Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Hej beste BARF'ers,

Ik krijg binnenkort ongeveer 17 Oktober 2024 mijn ragdoll kitten (Shiloh) hij is dan 14 weken en zou technisch gezien tussen de 1,4kg en 2,2kg moeten wegen. Hij is de kleinste van 7. En iemand misschien enig idee wat hij gaat worden. Ben zo benieuwd de fokker is er niet helemaal over uit. Zij zegt het zijn net toverballetjes.

Afbeelding
Hij zit nu aan kitten brokken van Royal Canin en kitten natvoer ook Royal Canin. Ik wil Shiloh de eerste weken op KVV zetten met een trage overgang, tenzij hij niet kieskeurig is.

Daarna voorledig op een samen gestelt menu Natuurlijk Vers Vlees. Ik zag het menu van -Sanne en ik vroeg mij af of jullie een website hebben die door heel Nederland bezorgd. Ik ben woonachtig in Noord-Holland.

Ik ben blij dat ik eindelijk een overzichtelijk menu heb gevonden. Ik heb me rot gezocht en niks duidelijks kunnen vinden. Het bevleesde bot moet ik dat nog malen of kan dat zo gevoerd worden?! Verder las ik en werdt er in video's vermeld dat je beter bij iedere maaltijd 2 organen uit deze categorie kan geven: lever, nieren, testikels, hersenen en milt.

Dus bv Maandag: 60 gram: eendenek, 40gram: paardenspier vlees, 30gr: runderhart, en dan 15gr: lever paard/kip/rund en dan 15gr: nier van welk dier ik die ook kan vinden. Of is dit teveel en moet ik de lever, nieren, testikels, hersenen en of milt verdelen over de hele week. Zie je ben nu al boekie zoek.

Zou iemand zo lief willen zijn en dit menu met de juiste verhoudingen en ingrediënten in een overzichtelijk menu willen zetten. Met eventuele 1dags kuikens, konijnen oren of andere tip (als snack?) en vis 1x pw of 2x pw. En zoja welke vis soorten.

Sorry ik heb een hele hoop vragen.

Maandag: 60 gram eendennek
40 gram paardspiervlees
30 gram runderhart

Dinsdag: 60 gram zalmlijf
40 gram gansspiervlees
30 gram kippenmaag

Woensdag: 60 gram kippenvleugel
40 gram rundspiervlees
30 gram nier konijn

Donderdag: 60 gram konijnenrug
40 gram gansspiervlees
30 gram lever paard

Vrijdag: 60 gram kwartellijf
40 gram hertspiervlees
30 gram kalkoen hart

Zaterdag: 60 gram vleugel eend
40 gram water buffelspiervlees
30 gram kippenmaag

Zondag: 60 gram kwartellijf
40 gram paardspiervlees
30 gram paardenlever

Met vriendelijke groet,
Nineveya
Hallo, welkom en wat leuk een ragdollkitten! :)

In principe kan je hem vleesbot laten eten, zodra hij het kan knagen. Maar veel dingen zullen veel te hard zijn. Ik denk dat je met de melktandjes al blij mag zijn als hij zijn spier wegkrijgt. Dat zou ik wel in grote stukken laten. Om hem te leren mooi te knagen. Kuikentjes en sprotjes zou hij ook moeten kunnen.
Qua bot kan je proberen met een stukje kwartel of patrijs. Maar ik zou toch vooral idd gemalen vleesbot voorzien of kvv geven tot hij wat ouder is.
Er moet ergens een topic met een overzicht staan over geschikte botten voor katten en welke beginnersbot zijn en welke gevorderd. Eendennek is gevorderd bot, behoorlijk dik en hard en voor de meeste volwassen katten al een serieuze kluif. Dus daarmee nog wachten tot hij minstens een paar maanden goed barft.
Eerder beginnen met kip, duif, konijnribbetjes, parelhoen ed.
Zalmlijf is echt hard en bijna altijd te kaal om te voeren. Bovendien bevat het weinig calcium en.ik vind dat dus geen geschikt vleesbot. Zijn prijs ook niet waard trouwens tenzij je het bij je eigen visboer koopt misschien. Maar online is dat geen aanrader.

Verder ziet je menu er niet verkeerd uit. Beetje weinig spier, vind ik zelf. Bot mag een tikje lager, boven de 45% vind ik echt al veel. En orgaan is ook wat hoog, dat kan op zich nog wel.
Paardenlever mag je wel niet geven. Los van dat hij het hoogstwaarschijnlijk niet lust, zitten daar ook vaak medicatieresten in en er was nog iets mee geloof ik. Weet het niet meer precies. De kans bestaat dat hij lever van grazers maar niets vind, kleinere dieren is wel veiliger.
Rundernier vb wordt ook afgeraden omdat dat teveel cadmium zou bevatten. Ter afwisseling kan het wel een keertje, maar geef ook jonge dieren. Lam of konijn oid.

Je kan de organen verdelen over de week. Je hoeft niet dagelijks alle organen te geven. Je kan alle organen gelijk verdelen of een meer natuurlijk verhouding nastreven. Voor lever mik je wel best op rond de 5% ( percentage lever in een muis), hart mag wat meer, nier mag wat minder. Maar het mag dus ook allemaal ongeveer 5%. Kippenmaagjes zijn ook leuk voor katten. Dingen als testikels en milt heb ik nooit gevoerd. Hersenen 1x maar das extreem duur en onhandig en vonden de katten ook te vettig. Dan voer je op termijn beter wat vaker een kop vb van konijn of kwartel oid. Zit dat ook meteen in.

Vis mag 10% per week zijn, maar dat in 1x geven is best zwaar op de maag en geeft vaak diarree. Witvis is niet zo nuttig, je geeft het beste vette vis. Haring, sprot, sardien, zalm, makreel enz...
Wat jij het handigste vind. Sprotjes zijn klein en kunnen katten zo eten. De rest moet wss in meerdere keren gevoerd. Ik geef 3x per week een kleiner stukje, en niet gecombineerd met iets anders laxerend zoals lever of nier.
Op de andere dagen krijgen ze hier dan een kuiken of een ei uit eigen tuin.

Waar je barf kan gaan halen, dat is een moeilijke. Dat is per regio wat zoeken en webwinkels afgaan.
Eens in de vraag en aanbod kijken vb. Maar het is moeilijk geworden.
Ik ga tegenwoordig vaak bij Kiezebrink halen en op de plaatselijke markt. Verder rijdt ik voor wild 1x per jaar heel ver door NL ( ik woon in Belgie). En ik ben van plan wat boerderijen in de buurt te bezoeken die hun eigen vlees verkopen, kijken of die nog resten hebben.
Als je ergens zo een eigen adresje zou vinden en het is alleen interessant als je meer neemt of zelfs alles wat hij over heeft, kan je in de vraag en aanbod polsen of er interesse is vanuit de hondeneigenaren om wat van je over te nemen. Meestal is dat geen probleem.
Er zijn ook verzameltopics per provincie waar je je aan kan melden en waar je tips kan krijgen voor regionale dingen. Al leeft het daar ook niet meer zoals vroeger.

Verder staat er een berg info op dit forum. Lees vooral veel. Dat is super leuk en kan je een hoop uit leren.
In de kattenhoek staat er info over katten maar in de bibliotheek staat nog veel meer info over honden wat vaak ook ( evt met kleine aanpassing) toepasbaar is op katten.
Ik zou zeggen, kijk eens even rond. ;)

Barfplaats wordt gesponsord door