Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Too
Lijkt me een strrrak plan, eerst speulen

Is t een optie om wanneer Vinnie uitgegeten is ratje in de koelkast te stoppen tot t volgende eetmoment.. dan blijft t eten ws zo vers mogelijk..
Door Sher
Ik moet gewoon even zien hoe het gaat. Zul je zien dat Vinnie straks niet eens naar die rat wil kijken. Het blijft wel een kat natuurlijk.  :P Dan heb ik vijf ratten in mijn vriezer liggen.  :-\
Door Iris73
Levende dieren zou ik sowieso niet geven. We zijn toch dierenvrienden? En we weten allemaal hoe akelig een kat een prooi kan "pesten". Een volwassen, levende rat zou ik al helemaal niet aan een kitten geven. Ratten zijn razend slim en zullen zich verdedigen - een wilde rat in het nauw zal zelfs een mens aanvallen en is in staat die te doden! Ratten kunnen slagaderen zoals die in de hals ruiken... ik ben zelf helaas getuige geweest van een rat die doelbewust bij een andere, kleinere rat de slagader opzocht en die vervolgens doorbeet. Dat beestje is ter plekke doodgebloed. Onderschat nooit een rat!

Qua afmeting verschilt het nogal of het een vrouwtje of een mannetje is. Mannelijke ratten worden fors groter dan vrouwelijke. De grootste rat (dat was nou echt een jumbo) die ik ooit gezien heb woog een kilo! Dat was wel uitzonderlijk. Volgens het boekje Tamme Rat uit de sier van Over Dieren kan een volwassen vrouwtje tussen de 190 en 350 gram wegen en een mannetje 300 - 580 gram.
Geeft dat een beetje info m.b.t. wat een jumbo rat kan zijn?
Door Too
Iris.... deze ratten zijn al dood hoor  ;), ik denk dat we t er allemaal over eens zijn dat t voeren van levende prooi niet diervriendelijk is.

Vinnie vindt t leuk om te doen alsof ze nog leven, hij geeft ze vliegles etc
Door Sher
Ik denk dat een diepvries-rat voor Vinnie prooi genoeg is hoor. Ik moest ook eerst even me ergens overheen zetten voor ik een herkenbare prooi durfde geven.  Het is natuurlijk hypocriet, maar onherkenbaar vlees is toch makkelijker. Daar staat tegenover dat Vinnie echte prooien geweldig vindt. Hij krijgt dan opeens een blik in zijn ogen die je anders nooit te zien zou krijgen. Vliegles zal nog niet eens meevallen.  Hij heeft eerder een kleine rat gekregen en dat leek meer op het keren van de pannenkoek dan op vliegles.  :D
Vinnie vindt het ook heerlijk om te doen alsof de rat zich verstopt. Dan kruipt de rat ergens onder en Vinnie haalt hem er onder vandaan.
Door Sher
Eindelijk is de rat gekomen. Het is geen jumbo geworden, want de eigenaresse van de dierenwinkel had het idee dat dat te veel zou zijn voor een klein katje. Heb net even gewogen en de rat weegt 110 gram. Is dat een beetje in orde, qua prooi?
Morgen zien of Vinnie hem lekker vindt. Het is een duidelijk mannetje, mooi beestje. Voel me er toch wel een beetje rot over.  :'(
Heel hypocriet natuurlijk, want Tilly heeft vanmorgen konijnkarkas gegeten. Dat was natuurlijk ook een schattig diertje.
Door flin
'k hep voor de grap de kleurhamster even gewogen: die weegt 100 gram...om 'n idee te krijgen

tis toch een mooi begin zo'n ratje?
helemaal volwassen zallie niet zijn, maar je voert ook zat andere dingen toch?
Door Sher
De rat was lekker, volgens Vinnie. Hij ging ook lekker in één dag naar binnen.
Volgende keer nog maar iets duidelijker aangeven dat ik echt grote ratten wil.
Tilly heeft een paar keer met afschuw toegekeken.  ;)
 Terug naar “Vragen, problemen en discussie BARF en KVV”

Barfplaats wordt gesponsord door