Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Nathascha
lachnat schreef:
Wel jammer dat de kiezebrink mixen niet compleet zijn.
Maar na wat afgebeld te hebben kan ik volgende week vrijdag een kilo carnibest kat vleesmix halen :biggrin2:
Mochten me katten het eten kan ik gewoon per week bestellen in de winkel :biggrin2:
Denk dat ik dan voor de zeker heid een blikje tonijn op waterbasis ga halen. Dat vinden ze beide wel erg lekker en mochten ze de carnibest gewoon eten dan kan ik dit zelf nog opeten, ga ik met blikvoer echt niet doen ;D
Op de site van Kiezebrink staat hoe je moet voeren, wil je dit compleet maken. Maar aangezien ze in KG leveren, is dit best omslagtig om dit voor je katten te doen. Zelf gebruik ik wel de vismixen van ze. die laat ik licht ontdooien. Dus niet helemaal. En dan kan ik er net met een goed mes doorheen. Ik snij het in 4-ren en vries het weer in.

Blikjes tonijn of zalm op waterbasis zijn ook goed te doen voor je katten! En hier vinden ze de anjovisjes ook heel erg lekker!

Fijn dat je een carnibest adresje hebt! Maar als je katten geen carnibest lusten, lusten ze misschien wel een ander kvv merk. Dus blijf gewoon uitproberen!
Alice van mij, hengelde vlees uit de honden voerbakken. En is begonnen met Lotgering kvv voor honden. De katten versie van lotgering bliefde ze juist weer niet...tja je bent kat of niet ;D
Door lachnat
Oke het was niet geheel de bedoeling en ook niet volgens de tips maar ik heb nu dus brok naast carnibest staan.

De jongste (ex-blaasgruis-kater) eet geen brokjes meer, nee die loopt de hele tijd te zeuren om carnibest :biggrin2:
De tandloze muts eet dus enkel brokjes, zelfs met blikvoer, tonijn op waterbasis en met gekookt water moet ze het niet >:(
Heb 3 bakjes gevuld, 1 met carnibest, 1 met blikvoer en 1 met brokjes en toen koos ze alsnog voor brokjes ???

Morgen kan ik in de winkel ook haaksbarf kat halen en zaterdag bij een andere winkel tinlo kat, misschien dat de tandloze muts dat wel eet.
Van carnibest heb ik eend en kalkoen smaken, van tinlo heb ik makreel, konijn, kip en eend besteld en van haaksbarf zalm en rund.

Tot nu toe dus voor 75% tevreden, de blaasgruis kat ging het in eerst instantie om en die eet het dus ook.
Voor de tandloze muts van 15,5 ga ik dus andere merken proberen.

Wat betreft kiezebrink, heb de voorbeeldmenu's gekeken maar snap er weinig van  ;D
Ze geven 5 dagen een mix soort en 2 dagen spiervlees met bijproducten ???
300gr mix, 80gr spiervlees, 40gr bijproduct, dat is dan toch te weinig spiervlees?
Dus dat heb ik maar niet besteld, ga mezelf eerst eens goed inlezen ;)
Door pearlsofpassion
Je zou voor je muts nog eens kunnen proberen er een brokje bovenop te leggen. Bij sommige katten blijkt dat te werken...  ::)  ;D
En anders brokjes onder mengen of bovenop strooien als ze blik ook niet blieft. Das niet zo handig, maar werkt misschien wel? Na een tijdje went ze dan misschien aan de smaak en geur?

Ik duim mee!  :)
Door Nathascha
het kan aan carnibest liggen hoor. Dat blieft muts gewoon niet. Heel goed dat je ook andere merken erbij haalt nu! Misschien is Muts daar juist wel heel blij mee. Katten zijn gewoon heel raar.

Die tantloze van mij wil perse geen bosduif in haar mix ( ik maal zelf) Maar vandaag kreeg ze het toch. Bliefde ze niet. Buffy de andere at wel gewoon. Toen Alice de tandloze maar wat blikvoer gegeven, maar aangezien blikvoer verslavend werkt moest Buffy natuurlijk ook blikvoer  >:( >:( Dus ok zij ook een beetje blikvoer over haar vlees..... Nou ja, was ook niet goed. Ze mept Alice weg bij de bak blikvoer. En gaat die leeg eten. Alice ging toen toch maar de bosduifmix eten, waar blikvoer op lag....En weet je wat??? ::) ::) :o Blikvoer ligt er nu nog, de bosduif is op. ;D hoezo raar  ???  ;D tja KATTEN.....
Door lachnat
Weer een update, heb nog niet alles kunnen testen maar mijn kater vreet tot nu toe gewoon alles :biggrin2:
Mutsje alleen niet, vrijdag haaksbarf zalm geprobeerd dat ging er bij beide wel in, zaterdag tinlo makreel maar dat moest madam weer niet.
Toen toch maar even een klein blikje whiskas gehaald, kon zo voor de kerstdagen niks meer bestellen.
Zondag dan haaksbarf rund maar ook dat moest madam niet, lepel puntje whiskas erdoor en het bakje werd helemaal leeg gegeten.
Gister tinlo konijn maar ook dat moest ze niet, weer een lepel puntje whiskas er door en het bakje ging weer leeg.
Vandaag nog eens haaksbarf zalm gegeven en dat vrat ze weer zonder whiskas.

Echt veel whiskas krijgt ze niet, het is maar een thee lepel puntje en ik meng het dan nog eens door 60gr kvv maar op de een of andere manier eet ze het dan wel op. Ben wel blij dat de haaksbarf zalm genoeg in smaak valt om het zonder iets erbij te eten. Hopelijk leert ze de rest ook zonder whiskas te eten, maar tot nu toe ben ik al ruim tevreden :biggrin2:

Ze krijgen hier 2x per dag te eten, voor haar is het 2x60gr en voor meneer is het 2x 75gr voordat jullie denken dat 60gr wel erg weinig is ;)
Door Nathascha
Hej!!! dat gaat goed!

Soms is het niet anders en moet je even mixen. Je gebruikt al heel erg weinig wiskas. Ik zou dit gewoon zo blijven doen hoe je dat nu doet. Eerst zonder aanbieden. En als ze het weigert te eten, met. Hier ging het precies zo met buffy. En opeens ging ze eten zonder blikvoer ... :D En opeens had ze door dat het dus eetbaar was. En nu eet ze alle smaken! Gaat hartstikke goed! de aanhouder wint! ;)
Door Kaela
lachnat schreef: Weer een update, heb nog niet alles kunnen testen maar mijn kater vreet tot nu toe gewoon alles :biggrin2:
Mutsje alleen niet, vrijdag haaksbarf zalm geprobeerd dat ging er bij beide wel in, zaterdag tinlo makreel maar dat moest madam weer niet.
Toen toch maar even een klein blikje whiskas gehaald, kon zo voor de kerstdagen niks meer bestellen.
Zondag dan haaksbarf rund maar ook dat moest madam niet, lepel puntje whiskas erdoor en het bakje werd helemaal leeg gegeten.
Gister tinlo konijn maar ook dat moest ze niet, weer een lepel puntje whiskas er door en het bakje ging weer leeg.
Vandaag nog eens haaksbarf zalm gegeven en dat vrat ze weer zonder whiskas.
Wij hebben voor onze ene kat een paar weken zalm door alle andere smaken gemengd. Steeds een beetje minder en inmiddels eet ze alle varianten zonder zalm. Dus misschien is dat een betere optie dan de wishkas?
Door lachnat
Ik ben super blij!! :biggrin2:
Mijn muts eet nu vrijwel alles zonder er iets door heen te mengen!
Ik heb alleen de carnibest niet meer besteld, de oudste wil dat gewoon niet eten en aangezien de jongste graag van bakje wisselt heb ik liever dat ze beide hetzelfde krijgen.
Mijn menu bestaat nu uit tinlo makreel, konijn, kip, eend en haaksbarf zalm en rund.
Alleen de rund eet mijn tandloze muts nog niet zonder whiskas, misschien dat ze dat gewoon niet zo lekker vind of dat ze voor de rund iets meer tijd nodig heeft om te wennen ???
Ik heb nu ook all animal besteld die hebben kwartel en wil dat er dan ook bij gaan geven zodat ik elke dag iets anders kan geven.
Is dat goed elke dag een ander smaakje te geven?

Ik las ook ergens dat hart goed is voor blaasgruis katten, klopt dat?
Zou ik dan 1x per week wat extra hart kunnen toevoegen?
Tot nu toe gaat het prima, ik had vrijdag weer urine laten controleren en het was uitstekend ;D
Ze waren alleen niet zo blij dat ik hem rauw vlees gaf, ze weten zelf daar te weinig van maar in plaats van me om te praten terug brokjes te geven willen ze nu de urine vaker controleren :biggrin2:

Volgende stap word toch zelf samenstellen maar waar moet ik dan op letten?
Ik denk dat de gehaktmolen wel de botten van kleine dieren aan kan zoals kip, eend, konijn, kwartel.
Dan kan ik ook mijn jongste kat verwennen met hele muisjes en die voor de muts malen ;D
Ik had een rekenhulp gevonden die gaf 45% vleesbot, 40% spiervlees en 15% orgaan vlees.
Alleen verder geen hoeveelheid van de organen, hart,lever,nier en pens.
Echt pens? Dat eten katten toch niet ???

In ieder geval ben ik nu echt tevreden, geen brokjes meer en nog maar 1 lepelpuntje wishkas per week :biggrin2:
Door koekje
Ja, iedere dag een andere smaak mag zeker. Sommige katten hebben meer tijd nodig om te wennen, dat geeft niet. Het is zeker goed dat je nu al minimaal whiskas erbij geeft.
Hart toevoegen is niet nodig, je kan er vanuit gaan dat er voldoende taurine inzit. En de positieve bijdrage van specifiek hart op blaasgruis ken ik niet.

Om zelf samen te stellen kan je je inlezen bij katten&barf. Daar staat ook het eea over zelf malen. Bij de hondenafdeling is er ook wel eens vaker over malen en geschikte vleesmolens gesproken. Een gewone gehaktmolen gaat namelijk naar de molenhemel als je er botten doorheen draait.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door