Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Ik weet het niet.
Mijn poes aan de pil vroeger, die werd pas dik!
Dan liever gecastreerd. ;)

Je leert ook wel niet meer te voeren dan mag, dan worden ze niet te dik.  Ik moet tenslotte zelf ook opletten  ::)
Al kan ik mijn meisje eigenlijk zoveel voorzetten als ze wil, ze eet niet meer dan ze mag. De jongens eten wel meer, maar Luis ook pas sinds hij anderhalf is (gecastreerd op 5,5 maanden), voorheen bleef hij gewoon mooi op gewicht.
Die is trouwens ook vrij fors gebouwd en iedereen vond hem dik worden, maar je kon wel gewoon zijn ribben goed voelen en hij had een mooi taille opzij en onderaan...
Nu niet meer, dus er mag een tikkeltje (paar honderd gram) af.  Er wordt hier dus terug afgewogen en op vaste tijdstippen gevoerd, anders zouden ze wel veel te dik worden.  Ze staan nu nog even op brok, maar binnen een klein maandje kan ik eindelijk ook beginnen barfen  :biggrin2:
Ik hoop dat vooral Cuzco dan wat strakker komt, maar ik weet niet of dat nog gaat lukken...
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 14 feb 2012, 14:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor alle reacties.

Waarschijnlijk hoort de hangbuik gewoon bij deze 2 katers.
Meegekregen van de voorouders, net als de dikke pluche vacht, die mijn poezen helaas veel minder hebben.
Bij russen heb je verschillende lijnen, engels, amerikaans, daar weer kruizeingen tussen, dus ik denk dat het daar mee te maken heeft.
Misschien heel lang geleden, voor de russestamboom, nog een beetje ronde brit erin  :)

Ondertussen heb ik een nieuwe vraag en zal daar even een nieuw topic voor openen.

Groetjes Saskia
Hallo Saskia,

Ik lees je vraag nu pas en wil even reageren op je opmerking en vraag over het hangbuikje.
Ik moet een beetje lachen want ik herken je vraag!! Toen ik mijn eerste Blauwe Russen in huis had viel mij ook op dat ze zo'n hangbuikje hadden :)
Ik belde de fokkers op om hierover navraag te doen. Als antwoord kreeg ik dat het bij het ras hoorde. Dat zou normaal zijn bij zgn "oerrassen"
Of een Rus een oerras is of niet laat ik even in het midden. Maar dat van het hangbuikje zie ik niet bij alle Russen maar het zit in bepaalde families zal ik maar zeggen.
Ik zie het overgaan van vader op dochter en weer van dochter op zoon en dochter, dus het is niet bepaald afhankelijk of het om een poes gaat of kater.

Hoe gaat het nu met jullie Blauwe Russen? Bij welke cattery komen ze vandaan? Ik ben benieuwd hoe ze uitgegroeid zijn. Hoe groot/ zwaar zijn ze nu?
[quote="pearlsofpassion"]
Ik ken iemand die 3 britten heeft en nogal in het fokkersmilieu zit (wel zelf geen fokker) en die vind dat britten dik horen (min 5kg voor een poes).
Ale, ze gebruikt het als excuus dat haar katten te dik zijn (het zijn nu eenmaal britten). 
Nou vond ik dat ook wel onzin (al durf ik haar dat zo niet zeggen, nogal snel op haar tenen getrapt  ;D) , maar ik heb nog nooit een slanke brit gezien...  :-[ (en ken wel een paar mensen met britten, maar dan ligt het misschien aan die mensen? )
[/quote]

;D Klopt, hier ook een rondomronde brit... Niet dat ik dat wilde, maar Neelix (de HTK-kat die er al was toen Woodstock erbij kwam) was een schuimer en at het liefst de hele dag door piepkleine beetjes. Woodstock kwam, zag en at. Daar waar Neeltje nooit te dik is geweest kon Woodie zich niet inhouden en voordat ik er erg in had was hij binnen 3 jaar uitgegroeid tot een theemuts van 12(!) kilo...  :-X
Vanaf die tijd staat hij op dieet, dwz tot midden december toen ik hem op KVV heb overgezet (met de nodige moeite want alleen brok was kattenvoer  :puke: ). Vanaf dat hij 3 was tot die tijd kreeg hij 50 gr. brokjes per dag (advies toenmalige da, als ie te dik is moet ie minder krijgen), daarmee is hij afgevallen tot 10 kilo en toen stond het jaren stil.... Nu eet hij tussen de 140 en 200 gr KVV per dag (ligt wel aan de smaak, kip is beduidend lekkerder dan eend  ;) ) en is afgevallen naar 7,5 kilo!

Kortom, lang verhaal kort, de Brit is imho echt gebaat bij KVV/Barf. Met de aanleg tot zwaarlijvigheid is het meest logische koolhydraten en suiker te vermijden (en dat zit plenty in brok en blik)
Hier hadden al onze zes Ragdolls in hun kittenfase een hangbuik. Geruststelling door fokker en dierenarts: Ach, dat is babyvet,,verdwijnt als ze een jaartje verder zijn.
En inderdaad, beide wijzen hadden groot gelijk. Onze laatste aanwinst, een creme point kater, is nu 11 maandjes jong, had de grootste hangbuik die ik ooit heb gezien toen ie met 15 weken bij ons kwam. Ik dacht echt "dat komt nooit meer goed" maar inmiddels is er geen bukvet, of welk ander vet dan ook meer over en hij is nog steeds in de groei. D.w.z. dat meneer nog steeds gemiddeld zo'n 70 gram per week aankomt en aardig richtig de zeven kilo gaat. Te dik? ehhh, nee, hij eet eigenlijk iets te weinig omdat het nog een kitten in hart en nieren is, en dus enorm snel afgeleid is en echt overal bij wil,zijn. Eten heeft dan geen prioriteit. Maar ach, Raggies groeien tot ze een jaar of drie-vier zijn dus hij heeft de tijd ;-)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door