Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door koekje
Ik ben er voorstander van alles zo groot mogelijk aan te bieden. Zo hebben de tanden zelf ook wat te doen en het biedt algehele bezigheidstherapie. En vermaak voor de mens: leuk om naar te kijken.
Vooral voor vetkleppen en vreetschuren (Noppie lijkt me niet mager) is zo groot mogelijk aanbieden goed.
Door pearlsofpassion
Hier krijgen ze het gewoon in 1 stuk. Als dat lukt met verdelen natuurlijk.  :biggrin2:
Behalve als het erg taai vlees is, dan doe ik het voor Kleintje in iets kleinere stukjes, maar voor de jongens zeker zo groot mogelijk.

Qua bot moet je gewoon eens uitproberen wat hij wegkrijgt, en als het niet lukt, even kijken wat een mepje met de hamer doet.  ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 24 nov 2013, 18:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Door zhiva
pearlsofpassion schreef: Wat je ook kan doen, en wat tussen kvv en barf in zit, is zelf samenstellen maar enkel het bot malen en de rest in stukken voeren. Dat gemalen bot kan je dan prima in portie's van 80gr invriezen. Als je iets voert aan Pixie dat hij ook kan eten, zoals kip of konijn of dergelijke, haal je gewoon 80gr bij haar af (maak haar portie's iets groter bij het portioneren). Als je iets voert dat hij niet kan eten (zoals lamsribben), haal je een gemalen portie (van iets anders dan) voor hem uit. Hij heeft dan misschien iets minder variatie, maar met het spiervlees erbij, varieer je vast nog voldoende.
Dit vind ik dus echt DE tip van de dag! Waarom heb ik dat zelf niet bedacht ???
Door pearlsofpassion
zhiva schreef: Dit vind ik dus echt DE tip van de dag! Waarom heb ik dat zelf niet bedacht ???
;D
Dat weet ik niet. :)

Ik doe het zo al een dik jaar voor Luis. Die verdraagt geen ongemalen vleesbot hebben we gemerkt (krijgt hij maagontstekingen), maar ik heb er zelfs niet aan gedacht hem dan op kvv te zetten. Ipv vleesbot meppen, werd het dan vleesbot malen voor hem en apart invriezen.
Ondertussen eet Kleintje meestal ook mee gemalen bij vb parelhoen en eendennekken. Dat vond zij gemept nog steeds lastig om eten (eend bleef harde stukjes geven), dus maal ik nu maar mee. Is voor iedereen eenvoudiger. Maar spier en orgaan krijgen ze nog steeds gewoon in stukken. Of daar nu een stuk vleesbot naastligt, of een hoopje gemalen vleesbot, maakt voor mij niet zoveel uit. Luis vind het wel heerlijk als hij eens vleesbot kan knagen. Dat kan hij enkel op kip, kwartel en kuiken, maar hij geniet er des te meer van. ;)
Anderszijds, als hij eens spier krijgt dat hij minder lekker vind, kan ik dat fijnsnijden en mengen onder het gemalen vleesbot dat hij wel lekker vind. ;)

Luis blijkt een aanleg tot tandsteen te hebben, dus geef ik zoveel mogelijk hele stukken waar hij op moet knagen. Als ik hem kvv zou geven, zou hij heel snel serieuze tandproblemen krijgen. Dat denk ik wel.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op zo 24 nov 2013, 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Door TMG1961
Noppie heeft net zijn eerste kleine stukje echte barf gehad. Pixie heeft kipkarkas vandaag en heb Noppie klein stukje van de ribbetjes gegeven. Heeft ie rustig en netjes gekauwd
Door tomcat
Voor onze kater Tom hak ik kipkarkas/konijnkarkas, eendkarkas en parelhoenkarkas gewoon in stukken van plm 50 gram (Tom eet niet zo veel). Eendkarkas mep ik soms nog wat na maar het overige knaagt ie 6 keer per week met smaak naar binnen hoor. Kleine stukken hakken went snel hoor. Spiervlees krijgt ie ook in zo groot mogelijke stukken. Alleen paard snijd ik iets kleiner omdat ie het anders niet wegkrijgt, dat is kennelijk te taai ofzo. Grote stukken paard laat ie liggen, kleine stukjes eet ie gewoon op. Katten KVV vind ik over 't algemeen stinkend duur, barfen is echt veel voordeliger. Zeker als je toch al groot inkoopt vanwege Pixie.

Ninin
Door TMG1961
Noppie heeft vanochtend z'n eerste kippennek gehad. Heb de nek wel eerst even met vleeshamer bewerkt maar meneer heeft hem helemaal opgegeten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door