Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Mowgli
JoJ schreef: Maar goed dat ze zo lief en onschuldig kunnen kijken :D
Maar ze zijn toch ook altijd zo lief en onschuldig??? ::) :biggrin2:
Door Puur
Ik val hier maar even binnen ipv. een nieuw topic aan te maken, vraag is ongeveer hetzelfde.
Ik geef al meer dan een jaar KVV van Bibi, wissel per rol af met natuurmix en beefmix.
Daarbij had ik nog wel altijd brokjes staan.. laatst naar de dierenarts geweest omdat ze ontstoken tandvlees had, als het terugkomt moet ze een gebitsbehandeling maar dat wil ik liever niet ivm. stress ed, dus direct gezocht waar katten goed op moeten knagen en zo de tanden schoner blijven. Uitgekomen bij kippennekjes en daar smult ze van!
Maar natuurlijk wel eenzijdig naast de kvv en de verhoudingen worden dan uit zijn verband gehaalt.
Als ik het goed heb is kippennek orgaanvlees? 
Waar kan ik dan nog mee afwisselen in een week waardoor de verhoudingen in die week weer kloppen?
Ik heb helaas geen hele grote vriezer, het bovenste plankje is voor de kat ;) Wel de reden om niet voor kuikens te gaan, dat past niet.

Doel is om haar dan ook direct van de brokken af te halen, natuurlijk. :)
Door Shanti en co
Een kippennek is vleesbot, ik weet niet hoeveel je er per week wilt voeren maar als je er 1 pw voert hoef je je menu niet aan te passen. (als ze er goede ontlasting op heeft)
Als je er meer wilt voeren kun je er spiervlees (bijv kipfilet of rundvlees uit de super) en een beetje orgaan (smuldier hart uit de super) bij geven.

Kuikens kun je per kg kopen, ik krijg ze altijd als een vrij plat pakket van A4 formaat binnen. Past dat ook niet?
Door Puur
Bedankt! :)
Helaas niet, dan ik de Bibi rollen niet meer kwijt.
Ik had bij de poelier ook kippenhartjes ed. gezien dus dinsdag maar weer even heen :)
Door JosJ
Wat leuk om hier aansluiting te zien over dezelfde plannen.

Behalve aanloopprobleempjes, vooral het zeuren om meer (ongemalen) voer, ging het plan hier vrij gemakkelijk door, en zitten de katten hier nu op een combinatie van ’s morgens kvv en ’s avonds barf.
Ik wil graag een week laten zien, niet iedere week is precies zo, wat ik ik mij vooral nog afvraag is of het orgaangedeelte goed is. (ze vinden dat erg lekker)

Per kat (vrij actief, plusm 4 kilo) (ongeveer):

Ma ochtend:
Lammix (Carnibest) 80
Ma. avond:
Rundvlees 80
Ma  nacht:
Runderhart 20

Di ochtend:
Gemalen parelhoen (Degomeat) 80
Di avond:
Parelhoenkarkas 70
plus restje gemalen parelhoen 20
Di nacht:
Kalkoenhart 20

Woe ochtend:
Gemalen konijn (Barfmenu) 80
Woe avond:
Konijnkarkas veel vlees 70
Woe nacht:
Konijnnier/lever 20

Do ochtend:
Gemalen zalm (Degomeat) 70
Do avond:
Kippennek 80
Do nacht:
Kippenhartje 20

Vr ochtend:
Kip/rund (Natuurvoer Carnibest) 80
Vr avond:
Eendagskuikens 70
Vr nacht:
Kippenlever 20

Za ochtend:
Gemalen eend ( Barfmenu) 70
Za avond:
Kalkoenfilet 80
Za nacht:
Kalkoenhart 20

Zo ochtend:
Sardientjes in tomatensaus(JohnW) 90
Zo avond:
Kwartel 80
Zo nacht:
Konijnhart 20
Door pearlsofpassion
Puur schreef: Bedankt! :)
Helaas niet, dan ik de Bibi rollen niet meer kwijt.
Ik had bij de poelier ook kippenhartjes ed. gezien dus dinsdag maar weer even heen :)
Blijf je, zolang je nog niet helemaal ingelezen bent in barf, wel nog voornamelijk kvv voeren? In kvv zit meestal al vrij veel orgaan (zeker hart), dus zou ik zeker eens kijken of je niet een stukje spiervlees kan geven ipv orgaan. Of eens een kwarteltje halen bij de poelier. Dat kan je gerust op een dag geven en dan de kvv eens weglaten. Of opdelen en verdelen over de dagen, dat maakt niet uit.
Beetje duur, maar ja, dat heb je natuurlijk, zonder vriesruimte. ;) Eerlijk gezegd, samenstellen, zelfs al wil je maar een beetje barfhapjes geven, zonder vriesruimte is wel heeel erg lastig... :-[

Maar zeker eerst grondig inlezen voor je verder gaat hoor. Zodat je goed weet wat barfen precies inhoudt en waar je op moet letten.
Door Puur
Misschien mis ik iets maar ik heb geloof ik nergens gezegd dat ik over wil op Barf? :) (En ik heb wel vriesruimte, alleen niet veel.)
KVV blijft hoofdmenu, maar gezien ik dr graag een paar keer per week wil laten knagen op een kippennekje zoek ik dingen erbij waardoor de KVV niet uit zijn verband wordt gehaalt. :)
Haar ontlasting was eigenlijk wat te stevig, heb al meerdere keren gelezen dat orgaan laxerend werkt, daar kan ze wel wat van gebruiken dus, zal misschien in Bibi niet heel veel zitten.
Spiervlees kan ze met mij 'mee'eten, ik eet voornamelijk kipfilet en rundergehakt namelijk :P

Ik ben iemand die zeer goed ernaar blijft kijken hoe het dier het er op doet, don't worry :)
Het zal goed kijken en waar nodig aanpassen worden.
Door pearlsofpassion
Puur schreef: Misschien mis ik iets maar ik heb geloof ik nergens gezegd dat ik over wil op Barf? :) (En ik heb wel vriesruimte, alleen niet veel.)
KVV blijft hoofdmenu, maar gezien ik dr graag een paar keer per week wil laten knagen op een kippennekje zoek ik dingen erbij waardoor de KVV niet uit zijn verband wordt gehaalt. :)
Haar ontlasting was eigenlijk wat te stevig, heb al meerdere keren gelezen dat orgaan laxerend werkt, daar kan ze wel wat van gebruiken dus, zal misschien in Bibi niet heel veel zitten.
Spiervlees kan ze met mij 'mee'eten, ik eet voornamelijk kipfilet en rundergehakt namelijk :P

Ik ben iemand die zeer goed ernaar blijft kijken hoe het dier het er op doet, don't worry :)
Het zal goed kijken en waar nodig aanpassen worden.
Ja ok, ik zeg het gewoon nog even voor de zekerheid.
Je hebt geen idee hoe verslavend die barfhapjes werken, dus voor je het weet voer je meer dan je eigenlijk wilde of wat eigenlijk goed zou zijn. ;)
Verder vind ik eigenlijk dat inlezen geen overbodig luxe is, want ik ben van mening dat je als je vers voert (ook kvv) eigelijk minstens zou moeten weten wat het idee erachter is. En zeker als je dan nog wat wil toevoegen, vind ik het niet meer als logisch dat het goed is als je weet waar je mee bezig bent. Kvv is tenslotte ook maar barf dat door een ander voor jou gemaakt is en dan weet ik persoonlijk liever nog steeds wat erin zit, dan te moeten geloven dat het goed gedaan is. In bepaalde kvv zit bv geen nier, en ik zou dat willen weten om het toe te voegen. Maar daarvoor moet je de achtergrond wel kennen...

Voor te knagen moet je niet bij orgaan zijn he. Dat knaagt niet, tenzij misschien een stukje hart maar daarvan zit er zeker genoeg in kvv.
Vleesbot en spiervlees kan inderdaad wel. Enkel vleesbot lijkt me niet verstandig, dan gaat ze zeker verstoppen. Dus als je daar al last van hebt, zou ik zeker altijd spier erbij geven. Minstens de helft van het deel vleesbot aan spier erbij.

En ook voor 'iets om te knagen' heb je toch ruimte in de vriezer nodig? Een kg kippennekken pakt niet veel minder plaats in dan een kg kuikens. En die kuikens zijn wel compleet en super leuk om te knagen. Zo kunnen ze nooit je kvv uit het verband trekken. ;)
Verder kan je ook eens kijken of ze bv een sprotje of ander klein visje lust. Dat kan je ook als compleet rekenen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 21 sep 2013, 11:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Puur
Inlezen vind ik inderdaad ook belangrijk :)

Mag ik je dan wel direct verbeteren? Ik lees hier namelijk overal dat een kuiken niet compleet is maar meer een ei op pootjes en met een donsvachtje is? ;)
De reden dat ik ook niet voor kuikens wilde gaan is omdat ik meerdere keren las dat ze in het ei al ingeent worden of dat de kip ingeent wordt, dat heb ik toch liever niet in mijn kat :) Zolang ik dan niet weet of de kuikens die ik geef 'schoon' zijn geef ik het dan liever niet.

Vandaar mijn keuze voor kippennekken(knagen) en dan spiervlees en orgaan om het niet uit zijn verband te halen, ookal blijft de KVV het hoofdvoer :)
Door flin
Puur schreef: Inlezen vind ik inderdaad ook belangrijk :)

Mag ik je dan wel direct verbeteren? Ik lees hier namelijk overal dat een kuiken niet compleet is maar meer een ei op pootjes en met een donsvachtje is? ;)
De reden dat ik ook niet voor kuikens wilde gaan is omdat ik meerdere keren las dat ze in het ei al ingeent worden of dat de kip ingeent wordt, dat heb ik toch liever niet in mijn kat :) Zolang ik dan niet weet of de kuikens die ik geef 'schoon' zijn geef ik het dan liever niet.

Vandaar mijn keuze voor kippennekken(knagen) en dan spiervlees en orgaan om het niet uit zijn verband te halen, ookal blijft de KVV het hoofdvoer :)
als je de (...) verhoudingen van een kuiken, versus een ...ei, vergelijkt?
als ei, wat meestal zonder schaal door katzels gegeten wordt?

ja, dan zou ik nog even de statistieken nazoeken ;)

kipjes gefokt als ei-leggers, worden op dag 1 na geboorte gesext,
mocht daar een mannelijk beest tussenzitten, die gaat door voor de koelkast als oa diervoer,
vrouwelijke exemplaren worden op dat moment geent tegen (weetikveel) allerlei kippenziektes,
t zou vreemd (en heel duur) zijn om de te doden haantjes ook te enten
Door pearlsofpassion
Bovendien komen je kippennekken en vast het meeste vlees uit je kvv ook van kippen die geënt zijn en de hele resem antibiotica gehad hebben. Veel erger dan een kuiken.

Je hebt wel gelijk in je compleet verhaal.  Kuikens is niet 100% compleet omdat het een babydier is en niet volgroeid.  Het heeft nooit gegeten, nooit rondgelopen, dat soort zaken. Het bevat inderdaad ook nog een deel dooier zoals in een ei.  Dus is 3 keer in de week wel voldoende om het te voeren.
Maar het is in verhoudingen wel compleet en daar zocht je naar. Dus het zal je verhoudingen kvv niet uit balans trekken en je hoeft er niet bij na te denken als je het voert.  Snap je?  Daarom is het wel gemakkelijk.
Naast het feit natuurlijk dat ei en kuiken erg gezond is (vacht, gewrichten enz) en dat vele katten de kuikens (misschien na een tijdje wennen) geweldig vinden. 
Er zijn trouwens nog prooidiertjes die wel compleet zijn (geen babydier) en je kan voeren: muizen, gerbils, hamsters, kwartels, misschien ratten of duiven als ze dat zouden lusten enz...
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door