weken brokken gegeten.
Door Yorick
Het zal me benieuwen of ik ze overgezet krijg ....... Zal voor alle zekerheid de brokken (nog) niet weggooien.

En Paul, geduld is mijn 2de naam ;D
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door