Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ja, ben er erg gelukkig mee. Bleek dus duidelijk de kalkoenvlees waar ze aan moest wennen. Nu zat er ook wel veel kalkoenvlees in (3 kilo op 10 kilo mix) dus ik ga de volgende keer iets minder indoen zodat het wat smakelijker is voor haar.

Blijft grappig dat ze moest wennen aan iets simpels als kalkoen terwijl fazant en andere soorten wild geen problemen opleveren. Katten  ::) :biggrin2:.

Hoewel ik niet mag klagen met mijn drie, over het algemeen zijn het flinke eters.
Lelie schreef: Blijft grappig dat ze moest wennen aan iets simpels als kalkoen terwijl fazant en andere soorten wild geen problemen opleveren. Katten ::) :biggrin2:.
Mijn Miep eet ook liever wild als kweekvogels
Ok, ik heb weer even jullie hulp nodig. De reden waarom ik oa. zelf ben gaan malen is omdat mijn poes dus krijtpoep kreeg van kvv.

Ik ben dus express redelijk laag in vleesbot gaan zitten (35 procent), maar haar poep is nog steeds niet zoals ik het zou willen. Het is wel beter dan op de carnibest, maar er zitten nog stukjes krijtpoep in.
Het lijkt wel alsof haar darmen moeite hebben om de ontlasting te mengen, want één stuk is dus redelijk oke (wel droog) en ander stuk is krijtpoep.

Mijn vraag was dus: zou dit iets medisch kunnen zijn? Haar darmen die bot moeilijk verwerkt krijgen of zoiets? En kan het kwaad om nog lager in bot te gaan voor de volgende mix (bijvoorbeeld 30 procent), ivm de mijn andere katten?

De jongens hebben prima ontlasting overigens.
Door Martine-Tom
Ik heb eigenlijk geen idee hoeveel bot er in cb zit. Ik zou het geloof ik gewoon eens proberen, zomaar iets spier toevoegen en zien hoe ze het daarop doet. En dan langzaam het bot opbouwen. Ik heb het hier ook wel eens hoor, dat ze poederpoep hebben  :biggrin2:
Maak me er meestal niet zo druk om, zolang er maar poep komt vind ik het goed :biggrin2:
Ik weet niet meer of het je al eerder is gevraagd, maar zijn de stukjes krijtpoep die je ziet echt wit / grijs, of zijn ze misschien licht geel?

Ik had van het voorjaar een discussie met mijn Schatzi, omdat Mowgli's drollen licht van kleur zijn. Mijn Schatzi vond dat het krijtpoep is, maar ik vond van niet, omdat Mowgli op dat moment veel kleine dieren (gevogelte) kreeg en maar weinig rood vlees. Camera gepakt, foto gemaakt en op BP. De drollen waren licht geel, en ook de mede BP-ers vonden het geen krijtpoep. De drollen verpulverden ook niet en het bleek dat de katten van enige mede BP-ers ook licht gekleurde drollen draaien.
Krijtpoep is wit naar mijn weten. Hier hebben de katten weleens een gemêleerde drol -- bruin met een stukje of streep beige-geel achtig. Verpulverd niet, dus ik ging er eigenlijk altijd vanuit dat dat misschien door de witte en rode vleessoorten kwam.
In het begin met zelf samenstellen en malen voor de katten had ik nog weleens een drol met veel wit, die ook van binnen echt witte poeder was.
Lelie schreef: Ok, ik heb weer even jullie hulp nodig. De reden waarom ik oa. zelf ben gaan malen is omdat mijn poes dus krijtpoep kreeg van kvv.

Ik ben dus express redelijk laag in vleesbot gaan zitten (35 procent), maar haar poep is nog steeds niet zoals ik het zou willen. Het is wel beter dan op de carnibest, maar er zitten nog stukjes krijtpoep in.
Het lijkt wel alsof haar darmen moeite hebben om de ontlasting te mengen, want één stuk is dus redelijk oke (wel droog) en ander stuk is krijtpoep.

Mijn vraag was dus: zou dit iets medisch kunnen zijn? Haar darmen die bot moeilijk verwerkt krijgen of zoiets? En kan het kwaad om nog lager in bot te gaan voor de volgende mix (bijvoorbeeld 30 procent), ivm de mijn andere katten?

De jongens hebben prima ontlasting overigens.
Hier zijn het ook 'gemarmerde' drolletjes. Zolang ze niet steeds moeten kreunen om het eruit te krijgen, zou IK niet denken dat er iets mis is. Zelf voeg ik om die reden spiervlees toe aan de kvv. Hier deden beiden en doet poes nú het goed op +/- 15 procent bot.
koekje schreef: Combikleur-drollen komen ook als ze niet constant hetzelfde eten. Ik merk dat de drollen van Sien (eet barf gewoon ongemalen) meet combikleur zijn dan die van Ot (eet gemalen).
Aha!! Dan zijn die combidrollen van Bubbles en Gucci :biggrin2: Die eten 3 dagen per week ongemalen!
Jacoba schreef: Hier zijn het ook 'gemarmerde' drolletjes. Zolang ze niet steeds moeten kreunen om het eruit te krijgen, zou IK niet denken dat er iets mis is. Zelf voeg ik om die reden spiervlees toe aan de kvv. Hier deden beiden en doet poes nú het goed op +/- 15 procent bot.
Hier allemaal senior poezels (jongste is 10) en ook hier krijgen ze maximaal 30% vleesbot (15% kaal) en Ruis zit zelfs nog een procent of 2 à 3 lager.
Bij kleine krijtkeutels kreunen ze meestal ook niet hoor, maar ik zou bij krijtpoep zeker wel het botpercentage verlagen.
Waarom ik denk dat het krijtpoep is, is omdat de drollen dus wittig zijn en echt keihard en kurkdroog. Ik krijg ze met moeite in twee gebroken.

Ik heb haar maar 1 keer zo'n drol zien maken, en toen had ze er wel iets moeite mee, maar niet kreunen gelukkig. Het is moeilijk om haar te bekijken, ze poept vooral 's nachts en is heel erg stil in de bakken met kap (daarna graaft ze wel, dan word ik soms wakker maarja dan is het al te laat  ::) ).

Als ik eraan denk de volgende dagen maak ik er een foto van, als ze nog één maakt.

Dank jullie voor de posts in ieder geval.
zo gister avond mijn voorraad kvv even flink aangevuld, 15 kilo gemalen  :o
Was wel inschattings foutje dacht dat ik voor 5 kilo eruit had gehaald  :biggrin2:
maar goed komt wel op met de rest wat ik al had, vriezer ligt zo goed als vol met kvv
nog wel wat reserve vleesbot en orgaan ,geen spiervlees meer voorlopig even genoeg gemalen,
Ik denk dat ik wel zo 50 kilo heb liggen  :o
De molen heb zeer goed zijn werk gedaan super ding  :D
Ik dacht ik doe hier even een updatje, misschien leuk voor de mensen die zoveel advies hebben gegeven aan me.

Het gaat heel goed hier met het vlees, ik ben heel blij met de keuze die we gemaakt hebben, hoewel het hakken en malen nou niet bepaald een hobby is van me, en al zeker niet van vriend, die volledig achter het idee staat, maar een als vegetariër valt het hakken van karkassen hem toch niet zo gemakkelijk.

Poes blijkt een vast ritme te hebben met nieuwe mixen, die weigert ze 1 dag, begint er dan met lange tanden aan en eens ze gewend is aan de smaak is het geen probleem meer. Gekke meid. Haar poep gaat ook de goede kant op, ik hou het botpercentage wel lekker laag en er gaat flink wat psyllium doorheen per dag.

De kleine is niet meer zo klein, hij is nu ruim zes maanden en lijkt zo langzamerhand zijn grote broer en zus in te halen kwa gewicht en postuur . Hij eet eigenlijk alles wel goed. En veel  :o .

En meneer de kater is nog altijd dezelfde, vreet alles wat los en vast zit. Hij waardeert ons harde werk misschien wel het meest, de lieverd. Hij krijgt regelmatig een nek erbij, hij is de enige die wil knagen en ook de enige met gevoelig tandvlees, dus dat past goed samen gelukkig.

De jongens eten eens per week een kuiken. Poes wil er niets van weten, ook niet van ei. Ze lijkt er niet onder te lijden  ;).
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door