Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Dat slijpsel dat uit de molen komt ben ik toch ook niet happig op.

Ik heb een tijdje met de handmolen soms gehad, als het vlees te veel vast kwam te zitten.  Ik heb op een keer gepresteerd om de wokkel (spiraal) stuk te draaien en toen ik een nieuwe kreeg, paste mijn grootste schijf niet meer goed. Als ik die erop zette, kreeg ik ook zwart.  Als je goed keek zag je dat het gaatje in die schijf net een tikkeltje minder in het midden lag. Maar echt maar een klein beetje, maar met die nieuwe wokkel ging het dus niet meer.

Met de elektrische molen heb ik dat niet (tenzij rond de centrale as, maar dat dep ik gewoon op met een keukenpapiertje, en het komt niet in het vlees terecht). Die zit gewoon goed in elkaar, geen zwart slijpsel.  Ik had er wat schrik van bij de schijf van Cindy, maar nee, hij doet het prima.  Tenzij het echt vast komt te zitten met een kleinere schijf natuurlijk. Als het echt ophoopt rond het mes, dan krijg je zowiezo slijpsel als je bot maalt.  Gewoon van het schuren van het bot tegen de randen.
Even alles uit elkaar halen is dan het enige dat helpt. Vandaar dat ik ook zo blij ben dat ik de schijf van Cindy heb, veel minder ophopingen mogelijk.  Met de grootste die er standaard bij zit, kreeg ik het een keertje al bij eendennekken.  ::)

Ik denk niet dat het lood is, maar wel dat het een metaal is, en daar ben ik zowiezo niet happig op.  Als ik er last van had, viste ik het zwarte vlees er tussenuit...
Zaniematsu schreef: Heb jij je molen weggegooid? Ik las ook je loodvergiftiging bij Mowgli! Wat kwam er uit de uitslag? (even oftopic vraagje tussendoor)
Kwam het door de molen? Ik heb ook deze molen en heb ook die zwarte troep. Maar volgens mij meer bij het mes.
Ik moet me even bedenken of ik daar wel 10 kg fazantkarkas door heen wel draaien .....
Ik heb destijds de Westmark meteen weggegooid en uiteindelijk een Porkert 32 besteld en daarmee zonder problemen gemalen. Maar zoals ik al schreef, je moet heel erg goed opletten dat je de molen goed in elkaar zet.

Ik wil benadrukken dat de loodvergiftiging bij Mowgli niet door de handmolen kwam

Zoals POP al schreef, is lood te zacht om voor een handmolen te gebruiken en is het zelfs verboden bij de wet lood te gebruiken in keukengerei. Het is niet voor niets dat jagers geen loodhagel meer mogen gebruiken.
Zaniematsu schreef: Misschien was het een ander vergif?
Nee, het was geen ander vergif. We hebben dat splintertje lood wat uit Mowgli's darm kwam door de da naar het laboratorium laten sturen en laten onderzoeken. Het was echt lood.

Edit: Ik ben uiteindelijk op de Jupiter overgegaan omdat de Porkert 32 enorm zwaar was. Ik had moeite om hem zelf op de houten plaat die wij daarvoor gebruikten vast te schroeven, omdat ik de gaatjes van de Porkert niet gelijk kreeg met de voorgeboorde gaten in de plaat. Dat moest mijn vriend iedere keer doen. Omdat ik een pietlut ben, was ik na iedere vleessoort de slak, het maalhuis, de schijf en het mes af. Dat ging dus niet met de Porkert 32, omdat ik meestal op vrijdag avond ging malen als mijn vriend niet thuis was. De JUpiter werd mij per toeval in de schoot geworpen bij Ebay. Hij stond er voor 200,00 Euro als directe koop en in een opwellinh toen meteen gekocht.
Laatst gewijzigd door Mowgli op za 19 okt 2013, 15:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus toch wel een loodvergiftiging zoals het vermoeden al meteen was.... Waar kwam dat lood vandaan? Van geschoten wild? Of van de renovatie destijds van jullie huis/balkon?

Is Mowgli helemaal hersteld van de loodvergiftiging?

Groetjes Linda

ps.... het is dat ik ze wil laten barfen, dus ik wacht het nog even af en bedenk ondertussen alle mogelijkheden.......Als het gebit er uit moet heb ik geen keus meer en zal ik wel over moeten op zelf malen of kvv.
Het meest belangrijkst vind ik het malen van fazantkarkassen en parelhoenkarkassen, ook kipkarkassen kan ik er dan meteen voor gebruiken.
Zaniematsu schreef: Dus toch wel een loodvergiftiging zoals het vermoeden al meteen was.... Waar kwam dat lood vandaan? Van geschoten wild? Of van de renovatie destijds van jullie huis/balkon?

Is Mowgli helemaal hersteld van de loodvergiftiging?
We vermoeden dat het van de sanering van onze buitenfassade en balkon is gekomen, of door een gals in lood balkonscherm 1 etage hoger in ons buurhuis. Daar was een glasplaat kapot, dat moest gerepareerd worden. De malloot die het kwam repareren, heeft eerst met een hamer alle glasplaten kapotgeslagen waardoor er splinters op ons balkon zijn gekomen. Misschien was er ook een stukje lood bij. Wij hebben geprobeerd alles weg te zuigen met de stofzuiger, maar ja, je ziet niet altijd alles.

Als het door het eten van wild was gekomen, hadden er meer loodsplinters gevonden moeten worden. Op de röntgenfoto was maar 1 splintertje te zien.

Mowgli is er gelukkig weer helemaal bovenop gekomen.

Zolang je katten willen / kunnen barfen zou ik ze lekker op barf laten. Malen kan altijd nog als de tijd ervoor gekomen is.
Heftig hoor met Mowgli. Gelukkig is het goed afgelopen!

Hier wilen ze niet echt barfen, ik hak het nog steeds voor, al het bot. Het harde bot zoals van fazant enzo heb ik moeite mee om te hakken.
Vandaar dat ik een oplossing zoek.  Voorlopig blijf ik hakken en houd ik de fazant en parelhoen erg beperkt.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door