Ik mep of maal om 2 verschillende redenen bij 2 van de 3 katten.
Bij Kleintje heel simpel omdat ze het anders vertikt. Konijnkarkas waarvan ik de ruggengraad in de lengte doormidden knip knaagt ze zelf maar dat is het enige (van het bot dat ik voer, ik heb geen kwartel nu). En daar heeft ze het al lastig mee. Eendennek in stukjes kan ze prima de werveltjes er vanuit eten en dan krijg ik dus mooi al het bot terug. Als ze er toch op knaagt zie je ook dat het haar erg veel moeite kost en vaak geeft ze het gewoon op. Een hele eendennek is gewoon veel te groot voor haar, dat past zelfs niet in haar bekje, laat staan dat ze het doorgeknaagd krijgt.
Ze vind kippennek ook al heel lastig en dus geef ik er gewoon een tik op voor ze het krijgt.
Kipkarkas zou ik kunnen proberen, maar omdat ik dat toch al moet meppen voor Luis, mep ik het hare gewoon snel mee. Dat vind ze veel aangenamer en dan is iedereen tevreden. Heb ik wat meer ruimte om haar te pesten met smaken die ze wat minder graag eet. Als ik het haar te moeilijk maak, gaat ze in hongerstaking en dan is ze niet te genieten.
Luis zou het liefst alles zelf knagen. Hij kan dat ook prima, ook eendennekken. Maar zijn maag verdraagt het niet. Na een paar maagontstekingen in het begin dat we zijn gaan barfen, ben ik wat gaan uittesten en het is duidelijk dat te grote stukjes van te hard bot niet goed gaan. En je kat maagpijn bezorgen waardoor hij weer een paar dagen niet eet en dergelijk, dat is ook echt zielig.
Vandaar dat eendennek, konijnkarkas en andere harde zaken hier gemalen worden.
Kipkarkas en kippennekken mep ik. Dat gaat goed. Ook kuikens en vis verdraagt hij ongemalen. Gelukkig, want anders kreeg hij ei ipv kuiken hoor.
Ik ga nog eens uittesten of ik de ruggen van de konijnkarkasjes ook gewoon gemept zou kunnen voeren, maar eendennekken gemept gaat niet goed. Misschien krijg ik het niet fijn genoeg, of misschien is het omdat het bot harder is dan van kip. Gemalen gaan die wel gewoon goed, dus houden we het daarbij.
Zijn kipkarkas krijgt hij dus in zo groot mogelijke lappen, om zijn tanden wat werk te geven (tandsteen is al aanwezig met al dat gemalen spul

). Maar wel gemept, omdat zelf laten knagen tot vooralsnog niet goed viel. Ik kan het nog eens proberen. Kijken of dat helpt...
Alleszinds, soms zou je natuurlijk liever niet meppen of malen, maar kan je niet anders.... Als iemand een ander idee heeft voor Luis, mag die dat altijd zeggen hoor, want het zou voor zijn tanden beter zijn en hij zou zelf ook veel liever knagen.
Cuzco die krijgt alles ongemept en in zo groot mogelijke stukken. Hij krijgt dan ook zijn vleesbot in 1 keer ipv verdeeld over de maaltijden simpelweg omdat hij het anders in 1 keer naar binnen werkt en daar ben ik niet gek op. Hij zit dan nog 10min op te boeren, elke dag weer. Bovendien staat hij op dieet en is het dus een goede zaak als hij wat langer met zijn eten bezig is en dat lukt niet als hij het allemaal maar gewoon inslikt.
Door zijn vleesbot in 1 stuk te geven, kan hij het niet in 1 keer doorslikken, leert hij weer kauwen en gaat hij het ook op spier, orgaan en kuikens doen. Het overdadig schrokken gaat er stillaan weer wat meer uit.
Maar hij is dus spijtig genoeg de enige die echt alles ongemept krijgt hier in huis...