Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Martine-Tom
Jotoma schreef: @martine tom: als je werkt met vers vlees, is dat iets anders dan een product die uit de fabriek komt en bewerkt is zodat de kwaliteit nagenoeg altijd gelijk is. Daarnaast is dit niet de eerste keer dat ze op carnibest braken, kip en kalkoen spuugt 1 van mijn katten ook uit. Verder smuldier en nog een ander merk geprobeerd (kan even niet op de naam komen), maar op CB deden ze het 't beste. Het is dus niet specifiek carnibest, en wat ik niet weet is of er dus ook bacterien voor kunnen komen in vers vlees, waar ze niét tegen bestand zijn en is dit dan wat er nu gebeurd is? Dat is wat mij aan het denken zet. Ik ben er dus wat minder van overtuigd, dat de katten die bacterien kunnen verwerken.
Ik weet nog niet zeker of ik wil stoppen, het is niet de eerste keer dat het tegenzit, maar inmiddels al 1,5 week lang braken door medicijnen heen en de ontlasting zo dun al water, 4 dierenartsbezoekjes (dus een hoop stress) en dat maakt wel dat ik extra nadenk over in dit geval het voer. Ook van brok en natvoer ben ik niet overtuigd, dus op dit moment heb ik geen idee wat ik ze moet gaan voeren als ze weer beter zijn.

Ik denk dat het alleen maar goed is dat ik bewust bezig ben met wat er met mijn katten gebeurd en probeer te onderzoeken wat de oorzaak is. Het voer is daarvan een mogelijkheid. Als jij als mens een keer enorm ziek bent geweest van eten, ga je dat zelf ook niet zo gauw weer eten omdat je wil voorkomen dat het een tweede keer weer gebeurd. Ik probeer dus in te schatten of het wél een bacterie uit het eten is geweest en hoe groot de kans is dat dit ons weer gaat gebeuren.
Als ik ziek word van vis eet ik die vis niet meer, ik ga niet gelijk over op magnetron maaltijden ;)
Smuldier is voor katten trouwens niet echt geschikt vind ik..als bijvoeding prima maar niet als hoofdvoeding.
Door Jotoma
Nee, daar heb je gelijk aan. Om natvoer met 80% vlees een magnetron maaltijd te noemen, vind ik behoorlijk overtrokken.
Jammer dat je geen reactie geeft op de andere vragen. Ik ben niet op zoek naar een discussie over wel/geen kvv, maar naar een mogelijk oorzaak en hoe ik daarmee om kan gaan.
Door fem fatale
Het is in theorie mogelijk dat er een verkeerde batch bij je KVV zat en dat ze daar zo ziek van werden,  (al is het opmerkelijk dat ze het dan wel opaten, meestal weten katten feilloos wanneer dat niet meer kan) maar dan vind ik 1,5 week wel erg lang. Voedselvergiftiging bij mensen duurt meestal maar een dag of 2 toch? En katten kunnen op dat gebied echt wat meer hebben dan mensen.

Krijgen ze nu nog steeds AB? Als het een virus is, dan doet AB natuurlijk niets en kan het wél voor braken en diarree zorgen, maar zomaar stoppen kan natuurlijk ook niet.

Toen mijn Plien heftige niesziekte had als jong kittentje, heb ik haar A/D voer gegeven van de DA, en dan iedere 1,5 uur 1 theelepel, dat hield ze goed binnen. En omdat het zo stinkt lusten ook zieke katten het.
Als ze nu nog steeds zo ziek zijn zou ik beginnen met krachtvoer, AD of convalence support of wat je DA maar heeft, zodat ze minder binnen hoeven te houden en de maag en darmen niet teveel velaar worden. Maagbeschermer erbij, AB afbouwen en dan probiotica erin, want zolang de darmflora aangevallen wordt, zullen ze last blijven houden.

Daarna pas weer verder kijken lijkt mij, eerst maar eens beter worden.
Door Martine-Tom
Jotoma schreef: Nee, daar heb je gelijk aan. Om natvoer met 80% vlees een magnetron maaltijd te noemen, vind ik behoorlijk overtrokken.
Jammer dat je geen reactie geeft op de andere vragen. Ik ben niet op zoek naar een discussie over wel/geen kvv, maar naar een mogelijk oorzaak en hoe ik daarmee om kan gaan.
Nee hoor, magnetron is kant en klaar bewerkt en blik ook, voor mij ongeveer gelijk ;)
Andere vragen heb ik geen antwoord op, ik heb geen idee of het door bacterien uit CB komt en zo ja welke dat zijn en wat je daaraan moet doen....

Het is ook niet als kritiek bedoelt, maar ter relativering, ik snap heus wel dat je wil dat ze beter worden, het zou alleen jammer zijn als je vers helemaal aan de kant zou schuiven, uiteraard blijft dat wel je eigen keus :)
Door Jotoma
Bedankt voor je reactie en het meedenken, daarmee kan ik wat meer mee. De CB aten ze ook nog gewoon sinds het braken, dus ik vind het een goed punt die je aangeeft dat als het de CB was, ze die waarschijnlijk ook niet meer aten. Ik denk zelf niet aan voedselvergifting, inderdaad om het al 1,5 week is. Ik weet ook niet of er een bacterie is waar ze zo ontzettend door van de leg kunnen zijn..

AB krijgen ze nog niet. Ik wil dat niet zo maar gaan geven. Ze krijgen alleen druppels tegen de misselijkheid en het braken, daar is tot dusver gisteravond nog doorheen gebraakt. Opvallend is wel dat wanneer de druppels uitgewerkt zijn, er gelijk gebraakt werd, gisteravond is dit niet gebeurd. De medicijnen waren 2 uur uitgewerkt, voordat ik de volgene dosis kon geven. DA denkt niet aan een virus, omdat daar geen verdere symptomen naar zijn (geen koorts, geen diaree.. diaree kwam pas toen ik ging wisselen van CB naar spiervlees deze week).

Ze krijgen nu Hill's i/d, dat is medicinaal, daarna kunnen we overgaan op a/d. Ik zag echter dat hier os varken (!), graan en mais inzit, dat gaat 1 van onze poezen vanwege allergie niet verdragen. Overigens na het eerste beetje Hill's, ook gelijk weer aan de dunne.

Kan je nog toelichten wat je bedoelt met maagbeschermer en darmflora die aangevallen blijft worden? DA sprak ik vanmorgen en we kijken even aan hoe het vandaag gaat. We kwamen tot 3 opties; van degene die nu de meeste last heeft toch bloed afnemen d.m.v. sedatie, ontlasting op kweek zetten of aan de antibiotica en daarna aan de probiota.
Daarmee ben ik lost; optie 1 betekend 4e ritje (stress) naar DA en is de kans aannemelijk dat de waardes m.b.t. organen niet goed zijn. Optie 2 lijkt me dan beter qua bacterien, parasieten etc. Optie 3; antibiotica er zo maar in stoppen, daar houd ik persoonlijk niet van. Ik vind het niet 'baat het niet, schaadt het niet' en gezien alles al zo van slag is, durf ik dit ook niet zo goed aan. Het zou een antibiotica alleen voor de maag/darmen zijn, maar ik sta er niet 100% achter.
Dus eigenlijk heb ik geen flauw idee wat we nu als volgende stap moeten doen :(

@martine-tom: ok, ik voelde me wat aangevallen. Ik wil vers niet aan de kant schuiven, maar dit wil ik ook niet nog een keer, dus verdiep ik me erin hoe het anders kan. Of dat een ander merk kvv wordt of nat, daar ga ik over nadenken als ze weer herseld zijn.
Door Martine-Tom
Jotoma schreef: @martine-tom: ok, ik voelde me wat aangevallen. Ik wil vers niet aan de kant schuiven, maar dit wil ik ook niet nog een keer, dus verdiep ik me erin hoe het anders kan. Of dat een ander merk kvv wordt of nat, daar ga ik over nadenken als ze weer herseld zijn.
;)

Eventuee; zijn er ook zetpillen die je kan geven en de da kan ook een spuit geven tegen misselijkheid...
ALs ze zoveel spugen dat ook pillen meekomen word het lastig om die te geven natuurlijk... :-\
Door fem fatale
Als ze aan de AB zitten, wordt de darmflora ook aangevallen, AB doodt echt alle bacterien, vandaar dat je dan vanalles moet doen om de schade te beperken. Goed dat ze daar niet opzitten dus.

Volgens mij bestaan er ook prikken tegen braken en die werken een paar dagen. Maar dan moet hè weer terug met beide katten. R het

Ik vraag me af of dit iets is wat zichzelf in stand kan houden? Dat de boel geïrriteerd raakt door het braken en de diarree en dat daardoor voedsel moeilijker blijft?

Als A/D niet kan, kan Royal Canin Convalence support misschien wel? Dat is echt astronautenvoer, superlicht verteerbaar.
Door Jotoma
Dank nu snap ik het. De medicatie krijgen ze met druppels (vloeibaar) over het voer (hills i/d). Overigens hebben ze maandag ook beide een prik gekregen met o.a. ontstekingsremmer die 12u moet werken. Maar we zijn inmiddels alweer even verder.
Er wordt niet veel gebraakt en het lijkt alleen nog 1 kat te zijn, max 2x per dag.

We hebben voor 5 dagen hills, daarna was het de bedoeling om weer 'gewoon' te gaan voeren. Mits ze natuurlijk beter zijn, anders blijven we nog even bij de i/d.
Ik weet ook niet hoe lang we die druppels mogen geven, het kan nu van DA nog, maar ja we geven het al 1,5 week. Lijkt me ook niet bevorderlijk.

Inmiddels blijf ik me orienteren op ander vers vlees, brok vind ik niet zonder granen (behalve orijen, maar die vind ik veel te prijzig) en ook de prijzen voor natvoer als almo nature vind ik erg prijzig. Zeker gezien er mij teveel toegevoegd spul in zit. Enerqique hebben we ook wel gegeven, ik las hier dat dit voor katten ook kan, maar op CB deden ze het toch beter. Haaksbarf kunnen we hier ook krijgen bij de Jumper, wellicht is dat nog een optie. Barf zie ik niet zitten omdat 1 van de katten vogelvlees voornamelijk uitkotst en ik het met bijv. rund ook te duur vind worden.
Door flin
t is mij niet helemaal duidelijk wat ze aan meds gekregen hebben, je hebt t over druppels, spuit en ontstekingsremmer (nsaid?)
daarnaast is de voorgeschiedenis niet bekend? zijn ze onlangs ingeent, is er een virus in de buurt? heb je blommen/planten staan waar ze van kunnen knabbelen? dat soort dingen.........

maar ok, ik hoop dat je de werkelijke problematiek kan achterhalen

persoonlijk zou ik nu wat vlees koken, paard/lam/..  (je kookt de eventuele) bacteriën kapot, rauw lamshart (voor menselijke consumptie) is ook wel bij de slager (in de vriezer) te vinden, dit werkt ook vaak helend en veel katten vinden dit heerlijk,
en nee, dit is geen kompleet menu, mocht je daar over inzitten, zijn er verschillende vitamine/.. preparaten in de handel om dat voor strax op te vangen
eerst maar herstellen! sterkte!
Door Jotoma
Qua voorgeschiedenis; enten hoeft in december pas weer, ontwormen/ontvlooien voor t laatst in juni, kattenproof huis dus geen planten en chemische huishoudartikelen zitten buiten bereik. Hoe weet ik of een virus in de buurt is? DA denkt niet dat dat t is.

Medicatie: druppels tegen braken, pasta tegen diaree, 3 prikjes (zo uit mn hoofd 1x misselijkheid, ander ben ik ff kwijt en gister ontstekingsremmer).

Ik blijf nu nog de hills geven ter ondersteuning, eerst beter en dan pas weer wisselen van voer. De boel is al genoeg van slag.

In het kader van een andere kvv: iemand nog een voorkeur voor bandit, BARF kvv of juist iets heel anders?
Door Mowgli
Na je tweede uitleg begrijp ik het e.e.a. meer. Ik ga met Flin mee en zou ook vlees koken totdat gemoederen weer zijn bedaard, of een graan-vrij stinkbl*k nemen. Nadat Mowgli een zware buikoperatie had, hebben wij hem de eerste tijd ook een graanvrij stinkbl*ik (Carni) gegeven, en daarna gekookte vleesjes en gebakken levertjes en dat langzaam aan weer rauwer laten worden tot hij zijn zelf gemalen barfprak weer kon eten.
Door Jacoba
Jotoma schreef: Ze krijgen nu Hill's i/d, dat is medicinaal, daarna kunnen we overgaan op a/d. Ik zag echter dat hier os varken (!), graan en mais inzit, dat gaat 1 van onze poezen vanwege allergie niet verdragen.
In vrijwel alle varianten van Carnibest zitten rijst, olie en een premix. Rijst is graan...
Er zijn verschillende merken kvv's die niks van dit alles bevatten. Dan voer je dus puurnatuur vlees, bot en orgaan!
Info o.a. te vinden op http://www.voerwijzer.com.
Door Jotoma
Dan ga ik in elk geval na de hills eerst gekookt vlees geven en daarna weer over op kvv, maar geen carni.
Ik ben er nog niet uit welke, maar ik ga eens neuzen bij de link van Jacoba!

Inmiddels sinds maandagavond geen spuug meer gevonden. We gaan voor de zekerheid van 3 dagen ontlasting bewaren wat eventueel op kweek kan. Wat een vies werkje om uit de bak te halen en het grit eraf te halen. Brr
De kat die als laatste slechte ontlasting had en nog braakte, heeft sinds dinsdag niet meer gepoept. Hij plast alleen heel veel, maak me daar wel wat zorgen om. Bespreek t vanavond nog met DA
Door frodo quin
Hopelijk zijn ze snel beter, ik zou me ook zorgen maken als mijn katten zo ziek zijn.

Katten kunnen goed om met de bacteriën in rauw vlees, wat je kan mij niet wijsmaken dat er maar uitzonderlijk bacteriën inzitten en als ze er niet mee zouden om kunnen waren alle katten op dit forum de hele tijd ziek, maar misschien zat er iets tussen wat niet meer goed was of is er een rol niet goed bewaard, maar ik zie dat niet als een reden om geen vers te voeren. Er zijn ook al dieren gestorven door besmette brok (en die hebben dan niet het zure maagmilieu van een versgevoerde hond of kat om hen te beschermen) en dat hoeft niet te willen zeggen dat de fabrikant dan niet deugd, er kan altijd iets mis gaan. Helemaal veilig is voeding nooit.

Wat ik als leek wel zou verwachten is dat ze dan niet zo lang ziek zijn, zoals eerder al gezegd is bij een mens duurt een voedselvergiftiging ook niet zo lang. Ik zou dus in eerste instantie niet aan de voeding denken maar uitsluiten kan je natuurlijk ook niet.

Ik begrijp dat je niet meer op je gemak bent om carnibest te voeren, er zijn nog veel goede merken kvv die je kan uitproberen, dus het hoeft geen probleem te zijn, maar alhoewel ik zelf carnibest niet zou kiezen als kvv denk ik niet dat je je meer zorgen moet maken dan met ander voer, of het nu kvv blik of brok is.

Wat betreft overgeven ik lees het ook wel is vooral bij katten die net overgaan (sommige katten hun maag moet daar blijkbaar wat aan aanpassen), bij schrokken en bij intollerantie tov een bepaalde diersoort. Zelf heb ik ervaring met een kat die vaak overgeeft, op brok minstens wekelijks op rauw een stuk minder en dan meestal omdat ik wat later eten gaf en hij misselijk wordt als hij honger krijgt (hij gaat dan soms ook planten eten). Mijn andere kat geeft nooit over, maar in het begin dat hij rauw at wou hij alles zo snel opeten (zodat niemand het kon afpakken) dat hij zijn spiervlees in één keer doorslikte en dat kwam er dan onmiddellijk weer uit. Zo een paar keer na elkaar tot hij dan toch de tijd nam om het in stukken te bijten.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door