Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door pearlsofpassion
Kan je niet proberen om de kvv 's ochtends aan te bieden?
Dan hebben ze hier het meeste trek.
En dan heeft hij ook niets tot je 's avonds thuiskomt als hij het niet eet.
Dan bij thuiskomst weer kvv aanbieden. Nog steeds geen interesse, dan kan je best een uurtje of wat later toch wat brokken geven. Zodat hij toch voldoende kan eten. Maar ik zou het niet doen net nadat hij kvv geweigerd heeft om hem niet het idee te laten krijgen dat hij toch brokken krijgt als hij weigert. Ik zou er wat tijd tussen laten zodat hij de link hopelijk niet legt.
En dan de volgende dag weer hetzelfde. Zo moet hij toch wel honger gaan krijgen, zou je denken...

Ik begrijp dat je nog wat oplet dat hij voldoende eet zolang hij nog zo klein is en in volle groei.  Dan zou ik ook nog wat opletten. Dus ik denk maar mee, je moet uiteindelijk zelf doen waar je je het beste bij voelt. Als je het geen goed idee vind dat hij dan meer dan een halve dag zonder eten zit als hij weigert, dan kan ik dat begrijpen.
Hopelijk gaat hij het snel toch wat meer aprecieren.

Na zijn brokjes nog even de kvv achteraan zou ik doen. Katten durven nogal eens blijven eten eens ze bezig zijn.  Werkt niet bij allemaal hoor. Bij Kleintje hier zou het ook niet werken. Die stopt dan gewoon met eten.
Die heeft ook 18 uur op haar kin gekeken voor ze die lever dan toch eindelijk maar ging opeten. Helemaal in prut gesneden en met wat brokjes errond.  En dat blijkt nog wel mee te vallen als je verhalen hier hoort.
De volgende keer at ze hem gewoon zo...  ;)

Lust hij een rauw ei? (waarschijnlijk niet, maar het valt te proberen)
Een stukje rauwe vis, zalm vb? Alles wat hij lust kan je gaan gebruiken om de rest op de smeuken en aantrekkelijker te maken.
Ik zeg nu maar zaken waar ze hier een moord voor doen, maar mijn katten doen een moord voor zowat alles dat vers is, dus ik heb niet echt ervaring met moeilijke gevallen.
Alleen Kleintje at dus eerst geen lever en ei denkt ze nog steeds niet te lusten maar eet het wel als er een pietseltje van iets anders bovenop ligt  ::)  Ik mag dus alles behalve klagen.

Ik hoop echt dat bij Diesel op een keer gewoon het kwartje valt en hij vers helemaal leuk gaat vinden.  Heeft hij geen kattenvriendje die even voor kan doen hoe het moet? Ik denk dat dat wel veel verschil zou maken...
De meeste katten houden toch wel van rauw stukje kipfilet, zelfs katten die brokken eten.
Als hij ei lust, zou je een kuiken kunnen gaan proberen. Even aansnijden in de dooier zodat de link met een ei duidelijk wordt en dan gaat hij het misschien wel eten.
Door *Yvje*
Hihi.. ja, das grappig maar waar ! Hier gaat Izzy soms ineens snel meeeten als ze Axl of Liam ziet eten,
Liam gaat altijd naast Axl zitten, terwijl hij daar niks krijgt maar mocht je hem wat voor leggen smikkelt ie
het dan wel snel op hoor ! Soms snap ik er ook niks van die katten, zijn ze zo ineens mega verzot op een bepaald merk
of smaak, nog geen 2 weken later kijken ze er niet eens naar om ! Soms kunnen ze echt het bloed onder je nagels
vandaan halen. Maar hoe meer ik me er mee bezig houd en hoe gestresster ik wordt des te moeilijker gaan ze doen!
Laatst gewijzigd door *Yvje* op di 22 nov 2011, 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Door ledy11
Gisteravond natvoer met een heel klein beetje Tinlo cattery mix gegeven maar Diesel moet er niks van weten. Hij ruikt eraan en loopt weg. Geen een hapje geprobeerd.

Vandaag ben ik bij een dierenwinkel geweest en daar verkochten ze eendagskuiken. Ik heb een zakje gekocht. Thuis gekomen heb ik een kuikentje laten ontdooien en aan Diesel gegeven. Diesel speelde er eerst wat mee maar wist niet goed wat hij er mee aan moest. Ik heb een knipje in het kuikentje gemaakt en ben met Diesel en kuikentje gaan spelen( kuikentje aan het pootje vast houden en voor Diesel laten bengelen). Na een tijdje had hij door dat het eetbaar was en heeft Diesel het hele kuikentje opgegeten.

Volgens mij wil Diesel gewoon geen gemalen vlees, maar vlees om lekker op te kauwen.
Door pearlsofpassion
:D  :D

Wat fijn!!!
Nou, een kuiken is al heel wat. Een goed begin!  :)
Inderdaad maar eens wat kauwwerk gaan proberen en inlezen op barf.
Je kat heeft beslist, zo eenvoudig als met kvv ga je er niet vanafkomen...  :biggrin2:

Maar wat super dat hij iets vers eet!!

En troost je: BARF is wel een stuk goedkoper dan kvv.  ;)
Door Limpy
Heb er hier ook zo een die van meet af aan liever barfte dan kvv at.
Maar had je de tip van pearlofpassion al geprobeerd om ´s morgens het vlees te geven?
Zeker de moeite waard om eens te proberen...
Door ledy11
De tip om 's morgens kvv te gegeven heb ik nog niet geprobeerd.
Maar volgens mij heeft Diesel ervoor gekozen om maar meteen op barf over te gaan. Ik ga Diesel nu elke dag een kuiken geven ipv natvoer. En als dat goed gaat, ga ik het misschien wel verder uitbreiden met andere barf "dingetjes".

Hoeveel kuikens mag Diesel op een dag? Hij krijgt verder alleen brokjes.
Door pearlsofpassion
Eentje per dag lijkt me wel het maximum, voor elke dag.
Om 2 redenen:
Een kuiken is een babydier en daarom een nog niet helemaal complete prooi.  Muizen zou hij vb meer mogen hebben, tenzij babymuizen natuurlijk  :D
Ten tweede: een menu mag niet te eenzijdig worden.  Enkel kuiken zou dus veel te eenzijdig zijn, er moeten minstens 4 verschillende diersoorten afgewisseld worden en dan liefst niet allemaal gevogelte. ;)
Een kippennekje is ook vrij gemakkelijk knaagbot om mee te beginnen.  Dan kan hij al wennen aan het bot verteren.  Dat is natuurlijk wel nog steeds dezelfde diersoort...
Dus hopen dat hij nu ook toch kvv leert eten.
Je zou daarvoor ook wat kuiken door de kvv kunnen halen (op welke manier je dat ziet zitten, kuiken in stukken snijden is niet iedereen gegeven). Zodat hij de link gaat leggen.
Een stukje spiervlees of een orgaantje dat je ergens kan krijgen, kan je natuurlijk ook altijd eens geven om te proberen.  Van zodra je de helft barfdingetjes gaat geven, moet je zien dat je percentages kloppen.  Om gewoon als snackje te geven om hem te laten wennen, steekt het niet zo heel nauw.  Maar ik zou het dan zo snel mogelijk goed gaan doen. 

En ja, er zal niets anders opzitten dan zo snel mogelijk in te lezen op barf en daarmee aan de slag te gaan.   :P
Kijk eens op barfplaats.nl zelf bij de beginnersdocumentatie. Dan wordt alles wel snel duidelijk hoor. En als er nog vragen zijn kan je die natuurlijk altijd in de barf-sectie stellen. ;)
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 23 nov 2011, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Door Lolkje
Ik heb hier sinds gisteren een kitten (Bengaal) dat gewoon alle smaken Tinlo eet!! Dank aan de fokker die daar ook de kittens al alle smaken gaf ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door