Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Als ik de rekenhulp gebruikt, dan vindt ik het weinig hoor.
Ze zijn bijna 7 maanden, en wegen 4 kg.

Klopt dit dan, is dat overigens het enige voor een hele dag?
Ze eten nu 250 gram KVV

Hoeveelheid: 5% van 4 kilo = 200 gram per dag / 1400 gram per week

Rauw vleesbot 50% : 100gr p/dag
Groentes 0% : 0gr p/dag
Orgaanvlees 15% : 30gr p/dag
Spiervlees 25% : 50gr p/dag

Bekijk dit menu op http://www.barfplaats.nl/rekenhulp/?menu=J5wqU0|kb8BTe
Ze zijn inmiddels alweer wat ouder dan begin juli. ;)
Maar als ze nu 250gr kvv eten, zou ik er nu niet onder gaan zitten.

Zet de barfrekenhulp op 6% of 7% en het percentage vleesbot tussen de 30% en 40%. Met 50% - dit hadden we al gezegd - ga je echt problemen krijgen. En beter wat omhoog bijstellen dan kittens die verstopt zitten!

Edit: Voor mijn seniorpoezels zit ik op 30-32% vleesbot max.
Laatst gewijzigd door Ruisje op ma 13 okt 2014, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Hartstikke bedankt voor jullie hulp, maar ik denk dat ik eerst een combinatie maak van KVV samen met een aantal barf spullen erdoor.
Zodat ik beter weet wat lusten ze en wat niet, want personeel kan wel willen overstappen naar barf, maar voor hetzelfde geld hebben de katten zelf hele andere ideeën er over.  ;)

Organen en spiervlees had ik al is geprobeerd, en dat ging goed naar binnen.
Nu nog verschillende smaken zoals bosduif, hert, parelhoen etc. proberen.

Dan weet ik in ieder geval beter welke smaak lusten ze en wat eten ze, en wat niet.
Dan wordt een menu iets makkelijker om samen te stellen.
Ons kitten van 4 maanden eet net zoveel als de 3 volwassen katten (ong. 150 gram). Hij eet ook hetzelfde! Behalve eendennekken, want die zijn te hart. Maar die kluift hij wel helemaal af! Ik ben zelf altijd van mening dat je goed naar je kat moet kijken. Zeker naar kittens. En zo snel mogelijk van kvv af. Is mijn persoonlijke mening! Ook de kleine kittens kunnen een stuk kipfilet goed aan. En de kleine sardientjes heeft ons kleintje sneller op dan de grote katten :)
Ik vind dat je het aandeel vleesbot in je menu heel hoog hebt en spier heel laag. Ik voer goed bevleesde botten en kom ongeveer op 35%vleesbot, 15%orgaan (10%hart, 5%lever, soms ook nier, maar daar geraak ik niet goed biologisch aan en het zit in de karkassen wat het merendeel van hun vleesbot uitmaakt) en 50%spier. Ik voer wel enkel bio en wild vleesbot, met bio-industrie zal je misschien wel iets meer vleesbot kunnen voeren, maar veel meer zal het niet zijn.

Je kan imo beter met een laag botaandeel beginnen en kijken hoe het gaat dan dat je te hoog begint, daar kunnen ze verstopt van zitten. Kaal botpercentage is ideaal 15%, maar je kan zakken tot minimum 10%. Ik weeg af op vijf dagen en verdeel het dan in dag porties waar altijd spier, bot en orgaan in zit. De hoeveelheid die ze eten zal hetzelfde zijn als met kvv, dus gewoon nog zorgen dat je genoeg diersoorten hebt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door