Ik ben Denise en heb 3 lieve poezenbeesten:
- Grote rood/witte kater van 8 jaar, 7 kg
- Zwarte poes van 8 jaar, 4,5 kg
- Cyperse poes +/- 16 jaar, 3 kg
De zwarte poes en kater zijn broer en zus van elkaar en heb ik al sinds dat ze kitten waren, de oude dame heb ik nu zo'n 1,5 jaar geleden uit het asiel gehaald (vandaar de geschatte leeftijd want ze is daar als zwerfkat binnen gekomen). Helaas is alleen de zwarte helemaal gezond zij krijgt nu Hill's Feline Sterilised Cat Mature Adult, de oude dame heeft last van nierfalen en krijgt nu nierdieet blikvoer (Kattovit Nier/Renal) en de rode kater heeft een allergie en last van blaasgruis, voor zijn allergie krijgt hij om de dag een pil (atopica) en brokjes (Royal Canin Veterinary Diet - Urinary S/O Moderate Calorie). Het zijn binnenkatten en echte schoothangers.
Ik ben dus een beetje laat met de overstap naar Kvv, maar ik denk beter laat dan nooit

Nu wil ik de oude poes gewoon op het blikvoer laten, want dat durf ik niet zo goed aan met haar nieren. Maar de andere twee wil ik wel over naar Kvv en hier en daar beetje barf erbij (misschien als dat bevalt geheel wel geheel over op barf, maar ik ben meer van de 'stap voor stap')
Ik heb hier heel fijn al veel informatie kunnen vinden maar ik had nog een paar vragen:
- Ik wil een kvv halen die premix is, kan ik er dan nog wel 1 a 2 keer per week wat bij geven (kuiken/muis/vis/ei o.i.d.) ?
Overal lees ik dat de spijsvertering eerst wel moet wennen aan het verse vlees, is het dan verstandig om eerst een week of twee (of langer?) gewoon kvv te geven en dan later pas ook kuiken en andere dingen met bot?
- En dan de hoeveelheid, de grote kater moet op zijn gewicht letten, hij is nu niet te zwaar maar is dat in het verleden wel geweest, dus met hem op de 3% (210 gram) beginnen en dan goed zijn gewicht in de gaten houden, of is 210 gram echt teveel en kan ik met 2,5% beginnen (175 gram)? aan hem zou ik namelijk niet veel kunnen afleiden want hij vindt altijd dat hij te weinig eten krijgt.
- Is er nog iets wat ik met blaasgruisgevoelige kat absoluut niet moet geven?
Dan tot slot nog een vraag, nou eerder onzekerheid want dit is gewoon allemaal zo nieuw, kan ik gewoon écht van de ene op de andere dag stoppen met de brokjes en overgaan op kvv?
(ik heb al wel gelezen dat de katten gaan tegen spartelen en het niet willen eten in het begin, en dat beetje kokend water helpt (of mengen met blikvoer en dat langzaam afbouwen)
Alvast heel erg bedankt!
Denise