Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
flin schreef: @ Flip: ;)

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... msg1826556
BP loopt ook altijd voor :D

wb het Taurine verhaal, het is officieel geen aminozuur, maar voor katten wel essentieel, omdat zij dit niet zelf aan kunnen maken.
Taurine kom als vrije molecule voor in lichaamscellen, intracellulair. Vooral in spier- & zenuw- en hartweefsel, laatste nog extra) en gebonden aan het celmembraan. Het 'vleesvocht' bevat ook een deel intracellulair vocht van de kapotgevroren spiercellen (omdat water uitzet bij invriezen), hierin zal ook Taurine zitten.

Voor een te kort aan Taurine door het niet eten van het vocht, daar hoef je niet bang voor te zijn. In elke cel van de spier die je voert zit namelijk nog voldoende taurine.
Door pearlsofpassion
@ Flip:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 509.0.html
Niet het eerste artikel maar onderaan de pagina en volgende pagina.

Dat taurineverhaal blijkt toch niet helemaal zo te zijn.
Zeker in gemalen vorm gaat erg veel verloren omdat het in het water oplost.  Daarom is het dooivocht, zeker bij KVV erg belangrijk. Of daar lijkt het toch op.
In de studie is het natuurlijk nog erger omdat konijn zowiezo niet zoveel bevat en omdat de darmen mee gemalen zijn (bacteriën), maar toch blijkt erg veel taurine op verschillende wijzen verloren te gaan.
En het is echt wel belangrijk bij katten. Niet bij de officiële AZ, maar wel dezelfde functie en echt noodzakelijk voor vb hartvorming en ogen bij katten.
Ik zou daar niet zo licht overgaan, en rekening houden voor zover dat mogelijk is.

In die zin is het aan te raden het dooivocht mee te voeren. Als dat niet lukt, zijn het vast geen rampen, maar als het kan, waarom niet.
Door *Yvje*
pearlsofpassion schreef: Oei.... En jij geeft Kvv toch?
Kan je het er niet wat onder mengen? Zodat het opgenomen wordt?
Lijkt me echt wel aan te raden tenzij je kvv geeft die aangerijkt is met taurine?
Ik weet niet of ik daar nu in overdrijf, maar ik zou het zelf niet willen uittesten... :-\
Ja, misschien zou ik het kunnen mengen wat gourmet, dan willen ze het zeker weten wel.
Ik zal het eens proberen, nou moet ik eerlijk zeggen dat er bijna nooit dooivocht in de bakjes ligt,
misschien een paar hele dikke druppels maar niet zo als bij de hond bijvoorbeeld, daar ligt echt een laag in.
Zou het dan niet gewoon in de Bibi blijven zitten ?

En hoe zit het met Taurine supplementen ? Zou dat misschien wat zijn als extra, just in case ?
Door *Flip*
pearlsofpassion schreef: @ Flip:

http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 509.0.html
Niet het eerste artikel maar onderaan de pagina en volgende pagina.

Dat taurineverhaal blijkt toch niet helemaal zo te zijn.
Zeker in gemalen vorm gaat erg veel verloren omdat het in het water oplost. Daarom is het dooivocht, zeker bij KVV erg belangrijk. Of daar lijkt het toch op.
In de studie is het natuurlijk nog erger omdat konijn zowiezo niet zoveel bevat en omdat de darmen mee gemalen zijn (bacteriën), maar toch blijkt erg veel taurine op verschillende wijzen verloren te gaan.
En het is echt wel belangrijk bij katten. Niet bij de officiële AZ, maar wel dezelfde functie en echt noodzakelijk voor vb hartvorming en ogen bij katten.
Ik zou daar niet zo licht overgaan, en rekening houden voor zover dat mogelijk is.

In die zin is het aan te raden het dooivocht mee te voeren. Als dat niet lukt, zijn het vast geen rampen, maar als het kan, waarom niet.
dat is toch precies wat ik zeg...

Vleesvocht dat is ook een groot deel aangevroren vocht uit de omgeving, omdat wij eerst alles invriezen. Vlees bevat 70% vocht, waarvan het grootste deel intracellulair vocht is, dat vol zit met Taurine.
Taurine is niet belangrijk voor hartvorming, maar voor de functie. Het is een membraanstabilisator, die ervoor zorgt dat de de- en repolarisatie van hart, spieren en zenuwen in goede banen verloopt. In het oog is het belangrijk voor de stabilisatie van de retina, die wordt gepolariseerd door licht inval en creëert zo een elektrisch signaal naar de hersenen.
Verder heeft het nog een belangrijke functie voor de bloeddruk, door inwerking op de nieren. Meer vocht uitscheiden = lagere bloeddruk en vice versa. Extra Taurine toevoegen als je niet eens weet of je kat misschien al ruim voldoende heeft, kan dus ook schade toe brengen.
Het overschot aan taurine wordt via de gal uitgescheiden en zal dus in de ontlasting terug te vinden zijn.

Ik heb niet gezegd dat het iets onbelangrijks is, ik heb alleen gezegd dat het beetje taurine in het dooivocht maar een klein percentage is en ik mij daarom geen zorgen zou maken als de kat het dooivocht niet op wilt eten. Ik denk toch dat elke katteneigenaar weet dat al het extra vocht alleen maar goed is.
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door