- wo 16 jan 2013, 10:58
Dan zou ik ook voor eendennek gaan. Kippenvleugels zijn nogal zacht bot vergeleken met een eendennek.
Probleem is dat dat al een serieus stuk vleesbot is. Hoogst waarschijnlijk meer dan ze op een dag nodig heeft... In de kvv zit ook nog bot dus gaat ze zeker verstoppen als ze daar nog een eendennek bovenop krijgt.
Een halve kan natuurlijk ook, maar dan is het weer relatief snel op....
Spijtig dat je niet fulltime kan barfen...
Ook een optie is een heel erg hard bot geven dat ze echt niet kan kapot knagen en waar ze dan het vlees vanaf kan knagen. Ook daar kom je natuurlijk weer met je percentages in de problemen icm de kvv, maar spier is minder erg dan bot lijkt me...
Extra spier (van een bot afknagen) in combinatie met hondenkvv, komt wel aardig dicht in de buurt bij een goed kattenmenu. Ik opper maar ideetjes hoor, misschien is het allemaal wat te ver gezocht...
Als ze dat lust kunnen gedroogde pensstaafjes ook een tijdje duren voor ze op zijn. Een bullepees is misschien wat te veel van het goede, maar misschien dat een gedroogde runderslokdarm ook goed te doen is. Een stuk gedroogde long of kleine luchtpijpjes knagen ze hier nogal snel weg, dus ik zou voor ietsje harder gaan. Dat wordt meestal niet gebruikt voor katten omdat die het dan snel opgeven omdat het zo hard is, maar het is dan ook de bedoeling dat ze er echt een hele tijd mee bezig is. En motivatie zal haar niet ontbreken heb ik de indruk.
Ik zou dus eens rondkijken wat de hondenmensen allemaal voor gedroogd spul geven en proberen of ze in iets interesse toont waar ze een hele tijd mee bezig kan zijn.
Wat ik ook doe bij mijn dieet-kater is hem de bakjes waarin ik het vlees laat ontdooien, na de maaltijd laten uitlikken. Dat zet niet aan (want hij is op dieet), maar hij is er wel even mee bezig, vind het lekker en heeft toch het gevoel iets extra gehad te hebben. Erna gaan ze pas bij de afwas.
Ik denk ook niet dat het door tekorten komt, gedragsprobleem of gewoon obsessief met eetbare zaken bezig zijn, lijkt me logischer. Ik geloof niet dat er dieren zijn die ontlasting eten omdat ze tekorten hebben (dat zou trouwens niet helpen als ze hun eigen ontlasting opeten want daar gaan die zaken die ze tekort komen ook niet in zitten). Wel zijn er dieren (zoals konijnen) die een bepaald soort ontlasting (blindedarmkeutels bij konijnen) altijd terug opeten en daarnaast ontlasting produceren (de gewone konijnenkeutels die je kent) wat niet opgegeten wordt. Zonder dat krijgen die dieren wel tekorten omdat hun darmstelsel nu eenmaal zo werkt (achterdarmfermenteerders) dat de voedingstoffen pas vrijkomen na het punt waarop ze omgenomen kunnen worden in de darm. Dus passeert die speciale ontlasting met de voedingstoffen ze nog een keer door het darmstelsel waarbij de voedingstoffen opgenomen worden en waarna de rest van de ontlasting met de vezels in de gewone keutels werkelijk uitgescheiden worden.
Maar dat is dus enkel bij die specifieke diersoorten, niet bij carnivoren als katten en honden die helemaal niet als herbivoren met bacteriën werken om hun voedsel verteerd te krijgen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 16 jan 2013, 11:08, 1 keer totaal gewijzigd.