Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door kakocavi
koekje schreef: Maar je onderzoek is per definitie al niet te valideren, dus niet betrouwbaar.
Hoewel je zeker een punt hebt vind ik dat wel heel kort door de bocht. Er zijn zat onderzoeken waarbij vragenlijsten worden gebruikt, dan kun je inderdaad niet zeker weten of diegenen eerlijk zijn maar het is nu eenmaal soms de beste manier om resultaten te krijgen. Daarbij is de kans op oneerlijkheid erg klein zolang men anoniem kan reageren. Zolang je die onzekerheid meeneemt in de discussie kun je best betrouwbare uitspraken doen op basis van die resultaten.
Eva_Student schreef: Ik ben de student van het onderzoek en zou graag even reageren.
Het klopt dat een wat groter deel van de enquete over hygiene gaat, omdat bij dit onderwerp veel factoren meespelen.
De enquete gaat echter ook over de voeding, het aantal voermomenten, de manier van aanbieden van de voeding, de reden van overstappen op een vers vlees dieet en een aantal gezondheidsaspecten. Het klopt dus wel dat het lijkt alsof een groot deel van de enquete over hygiene gaat, maar er worden ook zeker andere aspecten meegenomen die waardevol zijn voor mijn onderzoek.

Deze enquete is trouwens maar 1 deel van mijn afstudeeronderzoek (voor mijn HBO opleiding), daarnaast doe ik ook nog diverse interviews bij voedingsexperts, dierenartsen (ook een aantal die vers vlees adviseren) en een gedragsbioloog. Het is dus niet zo dat mijn hele onderzoek alleen over hygiene gaat.

Als jullie vragen hebben hoor ik het graag. Het is aan het einde van de enquete ook mogelijk om nog allerlei opmerkingen te plaatsen die niet aan bod zijn gekomen in de enquete. Ik ben hier erg benieuwd welke extra input ik krijg van katteneigenaren :).

Ik wil alvast de kattenbaasjes die de enquete hebben ingevuld heel erg bedanken ;) :thumbup:

Ps. Ik wil nog even benadrukken dat het belangrijk is om de juiste enquete in te vullen, omdat ik de resultaten van een volledig vers vlees dieet en een gecombineerd dieet gescheiden moet houden voor een betrouwbare uitkomst van mijn onderzoek.
Die gezondheidsaspecten heb ik wel gemist.
Er is niet aan bod gekomen dat er hier geen tanden meer gesaneerd moeten worden, of dat ze van nature minder vatbaar zijn voor vlooien ed... Allemaal subjectieve beoordelingen, dat weet ik wel. Maar een enquete is zowiezo toch redelijk subjectief...
Verder kan je vast ook iets of wat conclusie's trekken als je zou nagaan wat de leeftijd van de katten is en welke aan zaken als nierfalen, diabetes of blaasgruis lijden... Hoe lang deze dieren dan al vers krijgen ook wel in rekening brengen, want vaak is een van deze aandoeningen net een reden om vers te gaan voeren.

Nou goed, als je er niet voor kiest deze zaken op te nemen, is dat prima. Je moet tenslotte keuze's maken in wat wel en wat niet, anders wordt het onoverzichtelijk. Beter een grondig onderzoek op een bepaald aspect dan eentje over het geheel waaruit je niets meer kan opmaken.
Maar aangezien je zelf aangeeft dat er gezondheidsaspecten aan bod komen, moet ik eerlijk zeggen dat ik die dan toch niet opgemerkt heb in de enquete. ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door