Wij hebben een duitse herder Jack en 3 katten. Jack at al sinds een jaar kvv en nu sinds een week of 2 zijn we aan het BARFen geslagen. Helemaal leuk en hij geniet er enorm van.
De katten zijn 2 gesteriliseerde zusjes van 9 of 10 jaar Bliss en Kiya, en een jong katertje van 7 maanden Broertje, net gecastreerd. Bliss heeft een hartkwaal en een niet zo daverend gebit. Ze komen alledrie buiten, al komt Bliss vooral buiten als het mooi weer is, voor de rest komt ze alleen buiten om haar behoefte te doen.
Ze eten brokken van royal canin en een paar keer per week natvoer.
Al toen Jack kvv at had ik er wel eens aan gedacht dat dat ook beter zou zijn voor de katten, maar ik kreeg te horen dat je oudere katten niet meer van dieet moet laten veranderen. Toen Broertje er bij kwam, 3 maanden geleden, vond hij meteen het eten van de hond al ernstig interessant. We hebben het er weer even over gehad, maar de ene kat kvv geven en de andere twee niet leek ons geen optie.
Nu zijn we aan het BARFen en ben ik ook lid geworden van verschillende facebookgroepen en daar kreeg ik te horen dat katten ook op latere leeftijd prima over konden gaan op BARF. Ze krijgen nu een paar keer per dag een klein beetje brokken, omdat ze gewend zijn te eten wanneer ze willen. Maar nu Broertje erbij is en gewoon alles eet wat er ligt, geef ik minder veel en ietsje vaker per dag. Als we overstappen op kvv en/of BARF kan ik sowieso beter in de gaten houden wie wat eet en hoeveel, dat is zeker ook een belangrijke afweging

De afgelopen twee weken heb ik verschillende soorten vlees binnen gekregen. We hebben de katten kleine stukjes gedroogde long geprobeerd te voeren. Broertje vond het lekker maar wist niet zo heel goed wat hij er mee moest doen, Kiya taalde er niet naar en Bliss vond het ook wel geinig. Eergisteren kregen ze stukjes kippeluchtpijp. Broertje ging er helemaal los op, Bliss at voorzichtig een paar stukjes en Kiya taalde er weer niet naar. Op zich vreemd, want als ze af en toe een stukje kipfilet krijgen eet Kiya dat graag en Bliss laat het meestal liggen na een paar hapjes. Maar nu moet ik zeggen dat er een vreemde in huis was en we waren druk bezig met het vlees verwerken. En Kiya houdt niet zo van onrust en onbekenden.
Kunnen katten inderdaad over op BARF ook als ze hun hele leven brok en natvoer gewend zijn?
Zo ja, hoe kunnen we dat het beste aanpakken?
Is kvv een goede optie of wellicht een tussenoplossing??
Hoe krijg ik Bliss aan het botvlees met dr niet zo daverende gebitje?
En wat ik niet helemaal snap: botvlees, kipkarkasjes.. hoe doe je dat dan met die miniscule hoeveelheden die zij maar hoeven te krijgen? Bij jack is dat makkelijk, een kipkarkasje is te weinig dus doe je er 2 of 3. Maar als je een kipkarkasje knipt bijvoorbeeld, zijn de verhoudingen dan nog wel goed?
Is een eendagskuiken botvlees, spiervlees of totaal?
Ik wil wel graag, maar het lijkt me zo veel ingewikkelder dan voor de hond! En owja, stel ze zijn over... voorheen als we op vakantie waren dan paste buren of familie op de katten. 1 of 2 keer per dag de bakjes vol brokken scheppen, even knuffelen en spelen en klaar. Zou het een probleem zijn als ze dan voor een weekje of weekendje weer terug gingen naar brok?