Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door frodo quin
Joran is intussen vijf maand oud en eet sinds zijn elf/twaalf weken kvv en twee weken later zijn we barf gaan proberen. We zijn begonnen met kwartelkarkasjes en met veel gedoe heeft hij uiteindelijk wel is een stukje kwartelkarkas opgegeten, maar verre van genoeg om aan een goed botgehalte te komen. Nu vond hij kwartel al snel niet lekker meer (heeft hij met veel diersoorten, soms tijdelijk, wild gaat wel steeds goed). Bio kippennekken wil hij wel, maar alleen als ze volledig tot moes gemept zijn, als ze iets minder gemept zijn laat hij het liggen. Hij kauwt er wel wat op, maar heel zachtjes en laat het dan na een half minuutje maar liggen. Hij is intussen volledig gewisseld behalve zijn bovenste hoektanden, daar heeft hij er momenteel vier van :). Spiervlees en orgaan gaan prima.

Mij lijkt dat hij fysiek prima in staat moet zijn om vleesbot te eten, maar het niet snapt of wil eten. Tot voor kort at hij samen met cyc in de keuken, met het idee dat hij dan kon zien hoe het moet, maar dat leverde nogal veel stress op voor cyc en te veel tijdsverlies voor mij aangezien ik er de hele tijd moest naast zitten om cyc weg te houden en joran dan niet door at omdat hij liever wilde knuffelen. Hij eet gerust een dag niet als je hem iets voorzet waar hij geen zin in heeft. Heeft er nog iemand tips? Ik zou het jammer vinden om steeds gemalen voeding te moeten geven.
Door koekje
Ik dacht altijd dat de hoektanden halverwege werden gewisseld. IN dat licht zou hij nog niet uitgewisseld zijn en moeten de kiezen (de barfvermalers) nog. Hier hebben ze ook een tijdje dubbele hoektanden gehad en toen werd er slecht gebarft.
Je zou (nog) eens naar het tandvlees kunnen laten kijken.

Komt daar ook niet uit en is hij over een tijdje zeker helemaal uitgewisseld en gaat het vleesbot eten nog steeds slecht, zul je daar toch je conclusies uit moeten trekken. Ik heb er hier ook 1 die niet wenst te knagen. Prooitjes gaan wel (gelukkig eet de ander geen ratten/muizen), maar echte vleesbotjes zoals een kippennek niet. Zij krijgt dus zelfgemalen prak.
De hoektanden zijn als laatste, de rest is al gewisseld. Het zijn enkel nog zijn bovenste hoektanden en die liggen er binnen een week wel uit denk ik. Voordien dacht ik dat het aan het wisselen lag, maar de hoektanden spelen niet echt een rol bij het eten.

Het is ook gewoon geen makkelijke eter, hij krijgt nu ipv 4 keer per dag 3 keer per dag eten en nu eet hij wel beter, maar hij durft nog steeds wel is een maaltijd nauwelijks te eten en behalve darf en zelf samen gesteld (muv botjes dan) moet hij niet veel weten van de meeste kvv's bandit wild is oké, bandit als het moet, de rest denkt hij niet over. Aangezien hij wat mollig is maak ik er mij intussen al niet meer druk in, hij heeft blijkbaar niet veel nodig.

Ik zou dan enkel vleesbot willen malen, denk aan fazant, wilde eend, bio kip, duif, patrijs,... Gaat dit een beetje vlot met een handmolen er mee rekening houdend dat ik een pols heb waar ik niet veel mee kan (zit door een ongeluk niet meer helemaal in elkaar zoals het moet)?
Door koekje
Handmolen is te doen, maar neem een goede. Niet te groot, niet te klein. Het belangrijkste is een niet te klein maalzeefje. Ik heb een porkert 10 met maalzeefje van 12 mm. Groter eet Ot het niet meer, kleiner is zwaarder malen. Een kleinere porkert raad ik niet aan; ik denk dat het dan te zwaar malen is. Een veel grotere porkert is natuurlijk ook weer zwaarder malen, want dan is de molen zelf meer gewicht om rond te draaien.
Beetje spierballen kweek je er natuurlijk wel van. Gelukkig heeft een mens 2 handen en als het voor het ene handje te zwaar is, gebruik je het andere handje. Of je wisselt de hele tijd af, dan lijf je symmetrisch gespierd  :P
Bedankt voor de tip. Hoe grof is het dan vermalen als je het vergelijkt met een kvv? Heb je er ook meerdere schijven voor?

Zijn ene hoektandje is hij net verloren tijdens het spelen, jammer genoeg heeft hij het ingeslikt, ik had het namelijk graag gehad :(nu ja, nog één kans  :) Eigenlijk wel erg dat hij dat wel inslikt, zit er in de kvv een stukje wat iets grover gemalen is en meneer laat het liggen, maar een hele tand spuwt hij niet even voor me uit. ::)
En de laatste kans is ook verkeken, zijn ander hoektandje is er tijdens heteten ook net uit gegaan en ook doorgeslikt.

Kan ik er dan ook een kleinere maalschijf op zetten? Hij eet qua kvv graag darf, maar laat daar ook wel de wat grovere stukjes bot liggen, nu is dat voor katten kvv vrij grof, maar ik vermoed niet als je met honden kvv vergelijkt en het is natuurlijk niet de bedoeling dat hij botstukjes laat liggen.
Ik heb ooit met de handmolen gemalen met een schijf van 18mm en das echt niet grof te noemen vind ik.
Ik maal nu (elektrisch) nog veel grover...

Ik vond het wel niet te doen, met de handmolen.  Zeker de wilde eendenbouten, daar liep die om de 2 bouten op vast.  Het bot blijft snel rond het mes zitten en er zitten veel pezen en sterk bindweefsel in wild waardoor alles rond het mest blijft vastzitten.
Ale, dat was mijn ervaring.
Eendennekken vond ik ook al veel te hard werk, maar er zijn hier genoeg mensen die dat wel te doen vinden.
Joran eet vleesbot :wiggle: Oké, het gaat nog niet super vlot, maar bio kippenekken en bio kipkarkas eet hij meestal zonder hulp van de hamer. Kwartel (wat ik speciaal voor hem had aangezien het heel makkelijk bot is) is ronduit vergif, dus nu moet cyc die maar opeten. Zaterdag heb ik een nieuwe levering, vleesbot is kip, fazant, duif, konijn en patrijs. Ik ben benieuwd wat hij daarmee gaat doen, partijs heeft hij nog nooit gegeten, de rest kent hij wel, maar dan als spier of gemalen.
Alles gaat vlot en zonder hulp binnen. Fazant ga ik niet proberen, die zijn van oudere dieren en erg hard, dus alleen voor Wolf. De duiven, patrijs, bio kip en bio konijnvoorbenen gaan zonder hulp en met veel smaak vlot binnen. Als hij klaar is met eten komt hij niet de wc uit (hij eet daar) tot ik gezegd heb hoe flink hij toch is en wil hij ook een aai over zijn hoofd.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door