Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Mijn meisje likt ook aan kvv.
Ze begint het beter te leren, maar in het  begin werd ook enkel gelikt.  Bij blikvoer was ze er kampioen in om het compleet droog te likken (en dan bedoel ik een pastei, geen stukjes in gelei) en het gevoel te hebben dan wel gegeten te hebben.  Niet dus  ::).
Ik had gewoon het geluk dat ze van het begin gek was op vers en ik gewoon ben gaan barfen met hele stukken.  Daar kauwt ze wel gewoon op.  Kvv krijgen ze hier heel zelden en dan nog zelfgemalen.

Wat hier helpt is het gemalen voer in kleine hoopjes leggen. Balletjes zo je wil. 
Dan likken ze het gemakkelijker naar binnen waarna ze er wel in kauwen en inslikken.
Op stukken vlees kauwt Kleintje dus wel goed. Als iets te grof gemalen is vind ze dat lastig want ze kan het niet gewoon oplikken en wil er dan op kauwen maar das moeilijk want daar zijn de stukjes dan weer te klein voor. Dan tuft ze het vaak terug uit.  Fijn gemalen voer kan ze gewoon grotendeels oplikken. Maar in dat geval krijgt ze ook minder binnen dan wanneer het gewoon in 1 stuk zou zijn. Gewoon omdat ze er zo lang mee  bezig is en het na een tijdje wel goed vind.  Daarom vermijd ik gemalen voer zoveel mogelijk.
Ze kan echter ook niet alle vleesbot klein krijgen, dus daar zit noodgedwongen nog wat gemalen voer bij...

Bij jou is het natuurlijk lastiger aangezien ze niet zo gek is op vers van zichzelf.  Als ze het wel gaat appreciëren, kan je misschien proberen iets vaker spier in stukken aan te bieden.  MIsschien gaat ze dan beseffen dat het de bedoeling is erop te kauwen en vooral in te slikken.
Verder zou ik gewoon de kvv verdelen over verschillende hoopjes in haar bakje.  De grootte van een halve koffielepel of zo. Hopelijk trekt ze het dan tijdens het likken naar binnen.  Das lastig als het 1 blok is.  Als ik Kleintje 1 blok geef, krijgt ze er vaak ook niets van binnen ookal heeft ze een half uur staan likken.  Kleine hoopjes hapt ze nu wel gewoon naar zoals stukjes vlees en neemt ze zo in haar mond (ookal vallen ze dan uit elkaar, das minder erg).  Ik hoop dat het bij Zoe ook werkt.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 17 jul 2013, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Door dinky89
Ik doe bij kvv nog wel eens een scheutje water erover en maak er een soort papje van voor extra vochtinname. Dit maak ik dan los met een vorkje en dan wordt het grootste gedeelte ook op gelikt maar is het bakje na afloop helemaal leeg gelikt (en stukjes bot die ze tegenkomt worden dan wel opgeknabbelt). Misschien dat dit nog een idee is?
Door Nadine
Goeie tip die hoopjes voer. Had zelf ook al ondervonden dat ze hoopjes kvv prettiger vinden eten, maar maakte altijd 1 hoopje per bakje.

Ik ga vanavond bij Zoë meerdere hoopjes in haar bakje leggen. En van de gekookte kip leg ik wel een beetje naast de hoopjes kvv i.p.v. er doorheen te mengen.
Op zich proeft ze van alle smaken kvv, dus ze lust het wel en dat likken heeft ze altijd gedaan met nat voer.

Toby en Zoë waren altijd meer van de brokjes, maar ben al maanden bezig met deel blik / deel kvv en steeds minder brok.
Maar zie het nu wel een beetje somber in met Zoë en Toby.
Toby heeft vanmorgen wel weer Darf met gekookte kip gegeten, maar niet echt veel en vanavond zal hij waarschijnlijk weer helemaal niks eten. Hij heeft vannacht niet overgegeven gelukkig (hij gaat 's nachts niet naar buiten).
Maar Zoë moet echt gaan eten, anders valt ze te veel af.
Vanmorgen lag er nog best veel kvv van gisteravond, denk dat het ook door de warmte komt dat ze minder trek hebben.

Barfen zit er niet in hier, heb wel 'ns kuikentjes gekocht, maar geen van mijn katten vond het interessant.
Max kan niet meer kauwen, heeft geen kiezen meer die op elkaar aansluiten en Yari heeft ook bijna geen kiezen meer.
Ben al blij dat ze als seniortjes nog overstappen op kvv.
Wouter was ook altijd een brokjeskat, deed nooit mee met natvoer, maar sinds hij kvv kent, wil hij niet anders meer.
Elke kat hier reageert er weer anders op en heeft zijn eigen handleiding.

O, Toby komt er aan, even weer wat Darf onder zijn neus schuiven.......

.....Nou hij heeft redelijk wat gegeten nu, maar ik moest hem wel weer met de hand voeren, wat een baby!
En als het voer naast z'n bakje ligt is het ook aantrekkelijker om op te eten voor Toby.
Het blijkt vaak ook een kwestie van vaak aanbieden te zijn. En de plek waar je het bakje neer zet kan ook van groot belang zijn.

Max is ook geneigd te weinig te eten, maar dat is meer omdat hij al wat ouder is. Hij weegt ook maar 3,4 kilo, maar ziet er nog steeds jong uit en kan nog erg pittig zijn.
Hij slaapt veel en eet het liefst in de keuken, terwijl ik de restjes nu een beetje centraal zet, zodat ze het steeds tegenkomen en ik het ook goed in de gaten kan houden. Dus hem bied ik het ook regelmatig opnieuw aan.

De rest redt zich wel, alleen Gijs eet slecht van de kvv die ik 's avonds aanbied.

Aha, Zoë komt weer binnen wandelen, misschien moet ik haar weer 's wat aansmeren in de vorm van een hoopje.
Misschien ook proberen te handvoeren....
Door Nadine
Ik las nog net die tip hierboven over vocht toevoegen.
Deed ik in het begin wel, maar Zoë likt dan alleen van het vocht, dus doe ik juist niet meer.
Misschien werkt het met een theelepeltje voer, maar dan krijgt ze ook te weinig binnen, terwijl ze denkt veel gegeten te hebben.

Net toch een klein balletje Darf met kippenbouillon overgoten voor haar, ze leek geinteresseerd, maar zag er toch vanaf.
Handvoeren net geprobeerd en blijkt ook een succes te zijn bij Zoë, op die manier werkt ze hele stukjes naar binnen.
Ze heeft net dus zowaar een beetje gegeten!

Maar even aankijken hoe het de komende dagen gaat met bergjes voer en eventueel komende dagen handvoeren dan maar.
Pfff, wat een baby's!
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door