Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Oke, duidelijk, ik snap je verhaal! Het is juist dat ze zeer veel moeite hebben met gevogelte-smaken, alleen kwartel. Kipfilet en kalkoenfilet eten ze ook, maar dat is het dan. Het lekkerste vinden ze kangaroe, rund, haas en konijn, daar ben ik toch nooit compleet mee zijn? Nou ja, ik wel, maar het menuutje voor de heren dan...
Haas en konijn is ook erg waardevol voor een kat. Uiteraard. Want dat zijn kleine zoogdieren. Muis (en gelijkaardige knaagdieren) is het grootste onderdeel van het menu van een wilde kat, aangevuld met vogeltjes, insectjes en zeker ook af en toe een jong konijn. Konijn en haas zijn dan wel haasachtigen en geen knaagdieren zoals muis, maar sluiten er wel dichter bij aan dan vogels. Het is dus zeker niet zo dat katten voornamelijk gevogelte moeten eten. Het is gewoon dat in onze maatschappij het niet eenvoudig is om knaagdieren te voeren. Gekweekt lusten ze ze hier al niet, en los daarvan voer ik (moreel) liever geen hele dieren die speciaal voor mijn kat sterven.

Dus als je konijn en haas, een paar vogels voert en dat aanvult met wat vlees van grotere dieren (zoals bij jou), heb je een ideaal menu. Grote dieren zijn dan wel niet de natuurlijke prooi, maar het heeft ook waarde om te voeren. Het geeft afwisseling en weer heel andere voedingsstoffen. Het is beter daar ook iets van te voeren, dan enkel gevogelte te voeren vb.
Zolang je niet vrijwel enkel grote dieren voert, is er niets aan de hand. ;)

Ik vind het juist minder dat hier alleen lam en geit goed gegeten werd en nu zelfs enkel geit echt goed (en van lam enkel hart). De rest is moeilijk, maar af en toe meng ik toch wat rund of hert onder iets lekkers om het binnen te krijgen. Voor de afwisseling, daarvan kan je nooit te veel hebben. Gewoon niet overdrijven.
Haas krijg ik er hier trouwens ook vrijwel niet in, zeker niet als het gerijpt is (en dat is meestal het geval). Dus daarin ben ik al jaloers op jou dan. ;)
Ik heb voornamelijk konijn en vogels (gelukkig ook wilde) en dan wat geit dus...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op ma 30 mar 2015, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Het blijft gewoon lastig hoor. Ze krijgen zeker 2x in de week haas en 2x in de week konijn en de rest dus rund, kangaroe, kip, kalkoen en kwartel. De filet gaat er goed in maar Pjotr heeft dan gelijk weer dunne poep. Als ze alle dagen alleen maar rauw krijgen vinden ze het ook niet lekker. Gewoon veels te verwend denk ik. Maar ik blijf doorzetten.
De kat bij mijn verzorgpaarden eet zich gemiddeld 1 keer per maand een paar dagen het ongans aan een zelfgevangen haas. De grootste exemplaren sleept ie mee naar huis om die ergens te verstoppen en dan in een paar dagen op te eten. Dus volgens mij is haas een heel prima onderdeel van het menu. Onze katten eten het goed, dus ik meng het graag door de zelfgemalen kvv prak.
Kaela schreef: De kat bij mijn verzorgpaarden eet zich gemiddeld 1 keer per maand een paar dagen het ongans aan een zelfgevangen haas. De grootste exemplaren sleept ie mee naar huis om die ergens te verstoppen en dan in een paar dagen op te eten. Dus volgens mij is haas een heel prima onderdeel van het menu. Onze katten eten het goed, dus ik meng het graag door de zelfgemalen kvv prak.
Wat een stoere kat! Een volwassen haas is een beste prooi voor een kat, maar zeker ook wilde katten zullen die best wel eens vangen.

Ik let er meer op dat mijn katten een redelijk percentage wild krijgen (over het gehele jaar gemiddeld de helft schat ik) dan welke soorten ze precies krijgen. Volgens mij is rund of paard niet slechter qua voedingsstoffen dan bijvoorbeeld kip. Ze krijgen wel veel al of niet wild gevogelte bij mij, en af en toe haas en eigenlijk vrij weinig konijn (te duur). Aangevuld met een klein percentage vis, rund en overige.
Kaela schreef: De kat bij mijn verzorgpaarden eet zich gemiddeld 1 keer per maand een paar dagen het ongans aan een zelfgevangen haas. De grootste exemplaren sleept ie mee naar huis om die ergens te verstoppen en dan in een paar dagen op te eten. Dus volgens mij is haas een heel prima onderdeel van het menu. Onze katten eten het goed, dus ik meng het graag door de zelfgemalen kvv prak.
De kater van onze buurvrouw vangt regelmatig konijnen. Ik heb hem een tijd geleden vanaf het balkon geobserveerd toen hij met een konijn de tuin binnenkwam. Hij speelde er een hele tijd mee (laten lopen en weer vangen). Of hij ze uiteindelijk opeet, dat weet ik niet.
kakocavi schreef: Wat een stoere kat! Een volwassen haas is een beste prooi voor een kat, maar zeker ook wilde katten zullen die best wel eens vangen.
Ja zeker een stoere! En een dikkerd ook nog, hihi.

En hij gaat ook graag na het zware tafelen onder het bloed voor de open haard knorren. Ik zeg: dat is pas echt barfen ;D
Kaela schreef: Ja zeker een stoere! En een dikkerd ook nog, hihi.

En hij gaat ook graag na het zware tafelen onder het bloed voor de open haard knorren. Ik zeg: dat is pas echt barfen ;D
Haha, wat een heldenbeest! :biggrin2:
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door