Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
mariekes_katten schreef:Helder, dankjewel.

Dat komt doordat ik te enthousiast ben geweest. Pung krijgt 120 gram per maaltijd en geen 100. De katten krijgen samen 120+70 = 190 gram per maaltijd, dat is 380 gram per dag. En 7 x 380 = 2660.
Reken ik even met jou mee.
20% van 2660 = 532 gram orgaan per week.
Uit de KVV komt 10% van 5 x 190 gram (5 maaltijden dus) = 10% van 950 = 95 gram ongedefinieerd orgaan.
53
2 - 95 = 437 gram moet dan uit mijn eigen orgaanmix komen.
Dan kom ik inderdaad 437 - 380 (2 maaltijden) = 57 gram orgaan tekort. Dat lijkt me vrij veel aangezien ik niet precies weet wat er in de Alroda zit. Maagjes zijn ook orgaan bijvoorbeeld, maar voegen niet zo veel toe...
Dan ga ik ergens in de week een orgaan-met-kippennekjes maaltijd inplannen voor ze. Of misschien toch kijken of ik orgaan en vleesbot handig kan combineren. Het valt nog niet mee ;D Maar al doende leert men.

Dankjewel!
Ah nee hè. Je hebt niet 5 maaltijden kvv rekenen maar 5 dagen. 5 dagen van 380gr per dag aan 10% kvv geeft 5x38 is 190gr orgaan per week uit kvv. 532-190 is 342gr orgaan dat van jouw mix moet komen. Dus zat je met je eerste 350gr toch redelijk juist. Srr voor alle omwegen.... :-[
Blijf dus maar gewoon bij wat je eerst had staan. Trek je niets aan van wat ik gezegd heb.
Ik was gewoon niet zeker of je dat wel kon doen, verspringen tussen % en gram, dus wilde ik het nog eens narekenen, maar blijkbaar klopte het wel. ;)

Je katten krijgen wel erg veel eten.... Al moet ik zeggen dat de mijne ook allemaal hoger begonnen zijn dan ze nu krijgen. Luis was de jongste maar was toch ook al 2, en die kreeg toen 180gr voor 5.5 kg kat. Dat vond ik al vrij veel. Momenteel krijgen.ze allemaal zo'n 20-30gr minder als eerst.
Door frodo quin
Over het portioneren als het bevroren is. Als je het in de koelkast deels laat ontdooien tot als het nog bevroren is, maar zacht genoeg dat je er door geraakt en dan in porties terug invriezen ben je het minste voedingswaarde kwijt. Wel best in de koelkast laten ontdooien, dan loopt de voedingswaarde nauwelijks achteruit als je terug opnieuw invriest.

Wat betreft de kwartel: één hele kwartel in ongeveer 100 gram, je zou voor elk ééntje kunnen uitnemen en twee dagen na elkaar voeren. Bakjes om in de koelkast te ontdooien met hun naam op zijn wel zo handig.
Door pearlsofpassion
Of gewoon eentje verdelen over hen beide. Hier haal ik ook 1 kwartel voor de drie uit. Mijn kwartels wegen wel 250-300 gr.
De meeste zaken worden gewoon voor alle katten samen geportioneerd en na het ontdooien over de bakjes verdeeld. Scheelt een hoop in de grootte van de porties in de vriezer.
Door mariekes_katten
Je katten krijgen wel erg veel eten.... Al moet ik zeggen dat de mijne ook allemaal hoger begonnen zijn dan ze nu krijgen. Luis was de jongste maar was toch ook al 2, en die kreeg toen 180gr voor 5.5 kg kat. Dat vond ik al vrij veel. Momenteel krijgen.ze allemaal zo'n 20-30gr minder als eerst.
Lijkt veel hè? Maar die van mij zijn nog jong: Pung is bijna 1,5; Hessel is 3. Ze zijn ook heel actief en beweeglijk, dus wellicht verbranden ze gewoon iets meer. Pung is op het moment echt hele dagen buiten aan het spelen. Ik zie ze op deze hoeveelheden ook niet aankomen. Pung eerder het tegendeel, die is afgevallen. En Hessel mag er wel een paar onsjes bij hebben volgens de DA (en hoe vaak zegt een DA dat nou? ;) )

@Pearlsofpassion: jij had gelijk met rekenen. Ik had een fout gemaakt door met dagen te rekenen en niet met maaltijden. Hoe dan ook, ik weet nu wat ik moet geven dus dank daarvoor!

Dank allemaal voor de vries- en ontdooitips. Ik moet die nieuwe vogels straks sowieso wegen, dan kijk ik wat de handigste tactiek is.

Oh en excuus voor het uitstel. Was aan het tuinieren :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door